אטיאס מציע 60 א' ש' לרוכשי דירות בפריפריה - ואין ביקוש

כמעט אפס בקשות לתוכנית המענקים המיוחדת עליה נלחם שר השיכון ■ עיכוב בהיערכות של הבנקים ליישום

תוכנית המענקים של משרד השיכון, המבטיחה סיוע לרכישת דירה ראשונה בפריפריה, כבר עברה את כל המשוכות. על-פי נתוני המשרד, יכולים הזכאים לדירה לגשת אל הבנקים השונים ולקבל את 60 אלף השקלים כהשלמה להון העצמי לרכישת דירה.

האמנם? ל"גלובס" נודע כי בעוד משרד השיכון אכן העביר לאחרונה הוראות לבנקים, הרוב המכריע של הבנקים מודים כי טרם ניתן לקבל את המענקים בפועל.

"לפני כשבוע ניתנה הוראה לבנקים על-ידי משרד השיכון. הבנק נערך לבצעה בימים הקרובים", כך נמסר מבנק הפועלים למשל. בבנק דיסקונט סיפרו כי "תוכנית המענקים, בהתאם לחוזר משרד השיכון, התקבלה בבנק דיסקונט למשכנתאות בסוף יולי. בימים אלו מתבצעת ההערכות התפעולית המתבקשת, והחל מה-20 באוגוסט, ניתן יהיה ליישם את התוכנית הלכה למעשה בהתאם לקריטריונים שנקבעו על-ידי משרד השיכון". גם בבנק לאומי אמרו דברים דומים: "בימים אלו נערך הבנק למתן המענקים האמורים".

הסכום המלא: לזוגות בלבד

נתון מעניין נוסף שעולה מהבירורים עם הבנקים מגלה כי למרות שתאריך ההתחלה של מתן ההטבה כבר עבר, כמעט ולא הגיעו לבנקים בקשות למימושו. עובדה זו רק מחזקת את הביקורת שהושמעה כי אין די בסכום שהוקצב לתוכנית.

ממסמך ההנחיות ששלח משרד השיכון לבנקים עולה גם כי בעוד שהתוכנית מדברת על 60 אלף שקל לרוכשי דירה, בפועל מדובר בסכום זה רק לזוג. יחיד שיגיע לבנק ויבקש את ההלוואה יוכל לקבל רק מחצית הסכום, 30 אלף שקל בלבד. אמנם מדובר ביישובי פריפריה, אבל סכום כזה אינו מהווה כל בשורה למי שרוצה לרכוש דירה בכל אחד מהיישובים שנכללו בתוכנית המענקים.

ביקורת על הקריטריונים

כזכור, רק בשבוע שעבר הושמעה ביקורת קשה על התוכנית בדיון שנערך בנושא בוועדת הכספים. במהלך הדיון הועלתה טענה שאין יישובים דרוזים ברשימת היישובים הזכאים למענק, וכי הקריטריונים שנקבעו, כמו גם סכומי המענק עצמו אינם מספקים.