הטלטלות בוול סטריט: המסחר התנודתי ביותר מאז 2008

לאחר שבוע תנודתי בוול סטריט, ננעלו המדדים בירידה של 1% בלבד בסיכום שבועי ■ ובכל זאת, רבים "מרגישים" שמשבר 2008 חוזר ■ על פי חלק מהנתונים, הם לא רחוקים מהאמת

הטלטלות האחרונות בשווקים הגלובליים, העלו בקרב משקיעים רבים תזכורת לא נעימה ממשבר המשכנתאות של 2008. רבים טוענים כי הם "מרגישים" שהמשבר חזר, אך האם מדובר רק בתחושות בלבד? מסתבר שלא בהכרח.

הנתונים מצביעים על כך ששוק המניות בארה"ב הראה בשבוע החולף "פגיעות" ותנודתיות מאלפת, כאשר מדד הדאו ג'ונס חווה שתיים מעליותיו היומיות הגדולות ביותר בכל הזמנים (העלייה העשירית בכל הזמנים ביום שלישי, והעלייה ה-11 בכל הזמנים ביום חמישי). אולם, הדאו גם ספג השבוע שתיים מירידותיו הגדולות בכל הזמנים (הירידה השישית בכל הזמנים ביום שני, והתשיעית בכל הזמנים ביום רביעי).

בתוך כך, יצא כי הדאו ג'ונס קבע בשבוע החולף שיא חדש: כאשר רצף של ארבעה ימי מספר, בהם עלה או ירד ביותר מ-400 נקודות בכל יום.

האם זה מזכיר לכם משהו?

האם הנתונים הללו מזכירים לכם משהו? בהחלט. שבוע דומה מאד לשבוע המסחר החולף בארה"ב, החל ב-15 בספטמבר 2008 - השבוע בו גם קרס בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שהחריף את המשבר הפיננסי שהכה בשווקים הגלובליים דאז.

בזמנו, חווה מדד הדאו ג'ונס תנודתיות דומה, עם ארבעה ימים נפרדים של עליות או ירידות ביותר מ-350 נקודות. בסיומו של אותו שבוע גורלי ב-2008, איבד הדאו ג'ונס מערכו רק כ-0.3% בסיכום שבועי (לאחר ירידה של 8.4% באחד מימי המסחר). בשבוע החולף, לעומת זאת - איבד הדאו ג'ונס כ-1.5% (לאחר ירידה של 7.3% באחד מימי המספר).

האם הטלטלות האחרונות בשווקים בוול סטריט ואיסורי המסחר בחסר שמתגבשים באירופה, מהווים רק דז'ה-וו מקרי, או שמא אלה איתותים לקראת הבאות? ימים יגידו.