JTI תסתמך על תוכנית של חיים שני לגיוס 40 מיליון שקל

הגאות בתחום ההיי-טק מחזירה לשוק הציבורי גם את שמואל הכהן, היו"ר והיזם של ויריאנט ובעל השליטה ב-JTI

באופן אירוני, דווקא ביום שבו התפטר חיים שני מניהול משרד האוצר יוצא לדרך תהליך שמבוסס על היוזמה שהוא ניסה לקדם.

חברת האחזקות JTI (Jerusalem Technology Investments) תנסה לנצל בשבוע הקרוב את תוכנית האוצר לעידוד מוסדיים להשקיע בהיי-טק המקומי, כדי לגייס עד 40 מיליון שקל מהציבור בבורסה בתל אביב וממשקיעים פרטיים.

הכוח העיקרי מאחורי JTI הוא היו"ר שמואל הכהן, היזם והיו"ר של חברת התוכנה ViryaNet שנסחרת לפי שווי של 3 מיליון דולר. הכהן, שימש כמנכ"ל ויריאנט עד שנת 2001, ובתקופה זו היו ימים מעטים שבהם נסחרה לפי שווי גבוה. הגיוס הראשוני שלה התבצע בשנת 2000 לפי שווי של 175 מיליון דולר, אך מאז איבדה 98% משוויה וכן את אמון המשקיעים. כעת היא נסחרת בבורסה שמעבר לדלפק בוול סטריט.

מאז אותם ימים פעל הכהן בפרופיל נמוך, בעיקר דרך חברת ההשקעות Jerusalem High-Tech Founders, שהשקיעה בשנים האחרונות בכמה חברות. את ההון שעשה הכהן באמצעות ויריאנט הוא ניצל להשקעות בהון סיכון, כגון קרן JVP שם היה אחד המשקיעים הראשונים, ובין השאר נהנה מהאקזיט של כרומטיס בהיקף של 4.7 מיליארד דולר בסוף שנת 2000.

"יהיו אקזיטים בתוך שלוש שנים"

במסגרת התהליך, יעבור הפרוטפוליו של ג'רוזלם היי-טק פאונדרס לתוך JTI, שתהפוך לציבורית; לתפקיד מנכ"ל החברה יתמנה ד"ר צביקה בן-פורת, עד לאחרונה מנכ"ל חממת מעין ונצ'רס הציבורית. מבחינת דירקטוריון החברה, לצד הכהן, שמחזיק ב-44% מ-JTI, נמצא גם ולדימיר מורגנסטרן, שותף להקמת ויריאנט, ומעורבים בה שמות מוכרים שיכולים לסייע בגיוס, למשל ד"ר אריה עובדיה, יו"ר הפניקס לשעבר ודירקטור בויריאנט שמחזיק ב-9.4% ב-JTI.

על-פי החברה, את הכספים שתגייס היא עתידה להשקיע בחברות בתחומי התוכנה ומדעי החיים. "אנחנו צופים אקזיטים בשלוש השנים הקרובות", אומר הכהן, ומתכוון לחלק מעשר החברות שבהן JTI מחזיקה כרגע.

ניהול פורטפוליו של חברות סטארט-אפ עתירות טכנולוגיה לא היה מעולם מודל מוצלח במיוחד. "אנחנו צריכים כסף", מודה הכהן, "כל אנג'ל מגיע לנקודה שהוא אומר לעצמו, 'אם עשיתי טוב הגיע הזמן לעלות מדרגה'".

ב-JTI מנסים להתרחק מהדימוי, או לפחות מהתפקוד, של קרנות ההון סיכון. "לא ניקח דמי ניהול, רק משכורות", קובע הכהן. זאת לעומת רוב הקרנות שלוקחות בדרך כלל 2.5% מהקרן כדמי ניהול. "אנחנו לא רוצים 'לגנוב' מהמשקיעים, אלא להתחלק אתם באופן שווה. לא נהיה קרן הון סיכון רגילה. 40 מיליון שקל אמורים להספיק כדי 'לתדלק את הפורטפוליו'", הוא אומר.