בכיר בממשלת גרמניה: לא פוסלים אג"ח מבוססות אירו

כך דיווח העיתון Welt am Sonntag ■ בכיר בממשלת מרקל: "אם ללא אג"ח מבוסס אירו לא ניתן יהיה להציל את הגוש, גרמניה תשקול את הרעיון" ■ מנגד, שר האוצר הגרמני ממשיך להכחיש

הכלכלה החזקה בגוש האירו, גרמניה, תהיה מוכנה לשקול הנפקת אגרות חוב מבוססות אירו כמוצא אחרון להציל את המטבע ומדינות הגוש - כך מפרסם העיתון Welt am Sonntag. דיווח זה מגיע למרות התבטאויותיו של שר האוצר הגרמני, וולפגנג שובל, כנגד אג"ח שכאלה ואיחוד החובות של המדינות השונות ואף חזר על אימרות אלו היום (ב').

"שמירה על הגוש האירו ועל כל המדינות החברות בו היא עדיפות ראשונה", אמר בכיר בממשלה לעיתון. "אם ללא אג"ח של כל גוש האירו לא יהיה ניתן להציל את הגוש, גרמניה תשקול את הרעיון. עד כה גורמים רבים בגוש האירו והמדינות החברות בו הוציאו מאות מיליארדי אירו על חבילות חילוץ למדינות החלשות במחינה כלכלית". נציין כי העיתון המדובר ידוע בכך שהוא מקורב לאנשיה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

דובר הממשלה הגרמנית הכחיש את טענות העיתון. כמו כן, שובל, כאמור, ממשיך לטעון כי גרמניה מתנגדת לאיחוד על החוב על-ידי אג"ח של כל הגוש ומדובר במהלך אימפולסיבי כל עוד המדינות השונות בגוש מהנלות מדיניות כלכלית שונה אחת מהשניה. "לא יהיה איחוד של החוב ולא תהיה תמיכה ללא גבולות", אמר שובל בראיון לעיתון "דר שפיגל". "נתמוך במדינות המתקשות עד רמה מסויימת ועם תנאים מחמירים".

ברקע נשמעים קולות של בכירים רבים שקוראים למדינות הגוש האירו שנקלעו למשבר חוב כמו פורטוגל, יוון ואירלנד לצאת מגוש האירו כדי לא למוטט אותו לאחר שכבר קיבלו חבילות סיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית בשווי מיליארדי אירו. "יוון ופורטוגל צריכות לפרוש מהאיחוד האירופי ומגוש האירו בשל בעיות החוב של שתי המדינות", אמר המיליארדר ג'ורג' סורוס אתמול. "האיחוד האירופי ומרחב האירו ישרדו את יציאתן של שתי המדינות".

עוד מעריך סורוס כי על מדינות אירופה לקבל את הפתרון של אג"ח המבוססות על האירו ומאמין כי פתרון זה יכול להציל את אירופה מפני המשבר.