הרב לאו למפגינים: "שביתם את לבי; מוכן להיות לכם גשר"

הרב הראשי לישראל הרב ישראל מאיר לאו נפגש היום עם מפגיני האוהלים בלשכתו בת"א: "אני מגלה קרבה רעיונית ורגשית למחאה. אתם משמיעים צעקה גדולה שצריכה להישמע"

נציגי מחאת האוהלים נפגשו היום (ג') עם הרב הראשי לישראל הרב ישראל מאיר לאו בלשכתו בת"א כדי לדבר איתו על המחאה. הפגישה נוצרה בעקבות פנייה שנשלחה מצד מארגני המחאה לרב לאו אתמול וכבר היום מצא הרב הראשי את הזמן להיפגש איתם.

במהלך הפגישה הצהיר הרב לאו חד משמעית כי הוא תומך במחאה ובמאבק וכי הוא עוקב אחריה מהרגע הראשון: "אני מגלה קרבה רעיונית ורגשית למחאה", אמר הרב לאו. "אני משבח את העובדה שהמחאה לא גלשה לתחום אלים ושאנחנו לא רואים כאן את החוליגנים של לונדון. אני גם מעריך את העובדה שאתם חוזרים ומדגישים שמדובר במאבק שהוא א-פוליטי, בשביל זה יש את נבחרי העם".

במהלך הפגישה דיברו הצדדים על ועדת טרכטנברג אותה מינה ראש הממשלה לטפל במשבר. הרב לאו ביקש לדעת מדוע העמידו המוחים תנאים לוועדה והאם אין הם מתכוונים לשמוע מה יש לה להגיד, "האם היא הספיקה לפשל לפני שהיא התכנסה בפועל?", שאל הרב. בתשובה לכך ענו לו נציגי המחאה שהם מתקשים להבין מה המנדט שיש לוועדה ועפ"י איזה סמכות היא פועלת, וכי הם עדיין מחכים שראש הממשלה יגדיר בדיוק את גבולות הגזרה של פעילותה ואת האפשרות התקציבית העומדת לרשותה.

הרב לאו ביקש מאנשי המחאה לתת לוועדה הזדמנות ואף הציע להיות מגשר בין הצדדים: "אני מציע לכם להיות ראש גשר כלפי מי שאמורים להוציא את המחאה לעולם טוב יותר וצודק יותר. ברשותכם אפנה לראש הממשלה ואבקש ממנו באופן אישי להבהיר מה המנדט שלה ומהם סמכויותיה ולהסיר את העמימות שנוצרה סביב פעולת הוועדה", אמר.

במהלך הפגישה נדונו נושאים נוספים ודובר רבות על מצוקת השכבות הנמוכות בישראל. דפני ליף, ממנהיגי המחאה, אמרה: "הממשלה לא יכולה להפיל את האחריות על האזרחים ואנחנו לא יכולים לבוא ולהביא פתרונות, אין לי ולא לאף אחד אחר בחדר הזה את הכלים שעומדים בידי ראש הממשלה, אני אפילו את חשבון הטלפון שלי לא מצליחה להבין. הממשלה צריכה לתת את הפתרונות ובמקביל הציבור צריך ללמוד את הנושאים ולחשוב על פתרונות משלו. נמאס לנו בהסרת אחריות של הפוליטיקאים".

בפגישה נכח גם אבי עבוד, סטודנט חרדי שנמנה גם הוא עם פעילי המחאה, שפנה אל הרב ואמר לו: "אנחנו לא נגד הממשלה ולא נגד ראש הממשלה ואנחנו מבקשים להציג בעצם את כל מה שהיהדות מייצגת, חשוב לנו שהרב יתמוך בזעקה שלנו, שיבין וישמע על הקושי בדיור, על הקושי להתפרנס בכבוד. מדובר כאן באחדות היסטורית ובזעקה של כל העם בעד צדק חברתי".

סתיו שפיר, גם היא ממנהיגי המחאה אמרה שעד היום לא עשתה הממשלה אפילו צעד אחד כדי להחזיר את האמון של העם בפוליטיקאים: "אנחנו נותנים לוועדת טרכטנברג צ'אנס - זה מבורך אבל כבר נכוונו מהממשלה בשבועות האחרונים, ראינו זלזול גדול, הכפשות ופילוגים. לפוליטיקאים יצא שם רע, אבל אני מאמינה שיש לכל אחד מהם גרעין טוב כדי ליצור שינוי לאנשים שהציבו אותם בכנסת, יש כאן הזדמנות אבל כסף וזמן לא יכולים להיות המעצורים בדרך לשינוי".

