ביהמ"ש חייב בן 70 לעבור בדיקת רקמות - לבקשת גבר הטוען שהוא בנו

■ הנתבע סירב לבדיקה: "ממילא לא אכיר בו" ■ ביהמ"ש: "לבן יש זכות להשלים את סיפור חייו"

האם זכותו של אדם לדעת מיהם הוריו קיימת בכל גיל? בית המשפט לענייני משפחה בחיפה ענה על שאלה זו בחיוב, כאשר נעתר לבקשתו של גבר כבן 40 לחייב גבר כבן 70, אשר לטענתו הינו אביו, לעבור בדיקת רקמות לצורך בירור שאלת האבהות.

בפסק הדין שניתן בשבוע שעבר ציינה השופטת אלה מירז כי הזכות לזהות ולשייכות הינה זכות יסוד, הנגזרת מחוק כבוד האדם וחירותו, ולכן קיימת לכל אדם, בכל גיל.

"לכל אדם, קטין כבגיר, קיימת הזכות לקבלת מידע בכל הנוגע למוצאו, השייכות המשפחתית והגשמת הווייתו האישית בכיבוד רצונו לזהות אביו", נפסק. "אין שונה מצבו של האדם הבוגר המחפש את זהותו, מאשר ילד קטין. אותו 'חור שחור', שקיים בליבו של ילד קטין, ממשיך להתקיים אף בבגיר, ואולי אף מעבר לכך וביתר שאת".

התובע טען, באמצעות עו"ד עמוס צדקה, כי נולד ב-1968 לאם רווקה כבת 20 הלוקה בנפשה, שלטענתה נאנסה על-ידי הנתבע. הנתבע, שיוצג בידי עו"ד משה גבע, הכחיש את מעשה האונס אך הודה בקיום יחסי מין עם האם.

ב-1969 הגישה אמו של התובע תלונה במשטרה בגין אינוס כנגד הנתבע, ולימים אף הגישה תביעת אבהות ומזונות. תביעות אלה הסתיימו בהסכם הפשרה, לפיו הסכים הנתבע לשלם לאם פיצוי בסך 8,000 לירות, מבלי להודות באבהותו.

כ-30 שנה מאוחר יותר, ב-1999, הגיש הבן תביעה להצהרת אבהות הנתבע, אך התביעה נמחקה עקב מחדליו וחודשה רק ב-2009.

התובע טען כי כל חייו עומדים בצל היותו בן לאם לא נשואה, שלא הייתה כשירה לגדלו, ללא ידיעה מוחלטת לגבי אביו, כאשר עשרות שנים הוא תר אחר זהותו ושורשיו. לטענתו, על רקע החיפוש וחוסר הוודאות, הוא חווה קשיים נפשיים, משפחתיים ותעסוקתיים, עד שלימים נודע לו כי הנתבע הינו אביו.

ואולם, הנתבע סירב לעבור בדיקת רקמות וטען כי התובע מטריד אותו ואת מערכת המשפט במשך 11 שנה, באופן הגורם לו לנזק נפשי כבד, בהיותו אדם חולה ומבוגר, וכן הוצאות כספיות ניכרות.

לטענת הנתבע, לא תהיה לתוצאת בדיקת רקמות כל משמעות, שכן הוא לא יכיר בתובע כבן משפחה, ואינו מעוניין בקשר עימו.

"סיפור חיים"

השופטת מירז ציינה כי אמנם גם לנתבע זכות שלא להיפגע גופנית, שלא לדעת אם התובע הוא בנו ולא להיות צפוי לתביעות נוספות. ואולם, היא קבעה כי הפגיעה האפשרית בנתבע נסוגה מפני הפגיעה הוודאית בתובע, אם ימשיך לחיות בחוסר וודאות.

"זכותו של התובע להשלים את 'סיפור החיים' שלו", פסקה. "כף המאזניים נוטה בבירור לטובת קיום זכויות התובע".

עם זאת, בית המשפט הביע הסתייגות מפני הגשת תביעות עתידיות נגד הנתבע בעקבות תוצאות בדיקת הרקמות, וציין כי ההכרעה בעניין אמורה להביא סוף לחיפושי התובע אחר זהות אביו ולא ליצור תביעות חדשות.