ארנק סלולרי: עימות בין סלקום לחברות האשראי

חברות כרטיסי האשראי מתנגדות למודל חלוקת ההכנסות שהציעה סלקום ■ גורם בנקאי: "בסלקום מתבלבלים, הם שוכחים שהם רק צינור"

עימות חריף בין סלקום לבין חברות כרטיסי האשראי. העימות גורם לקשיים במיזם כרטיסי האשראי של סלקום, המבוסס על טכנולוגיית NFC, והמחלוקות עם חברות האשראי מעכבות את התקדמות המיזם של סלקום, שנועד להפוך את הטלפון הסלולרי לכרטיס אשראי, ואף מאיימות על קיומו, כך נודע ל"גלובס".

שיחות שניהלה סלקום, בניהול עמוס שפירא, עם חברות כרטיסי האשראי עלו בתוהו, מאחר שאף חברה לא מסכימה כרגע למודל חלוקת ההכנסות שהציעה סלקום. במערכת הבנקאית סבורים כי לסלקום גישה יומרנית המעידה על אי הבנת השוק. "הם מתבלבלים", אומר גורם בנקאי, "סלקום רוצה להיות חברת כרטיסי אשראי ושוכחת שהיא רק צינור". בסלקום סירבו להגיב.

המיזם, שקיומו לא נחשף עד כה, הוגדר על ידי בכיר בסלקום כ"מהלך אסטרטגי לטווח ארוך שיהווה מנוע צמיחה". בשיחות פנימיות אמר הבכיר: "יש לנו 3 מיליון לקוחות. הלקוחות הם שלי, אני מכיר אותם. אני פוגש אותם כל הזמן, אני יודע מה הם רוצים, אני יודע למכור להם".

מפרטים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי סלקום שואפת להקים מועדון לקוחות, להנפיק לחבריו כרטיסי אשראי Contactless (ללא מגע) על בסיס טכנולוגיית NFC, למנף את בסיס הנתונים שנצבר בחברה על הלקוחות כדי לתת להם הטבות והנחות שונות בשיתוף עם רשתות קמעונאיות, וכמובן לחלוק עם חברת כרטיסי האשראי בהכנסות מהסליקה.מיזם אחר שהשיקה סלקום לפני שנה - "סלקום דיירקט", שירות העברת כספים לחו"ל דרך הטלפון הסלולרי בשיתוף עם סיטיבנק, לא הצליח.

עם זאת, כאמור, חברות כרטיסי האשראי אינן סבורות כרגע כי שיתוף פעולה עם סלקום לפי תנאיה יקנה להן יתרון. בכיר באחד הבנקים אמר כי סלקום צריכה את חברות האשראי ולא ההיפך, כיוון שהיא לא תקבל רישיון מבנק ישראל היות שהיא שייכת לקבוצת אי.די.בי.

ל"גלובס" נודע שגם פרטנר נמצאת בשלבים מתקדמים של בדיקת הטכנולוגיה, ושוקלת כיצד להיכנס למיזם דומה.

בחברות האשראי גם מוטרדים מעלות הסבת המערכות לקליטת התשלום בבית העסק (POS) לטכנולוגיה החדשה. מהערכות פנימיות באחד הבנקים עולה כי עלות הסבה כזו לכל בתי העסק בישראל תעלה כ-60 מיליון אירו, כלומר, כ-300 מיליון שקל. זאת ללא חישוב העלויות של בניית תשתיות סליקה חדשות בשב"א - החברה הסולקת כ-95% מעסקאות כרטיסי אשראי ומעבירה אותן לאחר מכן לחברות האשראי. ללא ההסבה, לא יוכלו כרטיסי האשראי הפועלים בטכנולוגיית NFC לעבוד. בחברות מצפים כי שלוש חברות הסלולר ייתנו את חלקן ויישאו בעלות ההסבה.

רקע: הסלולרי כארנק

טכנולוגיית שבבי ה-NFC - Near field communication משולבת בטלפונים סלולריים, באביזרים כמו אוזניות אלחוטיות ובמכשירי סליקה. היא מאפשרת, בין השאר, תשלום ללא גיהוץ או מגע של הכרטיס - רק על ידי העברתו מעל נקודת המכירה. לאחר שייכנס השבב לטלפונים סלולריים, יהפוך הטלפון לכרטיס אשראי ויאפשר תשלום בנקודות המכירה. בשלב זה הכריזו כל יצרניות המכשירים הסלולריים על תמיכה ב-NFC, אך טרם גובש תקן עולמי מחייב אחיד, והחברה היחידה שהשיקה מכשיר תומך היא סמסונג. במהלך השנה הקרובה מקווים כי יוכרז על תקן אחיד שלפיו כל מכשיר חדש שיגיע לשוק יכלול רכיב NFC. ישנן הערכות כי גם האייפון 5 יכיל את השבב.

כרגע נערכים בכל העולם פיילוטים בין חברות כרטיסי אשראי ובנקים לבין חברות סלולר, על מנת לגבש מודל לשיתוף פעולה. בישראל הודיעה ישראכרט לפני מספר שבועות כי תנפיק בחודשים הקרובים לעשרות אלפי לקוחות כרטיס אשראי אלחוטי מתקדם, או מדבקה אלחוטית שתוצמד למכשיר הסלולרי, על מנת לאפשר תשלום באמצעות תקן ה-Contact less של מסטרקארד. בשלב השני של הפיילוט, תשדרג ישראכרט את ה-POS (מערכת לחיוב כרטיסי אשראי בבית העסק) בסניפי סופרפארם וארומה ישראל.