הרפתנים זועמים: שטייניץ חתם על צו ליבוא חלב

מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום וילן: "החלטת שר האוצר לחתום על צו היבוא - מבלי להמתין להכרעת בג"ץ - היא בבחינת יום שחור לחקלאות, שליפה מהמותן שתהיה בכייה לדורות"

תרעומת במגזר החקלאי בעקבות החלטתו של שר האוצר יובל שטייניץ לחתום על צו המאפשר את הרחבת היבוא של גבינות קשות ואבקת חלב לישראל. שטייניץ חתם על הצו אמש (ג'), בתוקף סמכותו, ובכך הביא ליישום חלק מההמלצות השנויות במחלוקת של ועדת קדמי, הוועדה הבין-משרדית לבחינת מחירי מוצרי החלב בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי.

שטייניץ חתם, מבלי להמתין להכרעת בג"ץ, על שורה של צווים והוראות שעה לשנים 2011-2016 להגדלת מכסות יבוא הגבינות ולהורדת המכסים על גבינות קשות ונוספות (גידים כחולים, גאודה, מגורדת וחלומי).

שאר המלצות הוועדה, בהן הורדת מחיר המטרה לליטר חלב גולמי ב-6 אגורות, יובאו לאישור ביום א' הקרוב בישיבת הממשלה.

"החלטת שר האוצר לחתום על צו היבוא היא בבחינת יום שחור לחקלאות הישראלית. מהלך זה ישלח מאות משפחות של רפתנים ללשכות התעסוקה ויוזיל את סל המזון של משפחה ממוצעת בישראל בכ-5 שקלים בחודש בלבד. מדובר במהלך שאינו אלא לעג לרש, ספין ממשלתי שיוביל לגמר התיכנון וההפרטה המוחלטת של ענף החלב בישראל, שליפה מהמותן שתהיה בבחינת בכייה לדורות" אמר מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום (אבו) וילן.

הרפתנים הזועמים מכנים את המהלך של שטייניץ "מחטף" ו"מינהל לא תקין", כאשר לטענתם שטייניץ חתם על צווי יבוא עוד לפני הכרעת בג"ץ והחלטת הממשלה בנושא.

לדבריהם, המרוויחים הגדולים מהמהלך הם הרשתות ובעלי ההון שצפויים לייבא, והמפסידים הם הצרכנים ויוזמי המחאה שלא יושפעו מהיבוא.

"מעבר לניסיון נפסד זה לקבוע עובדות בשטח לפני הכרעת השופטים, פועל שר האוצר בעניין משק החלב אף עוד בטרם קיבלה הממשלה החלטה פורמלית ומסודרת בעניין - כמתחייב על-פי כללי המינהל התקין" טוענים הרפתנים.

במועצת החלב מזהירים כי המשך יישומה של אידאולוגיית הקפיטליזם החזירי על-ידי האוצר - גם בעיצומה של מחאה ציבורית כל-כך - מעידה יותר מכל על אטימות: "כל 40 טון גבינה מיובאת, משמעותם סגירת רפת בפריפריה והעברת ייצור החלב לאירופה. שטייניץ חתם הלילה על סגירה של 250 רפתות בפריפריה. בעקבות החלטה זו יעלו מחירי מוצרי החלב הבסיסים לצרכן בישראל".

לדברי המועצה, "זו בגידה ברפתנים, בנגב ובגליל, בערבה וביישובי עוטף עזה, זו פגיעה בחקלאים. זו פגיעה בפועלי הייצור בפריפריה. זו פגיעה בצרכני מוצרי החלב, זו בגידה בציונות - ויותר מכל זו ההוכחה לציניות שבעצם ההחלטה לנצל את מחאת הקוטג' כדי להעדיף את האינטרסים של הטייקונים והיבואנים על פני הפרנסה של הרפתנים".

בתוך כך, אלפי חקלאים ורפתנים מכל רחבי הארץ יפגינו הערב (ד') בכיכר הבימה בתל-אביב ויביעו גם הזדהות עם מובילי מחאת הדיור בשדרת רוטשילד. היום משבשים הרפתנים גם את הספקת החלב הגולמי למחלבות, וההספקה צפויה להתחדש רק מחר (ה').