הרפתנים מאיימים לעתור לבג"ץ אם יפגעו במחיר החלב

בכינוס שנערך היום בבאר-טוביה השתתפו מאות רפתנים: נפסיק את אספקת החלב למחלבות

הרפתנים מאיימים בהפסקת אספקת החלב למחלבות, בעתירה לבג"ץ ובצעדי מחאה נרחבים - במקרה שהניסיונות להוזיל את מחיר מוצרי החלב יכללו את הורדת "מחיר המטרה".

מאות יצרני חלב מכל הארץ התכנסו היום (ד') לכנס חירום ומחאה במושב באר-טוביה בדרום, כדי לדון בסערת המחירים סביב מוצרי החלב. הם הביעו חשש שהם יידרשו לשלם את המחיר ולהוזיל בשיעורים של 20 עד 30 אגורות את מחירו של ליטר חלב אחד הנמכר למחלבות ("מחיר המטרה").

כיום עומד מחיר המטרה של ליטר חלב על כ-2 שקלים: "בשנתיים האחרונות ירד מחיר המטרה בכ-20 אגורות, וזה לא עשה שום דבר טוב למחיר מוצרי החלב. להוריד אותו עכשיו בשיעורים של עד 30 אגורות זה פשוט לפגוע ברווח של הרפתן ולא להשיג שום מטרה אחרת. מהלך כזה יוזיל את סל המזון החודשי של הצרכן הישראלי הממוצע ב-1.70 שקלים בלבד", אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי.

"נעצור את שיווק החלב"

לדבריו, "האווירה בקרב הרפתנים היא אווירה של יציאה למלחמה. אם יורידו את מחיר המטרה, ייסגרו ברחבי הארץ כ-200 רפתות. זה כמובן לא יפתור את בעיית יוקר המחיה כאן, אבל זה יגרום למשפחות בערבה, בעוטף עזה, בנגב, בגליל וברמת-הגולן - לגווע.

"יש כאן ניסיון נלוז להעמיס על גבם של הרפתנים את כל הבעיה של פערי התיווך במוצרי החלב, במקום לבוא ולטפל בצורה מושכלת וממוקדת באלה שעד עכשיו גזרו את הקופון. אלה שגזרו את הקופון הגדול הן רשתות השיווק, ואלה שגזרו את הקופון הקטן יותר הן המחלבות".

יצרני החלב הצהירו כי בכוונתם לפעול למען קיום פגישה בהולה על משבר החלב עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי שלא יקבל החלטות על-פי מידע בלתי מבוסס ושגוי: "ננסה להיפגש איתו לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון. אם לא, אולי נארגן הפגנה כדי להעביר לו את המסר", אמר דרורי.

הרפתנים בוחנים אפשרות של הגשת עתירה לבג"ץ. לדברי הרפתנים, פגיעה במחיר המטרה תעמוד בניגוד לחוק תכנון משק החלב שאושר אך לפני חודשים אחדים בכנסת ומעגן באופן ברור את מחיר המטרה.

"אולי בכלל נעצור את שיווק החלב לתנובה", אמר היום רני כץ, רפתן מבאר-טוביה: "אנחנו לא משועבדים לחברה הזאת. אני מציע לגברת זהבית כהן ולקרן אייפקס להירגע. שיפסיקו להתעלל בצרכנים, שידחו את רצונם להחזיר את ההשקעה שלהם בתנובה בעוד כמה שנים. כרגע, מה שמעניין אותם זה לגזור את הרווח הכי גדול שיוכלו לגזור ולצאת מכל העסק. אנחנו מכירים את שוק החלב טוב מאוד. אנחנו יודעים מי כאן גוזר את הקופונים, ומצער אותנו שממקדים את האש ברפתות".

הרפתנים מתנגדים התנגדות נחרצת גם ליבוא של מוצרי חלב, כחלק מניסיון לייצר תחרות שתוביל לירידת מחירים: "אם ייבאו את המוצרים האלה מגרמניה, המשפחה של פלוני אלמוני ממושב יכיני שליד שדרות תיאלץ לסגור את הרפת. נקודה. מי ייבא בסופו של דבר את מוצרי המזון? הרשתות עצמן, אותן אלה שגזרו על כולנו את הקופון עם הקוטג'. הן, שדפקו את כל עם ישראל עם המחירים האלה, יקבלו מממשלת ישראל פרס".

"עבודת המטה חובבנית"

מושב באר-טוביה נחשב למושב המניב ביותר במשק החלב בישראל. מאות הרפתנים שגדשו היום את בית העם שלו הביעו בעיקר התמרמרות - על מקומם בשיח הציבורי המתנהל בשבועות האחרונים, שכביכול מעצים את אחריותם בעליית המחירים.

"עבודת מטה שנעשית במשרד האוצר בנוגע לענף החלב, מתנהלת בצורה חובבנית להחריד", כתב אתמול (ג') המנכ"ל דרורי לראש הממשלה נתניהו. "הם מנסים ללמוד את מורכבות הענף בתוך 10 ימים... לפקידים באוצר אין שום היכרות מוקדמת עם הנושא, הם עלולים לדרוך ברגל גסה על מארג אנושי ומקצועי של ענף החלב שבעיני המכירים אותו - מסמל את פניה היפות של הציונות האמיתית", כתב דרורי לנתניהו.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר רואה לנגד עיניו מטרה אחת ויחידה, והיא הפחתת מחירי המזון לצרכן, ולצורך כך המשרד פועל להרחבת התחרות בכל מקום שניתן. תמוה כי על אף המחאה הציבורית, עסקני החלב ממשיכים להשמיץ ולאיים ולא נרתמים לביצוע מהלכים משמעותיים".

מאייפקס נמסר בתגובה: "בעלי תנובה וביניהם קרן אייפקס והקיבוצים שמחזיקים 23% מתנובה, עבדו ועובדים עם הרפתנים בשיתוף-פעולה מלא. האמירות של רפתן בודד הן חסרות בסיס, לא ענייניות וההתנסחות אינה ראויה לתגובה".