"הצמיחה בישראל תאט ל-2% במחצית השנייה של 2011"

כך מעריך יונתן כ"ץ מ-HSBC ■ ד"ר מיכאל שראל: "ישראל נמצאת במצב טוב יחסית" ■ פרופ' רפי מלניק: "הסיכויים להאטה אינם גדולים, אבל יש מצב פיננסי בעולם שהוא אינו בר-קיימא"

ד"ר מיכאל שראל, כלכלן ראשי הראל ביטוח ופיננסים

"ישראל נמצאת במצב טוב יחסית. כמובן שהיצוא ייפגע במקרה של מיתון בארה''ב ובאירופה, אך הביקושים המקומיים, במיוחד ההשקעות, לרבות בנדל''ן למגורים, והצריכה הפרטית נראות כרגע חזקות וסביר שימשיכו לגדול. כך שהאפשרות קיימת, אבל אני לא צופה מיתון כזה בתקופה הקרובה.

"אנו צפויים לעדכן עוד קצת כלפי מטה את תחזית הצמיחה כלפי מטה אך זה לא מתקרב בכלל לשיעור של מיתון. בלי כל האירועים בחודש האחרון, התחזית שלנו דיברה על האטה משמעותית בקצב הצמיחה של ישראל".

פרופ' רפי מלניק, המרכז הבינתחומי הרצליה

"כלכלת ישראל מאוד מושפעת ממה שמתרחש בעולם. אנו משק מאוד קטן ומאוד פתוח, ולכן מחזור העסקים בשנים האחרונות, ובמיוחד המשבר האחרון ב-2009, היה כל כולו תוצרת חו''ל. אני לא מזהה כיום סיבות כלכליות בתוך המשק הישראלי שעלולות להוביל למיתון ואפילו להאטה בפעילות הכלכלית, אבל אם כתוצאה מהאירועים האחרונים כלכלת העולם תאט, אין ספק שנושפע.

"כאמור, הסיכויים להאטה אינם גדולים, אבל יש מצב פיננסי בעולם שהוא אינו בר-קיימא - החובות והגרעון של ארה''ב לא יכולים להתקיים לאורך זמן. לעצבנות הזו עלולות להיות השפעות על הכלכלה הריאלית".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות

"לפי מה שאנו רואים ומהנתונים שכבר התפרסמו, כבר יש האטה בישראל שנובעת בעיקר מהאטה ביצוא.

"בשורה התחתונה, בתור משק קטן שבנוי על היצוא בעיקר לארה''ב ולאירופה, כמובן שניפגע ונראה האטה בצמיחה ברבעונים הקרובים. עם זאת, אנו לא צפויים לחזור לשיעורי הצמיחה של 2009 אלא לצמיחה של כ-4%. הסיכון של משבר החובות באירופה שעלול להידרדר לכדי משבר פיננסי עולמי, מגביר משמעותית את הסיכון לתרחיש כלכלי גרוע עוד יותר.

האירועים האחרונים בתוך החברה הישראלית צפויים להשפיע על המדיניות המוניטרית של בנק ישראל בכך שהריבית במשק תישאר נמוכה, דבר שיתמוך בכלכלה ריאלית ובעיקר בהשקעות במשק".

יונתן כ''ץ, כלכלן מאקרו HSBC ישראל

"המנועים של המשק הישראלי ידועים היטב ואם נמשיך לראות את הירידות החדות בשווקים וכתוצאה מכך ירידה באמון הצרכנים והמגזר העסקי, בהחלט נראה השפעה עליו. אם העולם יחזור למצב של צמיחה שלילית, אז בהחלט זה ישפיע על ישראל.

"תרחיש 2009 הוא מצב קיצוני, ולדעתי העולם לא ייכנס לבור הזה שוב. אך אין ספק שהמשק הישראלי יכול להתמתן באופן ניכר וניתן לצפות לעדכון נוסף כלפי מטה לגבי תחזית הצמיחה של בנק ישראל. קצב צמיחה של בסביבות 2% במחצית 2011 בישראל נראה לי כרגע אפשרי ומציאותי".