המשט לעזה: חיל הים השתלט על הספינה ללא התנגדות

הרמטכ"ל בני גנץ הורה ללוחמי חיל הים להשתלט על הספינה הצרפתית "דיגניטה אל-קראמה" שעושה דרכה לעזה ■ גל"צ: לוחמי חיל הים השתלטו על הספינה ללא התנגדות מצד הפעילים

הרמטכ"ל בני גנץ הורה בצהריים ללוחמי חיל הים להשתלט על הספינה הצרפתית "דיגניטה אל-קראמה" שעושה דרכה לעזה, לאחר שהפעילים שעל סיפונה הצליחו להערים על שלטונות יוון ויצאו לעבר הרצועה. בגלי צה"ל דווח כי ספינות חיל הים כיתרו את הספינה הצרפתית והלוחמים השתלטו עליה ללא התנגדות מצד הפעילים. מפקד חיל הים האלוף אלי (צ'ייני) מרום נמצא על אחת מספינות חיל הים.

חיל הים יצר הבוקר לראשונה קשר עם מנהיגי הספינה, במטרה לעצור אותה. צה"ל מנהל דיאלוג עם אנשי הספינה ומאפשר לה לשוב על עקבותיה לפני שהחיילים ישתלטו על הספינה. מצה"ל נמסר כי "לפני זמן קצר נוצר קשר ראשוני ברשתות הקשר הימי בין ספינות חיל-הים לספינה. בחיל-הים הודיעו לספינה כי מסלול הפלגתה מוביל לאזור הסגר הימי מול חופי עזה. כוחות חיל-הים הציגו למפליגים בספינה את האפשרויות החוקיות העומדות בפניהם להגעה לעזה דרך המעברים היבשתיים".

בשיחת הקשר שקיימו אנשי חיל הים עם הספינה שאלו החיילים מספר שאלות, כמו מהיכן הגיעה הספינה ומה יעדה הסופי. על כך השיב הקפטן: "נמל עזה". בתיעוד הקשר שהפיץ צה"ל שואל קצין חיל הים "איזה מטען יש לכם?" והקפטן עונה: "אין לנו מטען, אנחנו ספינת שיט פרטית".

עיאש דראג'י, כתב אל-ג'זירה שנמצא על סיפון הספינה, מדווח: "הספינות הישראליות נמצאות סמוך לספינת אל-קאראמה, מקיימים מגעים עם הקפטן בניסיון לשכנע אותו שלא להמשיך בדרכו. את הספינה מקיפות שלוש ספינות וספינה גדולה נוספת מהצד השני".

עוד מספר הכתב, כי "כל צוות הסיפון נחוש להגיע לעזה. המגעים מתנהלים, אך הספינה לא עוצרת. הצבא מאיים להשתלט על הספינה באם הקפטן לא יישמע להוראות. אנחנו נמצאים בים הבינלאומי, נעצרנו במים הבינלאומיים". לדבריו של דראג'י, "אם הצבא יבחר למנוע מהמשך דרכה של הספינה בכוח - אנשי הספינה לא יוכלו להשיב בכוח, משום שהם פעילי שלום ואינם חמושים".

פיילר: "נמשיך במטרה לשבור את המצור"

מוקדם יותר אמר דרור פיילר, פעיל על המשט: "נגיע היום בין 12:00 ל-16:00 אחר הצהריים, זה תלוי במזג האוויר ובזרמים. אנחנו נמצאים 70 מייל ימי מעזה ובינתיים לא ראינו ספינה של חיל הים".

פיילר הבטיח להמשיך לעזה: "גם אם חיל הים יורה לנו לעצור, נמשיך במטרה לשבור את המצור. אנחנו לא מתכוונים לפגוש נציגי ממשלה, כי אנחנו לא ארגון ממשלתי ובכלל זה נציגים של חמאס. אנחנו ניפגש שם עם נציגים של ארגונים הומניטריים", אמר.

תכננו להגיע לעזה בזריחה

סמוך לחצות, נכתב בחשבון הטוויטר של הפעילים שעל הספינה כי הם עתידים להגיע לחופי עזה היום בשעות אחר הצהריים. מוקדם יותר עוד חשבו הפעילים כי יגיעו לעזה סמוך לזריחה, אך מסיבה שאינה ידועה, שינו את מועד ההגעה.

רג'ינה קרי, פעילה אמריקנית מקליפורניה שנמצאת על סיפון האונייה, אמרה כי היא וחבריה נרגשים לקראת הגעתם הקרובה לעזה. "לפי ההערכה שלנו, אנחנו נעגון בעזה כבר בשעות הבוקר המוקדמות, בסביבות הזריחה", סיפרה אתמול. כשנשאלה האם אינה חוששת מתרחיש שבו תיקלע לעימות עם חיילי צה"ל שינסו לחסום את דרכה של הספינה, אמרה כי לא מקנן בה כל חשש.

"יתקפו אותנו? יהודי ארה"ב ישלמו את המחיר"

היא הזהירה כי "כאזרחית אמריקנית, כדאי שבישראל ידעו שאם הם ישלחו את הצבא לפגוע באנשים כמוני - תהיה לכך השפעה ומי שייאלץ לשאת במחיר הם היהודים בארצות הברית. באופן טבעי, אני בטוחה שרבים יאמצו גישה שלפיה ישראלים ויהודים הם היינו הך ופשוט יפחדו מהיהודים האמריקנים, בדיוק כמו שצריך לחשוש מהאלימות של הישראלים".

קרי אמרה כי עם הגעתה לעזה, מתכוונים היא ויתר 17 הפעילים להיפגש עם נציגי ארגונים שונים הפועלים ברצועה. כשנשאלה האם בכוונתה להיוועד גם עם אנשי חמאס, השיבה בשלילה והכחישה בזעם את האפשרות לכך.

במקביל לתקווה של קרי וחבריה להגיע לרצועה, מתכננים בצה"ל לסכל בכל מחיר את הגשמת התכנית. גורם צבאי אמר כי בצבא "עוקבים אחרי הדיווחים של המפליגים באוניה. אנו לא נאפשר להם לסטות מהנתיב ולהפר את הסגר הימי על רצועת עזה, שהוטל ונאכף לפי כל כללי החוק הבינלאומי בנושא".