שי למנויי מכבי ת"א: פאפאלוקאס

לפני 5 שנים פאפאלוקאס היה השחקן הטוב באירופה, אבל בעונה האחרונה ביוון, אפילו הלפרין הקדים אותו ברוטציה של אולימפיאקוס. אז למה באמת החתימה מכבי את הגארד המזדקן?

1. בתחילת כל עונה מחלקת מכבי ת"א למנוייה שי: לוח שנה, שבו מופיעה בכל חודש תמונה של אחד משחקני הקבוצה. לא ברור מי ייאלץ להיעדר בעונה הקרובה מהלוח, כשכבר עכשיו מונה הקאדר של הצהובים 14 (!) שחקנים בכירים, וזה עוד לפני החזרה המסתמנת של עמרי כספי לסגל של דייויד בלאט. הרי אפילו שמעון מזרחי בכבודו ובעצמו לא יכול להוסיף עוד חודשיים לשנה.

אחרי קיץ עם החתמות נהדרות ומדויקות, זאתי של פאפאלוקאס היא הראשונה שמעוררת הרבה סימני שאלה. אין ספק שמדובר באחד הכדורסלנים המעוטרים, האינטליגנטיים והתחרותיים ביותר ששיחקו באירופה. שחקן נפלא, בית ספר של כדורסל, הכל נכון. אך כמו כל גארד בגיל 34 - הרגליים כבר לא זזות מהר כל כך, החדות קהתה מעט והכושר לא מה שהיה. לפני ארבע-חמש שנים פאפאלוקאס היה השחקן הכי טוב באירופה, בעונה האחרונה בסדרת הגמר ביוון אפילו יותם הלפרין הקדים אותו ברוטציה של אולימפיאקוס ושיחק יותר ממנו.

שחקן כמו פאפאלוקאס לא מביאים בשביל עוד משחק בליגת העל או באדריאטית: פאפאלוקאס כאן בשביל לזכות ביורוליג. אבל אם יש משהו שיאפיין העונה את היורוליג זו רמתם הגבוהה של שחקני החיזוק האמריקנים. שובתי ה-NBA, ועוד שחקנים מצוינים שפעם היו מחכים למחנות האימונים בניסיון לזכות בחוזה בליגה הטובה בעולם, החלו השנה כבר עכשיו לנהור לאירופה. בשביל לנצח שחקנים מהזן הזה, לא צריך ניסיון: שרירי רגליים מפותחים מעט יותר חשובים.

כמו כל גארד גבוה (2.00 מ') בשלהי הקריירה שלו, קיים סיכוי סביר שפאפאלוקאס יוסט לעמדת הסמול פורוורד, בטח כשדוקטרינת ההגנה של דיויד בלאט מבוססת על שני גארדים אתלטים שלוחצים על מובילי הכדור. זו הסיבה שצפויה פגיעה מהותית בדקות המשחק של פניני וסימני שאלה סביב השתלבותו של דווין סמית'. אבל מי שצריך לדאוג יותר מכולם הוא טל בורשטיין: פאפאלוקאס יתפוס לו את עמדת ה"מבוגר האחראי", כי כל מה שטל אמור ויודע לעשות פאפאלוקאס יעשה טוב ממנו. חודשיים אחרי ששלחו את דריק שארפ ללבוש אזרחי, מסדרים במכבי לטל בורשטיין מקום קבוע לידו.

לגבי עניין אחד בהחתמה של פאפאלוקאס אין סימן שאלה: מדובר על אחת מפעולות השיווק החשובות ביותר שמכבי ת"א ביצעה בפגרה. בקיץ שבו אתה מעלה את מחירי המנויים שלך ב-10% ומנסה למכור לקהל שלך מוצר שנוי במחלוקת שנקרא "ליגה אדריאטית" - אתה חייב לתת לו איזה ממתק בתמורה. פאפאלוקאס, גם בגילו ומצבו, הוא אחד מאלו שבזכותם היכל נוקיה יתמלא גם העונה.

2. יחתום או לא יחתום במכבי ת"א, דבר אחד בטוח לגבי עמרי כספי: הוא לא ישחק ביורובאסקט שייפתח בעוד שבועיים וחצי. ואפילו אם יחלים מהפציעה שלו עד אז - נבחרת ישראל לא תקבל את אותו הכספי שהיא הכירה בשנתיים האחרונות ממשחקיה של סקרמנטו קינגס.

בשיעורי הנדסת חומרים לומדים שבנקודת הזמן שבה מתפתח קרע קטנטן ברצועה מכל סוג שהוא, ההסתברות לקרע מלא באותה רצועה עולה משמעותית. אותו קרע, לכשיתרחש, יהיה בדיוק בהמשך לקרע ההתחלתי, כי פיסיקלית אותו שינוי קטן במבנה הרצועה גורם לכל העומסים להתרכז בחלק הפגום והמוחלש. רצועות ברכיים בגוף האדם לא שונות בהתנהגותן, ולכן גם כספי בעצמו אמר בדו-משמעות מובלטת, "עם ברך לא משחקים". קרע ברצועות הברך מקצר עד מחסל קריירות - אין אבחנה אופטימית יותר לפציעה כזאת.

כספי הצטווה למנוחה מוחלטת במשך 10-14 יום, שמשמעותם: רק 3-4 ימים לפני המשחק הראשון באליפות אירופה הוא יחזור לפעילות, חזרה שתיאלץ להתבצע בצורה הדרגתית בשל רגישות הברך. לצערנו, אין שום הדרגתיות במשחקים יום אחרי יום מול שחקני NBA (הנבחרת תפגוש כ-10 כאלו בבית המוקדם שלה בטורניר, כולל שמות כמו דירק נוביצקי וטוני פארקר). כשנוסיף לעומס העצום את המחסום הפסיכולוגי שכרוך במחשבות על פציעה מחסלת קריירה, הסיכויים שנראה את כספי באליפות זניחים עד לא קיימים.

מה החלק הטוב בכל הסיפור הזה: שעכשיו האליבי כבר מוכן. לאריק שיבק כבר אין מה להפסיד, ואולי מהמקום הכי נמוך והכי נטול ציפיות, ייצאו דברים טובים לנבחרת.