הרב לאו שאל את אנשי המחאה איזה צעד הם מצפים שהממשלה תעשה כדי שתוכיח את כוונותיה. נציגי המאהל השיבו כי לא מדובר בצעד אחד, ואם ינקבו בדרישה ספציפית ישארו דרישות רבות וצודקות אחרות מחוץ לתמונה.

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים: "זה לא תפקידנו לבוא לממשלה ולהגיד אם קודם צריך לטפל בחינוך או קודם צריך לטפל בדיור או בכל דבר אחר, אני מציע שטרכטנברג בעצמו יעמוד מול הציבור ויגיד מה המנדט שקיבל ומהם יכולות הוועדה והסמכויות שקיבלה מראש הממשלה. אנחנו כאזרחים מחפשים את הדבר שיתן לנו תקווה. המצב החברתי בארץ קשה, איך יכול להיות שאנחנו לא יכולים לדעת איזו מערכת רווחה יש? איך זה יכול להיות שאין שר בריאות?".

בסיום הפגישה אמר הרב לאו כי זו הפעם הראשונה שהוא רואה סולידריות כה רחבה בציבור שאיננה מתרחשת במצב של מלחמה: "שביתם את ליבי בעניין הזה. גם את החומה הסינית התחילו באבן אחת. אתם משמיעים צעקה גדולה שצריכה להישמע".‏

במקביל לפגישת נציגי המחאה עם הרב לאו התקיימה גם הפגנה סוערת בירושלים. כ-700 איש הגיעו למשכן הכנסת כדי להשמיע את קולם אל מול דיון החירום שנערך באותו הזמן בכנסת. המפגינים הגיעו אל הכניסה האחורית של הכנסת וניסו לפרוץ אל המשכן אך נתקלו בחומה בצורה של שוטרים.

בר פלד, ממובילות המאבק בירושלים, סיפרה: "ניסינו להסתער פנימה אך המשטרה החזירה אותנו אחורה, חסמנו את הכניסה כרבע שעה ואז פינו אותנו מהמקום, הלכנו לכניסה הראשית של הכנסת כדי להמשיך ולהפגין ושם היו עימותים קשים עם משמר הכנסת לבין המפגינים". מאות המפגינים התכנסו בגן הוורדים אל מול הכנסת, הקריאו את הכרזת מדינת הרווחה אותה ניסח מטה המאבק בשבוע שעבר והמשיכו להפגין אל מול המליאה. ‏

אתמול בערב הגיעו חברי ועדת טרכטנברג למאהל המחאה בבאר-שבע כדי לשמוע מהמוחים במקום על מצוקותיהם. שלומי פריזוט ושחר כהן החברים בוועדת טרכטנברג הם שביקרו במאהל בבאר-שבע.

תחילת הפגישה היתה סוערת כאשר מספר אנשים מהמאהל התפרצו כנגד חברי הוועדה ואף זרקו עליהם נעליים. כפי שסיפר דניאל איסלר, אחד מיושבי המאהל: "מדובר באנשים קשיי יום שלא מקבלים את הבטחות הוועדה וחשדניים מול נציגי ממשל, שתסכול של שנים וישיבה של למעלה מחודש באוהל הוציא מהם דברים קשים".

לאחר ההתפרצות נוצר דו שיח בין יושבי המאהל לחברי הוועדה שנמשך כשעתיים, במהלכו הקשיבו חברי הוועדה לטענות האנשים ואף אספו מסמכים שהוצגו להם. את הפגישה קטעה אזעקה בעקבות שיגור של גראד לכיוון העיר באר-שבע מרצועת עזה.

איסלר הוסיף ואמר: "הסיטואציה שאנשים והממשלה באים למאהל כדי לדבר עם האנשים בשטח היא חיובית, לא נתקלים בזה יותר מדי וזה צריך לקרות יותר, יש לי הרבה הערכה אליהם ואף אחד כאן לא מבטל מראש את הוועדה, אנחנו מקווים שיהיה לה כוח ומסקנותיה יחייבו את הממשלה, אבל בשביל זה הם צריכים להראות כוונה אמיתית וגם יכולת תקציבית".‏