ה"סופרטנקר" ממריא: חוק הווד"לים עבר

(עדכון) - חוק הווד"לים נועד להאיץ את בנייתן של 50 אלף דירות תוך שנה וחצי ■ מפגיני האוהלים חסמו הכניסה לכנסת - 4 נעצרו ■ תגובת המפגינים: חסימות כבישים ברחבי הארץ

חוק הווד"לים אושר היום בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ובכך יצאה לדרך תוכנית ה"סופרטנקר" הנדל"ני עליה הכריז לפני מספר חודשים רה"מ בנימין נתניהו. אתר "גלובס" העביר את ההצבעות על הצעת החוק בשידור חי. החוק עבר בקריאה שלישית ברוב של 57 תומכים מול 45 מתנגדים.

חוק הווד"לים (ועדות דיור לאומיות) נועד להאיץ את בנייתן של 50 אלף דירות תוך שנה וחצי, על מנת להגדיל את היצע הדירות במהירות, לעקוף סבכים ביורוקרטיים של ועדות תכנון כאלה ואחרות, ולהביא להוזלת מחירי הדירות. במילים אחרות, ועדות הדיור הלאומיות יאשרו במהירות הוצאה לפועל של פרויקטים מרכזיים בשוק הנדל"ן במהירות, במקום ההליך הביורוקרטי הנהוג של מעבר ועדות מחוזיות ואחרות, הליך שלוקח כ-5 שנים בממוצע.

החוק ספג ביקורת נוקבת מצד מארגני מחאת האוהלים, שדורשים לבטלו עוד לפני שבכלל אושר בכנסת. לטענתם, בעלי ההון הם אלה שייהנו מהדירות החדשות שייצאו לשוק, כיוון שהחוק לא כולל בתוכו הוזלת מחירי הקרקעות, כך שלא ברור כיצד ה"סופרטנקר" יביא להוזלת מחירי הדירות באופן מיידי. כמו כן תקפו את החוק הארגונים הירוקים, שטוענים כי אישור מהיר של 50 אלף דירות ללא תכנון ראוי יפגע בסביבה.

היום קיימו המוחים הפגנות וניסו לחסום את הכניסה לכנסת, במחאה על חוק הווד"לים. המשטרה עצרה 4 מפגינים. הסטודנטים ומפגיני האוהלים חסמו גם צמתים מרכזיים לאחר אישור החוק בכנסת. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

בממשלה, מנגד, מעריכים כי הגדלת היצע הדירות במהירות ישנה את משוואת הביקוש מול ההיצע ויביא בסופו של דבר להוזלת הדירות. מארגני מחאת האוהלים מתכננים הפגנות היום במוקדים שונים כדי להביע מחאתם נגד חוק הווד"לים.

תגובות: "נתניהו שם פס על המחאה"

בראש המתנגדים לחוק הווד"לים עמדו היום נציגי המחאה בתל אביב שהביעו אכזבה קשה מאישור החוק. "בעודנו מכונסים על מנת לגבש את עמדתנו לקראת הידברות עם הממשלה קיבלנו סטירת לחי מצלצלת מנתניהו וממשלתו", מסרו נציגי המאבק. "נראה שהצהרת ראש הממשלה בדבר הקמת צוות להידברות עמנו היא אחיזת עיניים בלבד או ניסיון לפרק את ההתנגדות במתק שפתיים". לטענתם, החוק אינו פותר את מצוקת הדיור אלא מקל על הטייקונים ומכביד על שאר הציבור. "ההתעלמות הזחוחה ממאות אלפים של צעירים ומבוגרים מכלל חלקי החברה הישראלית שרק רוצים לחיות בארץ הזו אינה מרפה את ידינו ואנו נגביר את המחאה", הוסיפו.

גם בקדימה הביעו תרעומת על אישור החוק. "נתניהו שם פס על המחאה. הממשלה המנופחת בתולדות ישראל הוכיחה שהיא גם האטומה ביותר בתולדות ישראל", אמרו במפלגה. לדברי ח"כ נחמן שי, החוק אינו מביא עימו בשורה חדשה ואינו מקדם פתרונות דיור ובמיוחד דיור בר השגה. "במעשה זה הוכיח ראש הממשלה כי הוא אטום לרחשי ליבו של הציבור ועל כך הציבור יבוא עימו חשבון ביום פקודה", אמר שי.

ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה הסביבתית חברתית בכנסת,זעם על אישור החוק ומחה כי החוק הורס את מנגנוני התכנון ואת ההגנות הסביבתיות והחברתיות שבו, וכופה החלטות תכנוניות גדולות בקצב רצחני של ימים ספורים. אבל מרגע שהתכניות מאושרות, הקבלנים אינם מחויבים לבנות. אין כאן שום האצת בנייה. אין גם שום דבר שיבטיח בנייה של תשתיות תחבורה ותעסוקה, מבני ציבור וחינוך", אמר חנין.

מהחברה להגנת הטבע, המתנגדת לחוק, נמסר בתגובה: כי מדובר בחוק שיגרום לתכנון לקוי, פגיעה סביבתית והעמקת חוסר השיוויון החברתי. "החוק, שיפגע באיכות וברווחת החיים של כולנו בשנים הקרובות ובדורות הבאים, רומס ברגל גסה את מוסדות התכנון הקיימים, הוא יהפוך את התכנון לרשלני ושטחי, יגדיל את האפשרות לשחיתות, יוביל להקמת שכונות יוקרה בקרקעות השייכות לציבור ויגביר את הקיטוב החברתי", נמסר.

אטיאס: "שנה וחצי לאישור תוכנית"

"מה שאנחנו עושים בחוק הווד"לים (להאצת הבנייה למגורים), הוא שבמקום שייקח חמש שנים לאשר תוכניות, נקצר את ההליך לשנה וחצי. העברנו לדיוני הוועדות להאצת הבנייה למגורים רשימות ל-113 אלף יחידות דיור, מתוכן 50 אלף באזורי הביקוש. המדינה, שרוצה לבנות מגורים לאזרחים, לא תמתין בתור ביחד עם כולם, אלא יהיה לה תור נפרד, כדי שנוכל להגיע ליעד של הגדלת היצע הקרקעות לטובת הזוגות הצעירים בישראל, שנאנקים תחת עול המשכנתאות", כך הציג שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, את חוק הווד"לים לפני הקראתו לאישורו במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

‏ בשלב הצגת החוק לפני ההצבעה עליו, אמר ח"כ מאיר שטרית (קדימה): "האמת היא שאין יום מתאים להעביר את חוק הווד"לים מאשר בימי תשעה באב - ימים שבהם המעשים בדרך כלל לא נושאים ברכה, וכזה הוא חוק הווד"לים. כל אנשי המחאה נושאים עיניים לכנסת לבטל את החוק המונח לפנינו. האם באמת יש סיכוי לחוק הווד"לים? האם אתם קשובים לקולות המחאה או שהכל הצגה אחת גדולה?

‏ ‏"אנשי המחאה אינם טיפשים, הם מבינים שחוק זה לא רק שלא ישרת את מטרת הוזלת מחירי הדיור אלא אף יגרום להרעת המצב. הם צודקים. דרישתם לבטל את חוק הווד"לים היא צודקת. קיימים פתרונות אפשריים הרבה יותר פשוטים, קלים וזולים, על ידי מתן כלים טובים לוועדות המחוזיות שיכולות לדון יום יום בתוכניות ולקצר את הביורוקרטיה. אם הוועדות הקיימות היו מקבלות את הכלים הדרושים הן היו יכולות לשבת יום יום ואז הפלונטר היה נפתר לאלתר. לא הוועדה המחוזית מעכבת את הבנייה, אלא דווקא היזמים, ואת זה אפשר לתקן".

שטרית המשיך לתקוף את הצעת החוק ואמר: "אנשי המחאה מבקשים לבטל את חוק הווד"לים כי הוא יכול אמנם להאיץ את הליכי הבנייה אבל הוא ישרת את כל כרישי הנדל"ן: מה שהם לא יכלו לבנות היום הם יבנו היום מהר יותר, מה שיותר גבוה, מה שיותר יקר, תוך פגיעה בנוף, עכשיו הם יקבלו לכך היתר. אז הדירות שיבנו יימכרו יותר בזול? זו ממש אשליה. היזמים יקבלו מתנות של עשרות ואולי מאות מיליונים, הם רוצים למקסם את הרווח ומבחינתם זו הזדמנות יוצאת מן הכלל לקבל הטבה עם חוסר אפשרות לציבור להתנגד לבניינים שעלולים לפגוע באיכות החיים שלהם. אז הכרישים מקבלים מבחינתם צ'ופר מהממשלה. הממשלה תביא למשהו שיגרום להרעת המצב".