עיריית חולון תפצה עובדים ב-15 אלף שקל בגין פגיעה בחופש ההתארגנות

‎העירייה השעתה 6 עובדים ל-45 יום ‏‎■ בית הדין לעבודה: ההשעיה מבוטלת ונעשתה שלא כדין

עיריית חולון תפצה 6 מעובדיה ב-15 אלף שקל כל אחד בגין פגיעה בחופש ההתארגנות שלהם - כך קבע באחרונה בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

ביוני 2008 התגלע סכסוך עבודה בין עיריית חולון לבין נציגות העובדים. במסגרת סכסוך העבודה סגרו 6 העובדים, חברי הוועד, את דלת הכניסה הראשית לעירייה בשני ימים שונים, בכל פעם לשעה עד שעתיים. עיצומי העובדים נערכו בגיבוי של ההסתדרות (במסגרת הליכים ארגוניים חוקיים), ונציג ההסתדרות אף היה נוכח במקום.

שבועות מספר לאחר האירוע החלה שביתה בעירייה, ובעקבותיה השעה ראש עיריית חולון, משה ששון, את 6 העובדים למשך 45 ימים. לטענתו, הוא עשה זאת בשל האירועים בהם סגרו את דלת הכניסה.

באמצעות עו"ד כפיר זאב ממשרד נעמי לנדאו הגישו העובדים תביעה נגד ראש העירייה והעירייה, וביקשו לקבוע כי ההשעיה בטלה, שכן היא נעשתה שלא כדין ותוך פגיעה בחופש ההתארגנות שלהם. כמו כן, דרשו פיצוי מקסימלי לפי חוק הסכמים קיבוציים - 50 אלף שקל לכל עובד.

בגלל הפעילות בוועד

בית הדין קיבל את תביעתם באופן חלקי, קבע כי ההשעיה בטלה והורה על פיצוי של כל אחד מהתובעים ב-15 אלף שקל. בית הדין קבע גם כי ההשעיה נעשתה רק בשל הפעילות של התובעים במסגרת ארגון העובדים, ולא מכל סיבה אחרת.

לדברי עו"ד כפיר זאב ממשרד נעמי לנדאו, שייצג את 6 העובדים, מדובר בפעם הראשונה שבה בית הדין לעבודה מכיר בתביעה פרטנית של עובדים (ולא של ארגון עובדים) לפיצוי בגין פגיעה בחופש ההתארגנות.

"עד היום כל ההליכים שעסקו בפגיעה בחופש ההתארגנות היו הליכים שהגישו ארגוני עובדים, ולא עובדים בודדים. כפועל יוצא, זו פעם ראשונה שבית הדין מורה על פיצוי של עובדים בודדים וקובע כי השעיית עובד לא יכולה לפגוע בפעילותו בארגון העובדים או בחברותו בארגון העובדים".

במילים אחרות, מסביר עו"ד זאב, "אסור למעסיק להשעות עובד מפעילותו בוועד העובדים, או למנוע ממנו את פעילותו במסגרת ארגון העובדים בשל ההשעיה".