משרד המשפטים מציג מתווה ראשוני לדיור בר-השגה

עפ"י המתווה, יוצבו מגבלות שיבטיחו כי דירות בהישג יד שיוקצו לזכאים יישארו בידי הזכאים לפחות ל-10-15 שנה ולא יועברו לגורמים אחרים, בין אם מדובר ברכישה או בהשכרה

האם משרד המשפטים סוף-סוף מתכנן חקיקה ראשית בנושא דיור בר-השגה? במתווה רגולטורי ראשוני לדיור בר-השגה שהציג היום (א') משרד המשפטים ייקבעו הגבלות שלפיהן הדירות בהישג יד יישארו בידי הזכאים לפחות ל-10-15 שנה, כשדירות בהישג יד יוגדרו ככאלה אם הן בשטח 75 מ"ר, ואחוז מסוים מכל פרויקט יוקצה לדירות להשכרה בלבד.

את המתווה הראשוני לדיור בר-השגה הציג היום משרד המשפטים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, זאת במסגרת דרישת ועדת הפנים והגנת הסביבה שרפורמת התכנון והבנייה של ראש הממשלה נתניהו תאושר רק אם היא תכלול מענה לדיור בר-השגה.

כזכור, בסוף 2010 הוציאה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, הנחיה שלפיה הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה לא יכולות לדון בתוכניות העירוניות לדיור בר-השגה בהיעדר חקיקה ראשית בנושא.

‏את המחסום הזה לקידום תוכניות לדיור בהישג יד ניסתה ועדת הפנים והגנת הסביבה, שאמונה על קידום הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, לפתור באמצעות הצבת תנאי שלפיו הרפורמה תעבור רק אם היא תציג בתוכה אלמנטים של דיור בר-השגה.

‏לפי המתווה הראשוני שהציג היום משרד המשפטים בוועדה, ושטרם תואם מול כל משרדי הממשלה, יוצבו מגבלות שיבטיחו כי דירות בהישג יד שיוקצו לזכאים יישארו בידי הזכאים לפחות ל-10-15 שנה ולא יועברו לגורמים אחרים, בין אם מדובר ברכישה או בהשכרה.

‏לפי מתווה זה, דירות בהישג יד יהיו דירות בגודל של 75 מ"ר, כשבכל מתחם מגורים ייקבע אחוז מסוים שיוקצה להשכרה בלבד.

עוד מוצע במתווה זה כי השכרה בדיור בר-השגה תהיה במחירים מפוקחים, כשבמתחם בו יוקצו דירות בנות-השגה יקבל היזם תוספת זכויות בנייה. המתווה יגדיר תמהיל של סוגי דיור במתחמים למגורים ולא תתאפשר האחדת דירות בדיור בר השגה.

‏יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אמנון כהן, מסר כי "לא יהיו מחטפים בחוק התכנון והבנייה, הכול יהיה גלוי. כל הגופים המעוניינים יוכלו לקבל את נוסח החוק הסופי על כל סעיפיו".

‏מנהל מינהל התכנון לשעבר ומי שתפקד כיועץ לרפורמה, שמאי אסיף, אמר בנוגע לנושא קיצור הליכי הרישוי, שנידון אף הוא היום: "יש קונצנזוס רחב שצריך לקצר את הזמן שלוקח היום להוציא היתרי בנייה. החקיקה מנסה להגיע ל-90 יום להליך רגיל ו-45 יום לרישוי בדרך מקוצרת. החקיקה גם מפרקת לזמני ביניים מפורטים, על מנת לוודא שיעמדו בלוחות הזמנים. נכון שיש ביקורת והשגות על לוחות הזמנים האלה, לכן לקחנו 5 שנים על מנת לבחון את לוחות הזמנים וללמוד איפה יש באגים".