מתקרבת לארץ: החשמלית הנטענת של BYD הסינית

בספרד החל שיווקה בתקינה אירופאית עם מחיר דומה לזה של טויוטה פריוס

חברת BYD הסינית, שמיוצגת בארץ על ידי חברת בת של IDB, נחשבת למתחרה העתידית הפוטנציאלית הרצינית ביותר של "בטר פלייס" בתחום הרכב החשמלי והחשמלי-נטען. החברה אמורה להתחיל לשווק שיווק ניסיוני של מכוניות בישראל רק בשנה הבאה, אבל בינתיים כבר מגיעים כמה רמזים עבים לגבי אופייה של התחרות העתידית .

הרמזים מגיעים מהשוק הספרדי, שנבחר על ידי BYD כשדה הניסוי הראשון של החברה באירופה. החודש החלה החברה את שיווק מוגבל בספרד של המשפחתית החשמלית הנטענת שלה, F3DM, שאמורה להיות בעלת חשיבות אסטרטגית גם בשוק הישראלי. המעניין ביותר הוא המחיר לצרכן: 24,195 אירו לצרכן לפני מיסים ומע"מ. זהו מחיר שווה ערך, אחרי מע"מ ומס רכב חשמלי בארץ, למחיר של מכונית "קבוצה 4" בסיסית, ובסביבות מחיר של "טויוטה פריוס" תקנית (פלוס מינוס 140-155 אלף שקל).

במחיר הזה מקבלים משפחתית בעיצוב סיני לא-כל-כך-עדכני אך עם ממדים סבירים - 4.53 מ' אורך, 2.6 מ' בסיס גלגלים - ומערכת הנעה מתקדמת, שכוללת שלוש מערכות: מנוע חשמלי רב-עוצמה שמייצר כ-50 קילוואט; מנוע בנזין קומפקטי עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשמש על תקן "מאריך טווח" וטוען את הסוללה החשמלית כאשר זו מתרוקנת ואף מניע את הרכב עצמאית; וסוללת ליתיום-ברזל מתקדמת, שמותקנת בצורה קבועה. נזכיר, ש-BYD היא אחת מיצרניות הסוללות הגדולות בעולם ומחזיקה במספר פטנטים על סוללות.

בגרסה הספרדית-אירופאית, שהותאמה לתקינת יורו 5, מסוגלת המכונית לנוע על חשמל בלבד לטווח של 60 קילומטרים ולנוע אוטונומית, ללא צורך בטעינה חיצונית ותוך שימוש במנוע העזר, לטווח של 450 קילומטר. מהירותה המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש והיא שוקלת כ-250 קילו יותר ממשפחתית מקובלת, מה שכנראה יגביל את משקל המטען.

יתרונה הגדול הוא עצמאות: המכונית לא זקוקה לתשתית טעינה מיוחדת ויכולה להיטען מכל שקע ביתית, אם כי החברה מתכוונת להציב גם עמדות "טעינה מהירה" תעשייתיות שיכולות לטעון את רוב הסוללה תוך פחות מחצי שעה.