לחצי אשראי באירופה: בנקים לווים דולרים מהבנק המרכזי

זאת, לראשונה מאז פברואר ■ "פיננשל טיימס": לווה בודד לווה חצי מיליארד דולר למשך שבוע מהבנק האירופי המרכזי באמצעות השירות הפיננסי אשר היה רדום בשנה האחרונה

לראשונה מאז פברואר: הבנק האירופי המרכזי, ה-ECB הלווה דולרים לבנקים במרחב האירופי. מהלך זה מהווה את הסימן האחרון ללחץ המחריף על המערכת הפיננסית באירופה, כך דווח היום ב"פיינשל טיימס".

על פי הדיווח שפירסם ה-ECB אתמול (ד'), לווה בודד לווה חצי מיליארד דולר למשך שבוע באמצעות השירות הפיננסי שמציע הבנק המרכזי ואשר היה רדום במהלך השנה האחרונה. פרטים נוספים לא נמסרו, אך החדשות מעידות על כך שלפחות בנק אחד נתקל בבעיות לעמוד בהלימות ההון הדולרית לה הוא נדרש.

אנליסטים העריכו כי, בפני עצמו, השימוש במכשיר הפיננסי שמציע ה-ECB אינו מעיד בהכרח על עלייה דרמטית ברמות הלחץ למימון צרכי השוק. אך הוא מתווסף לעדויות אחרות שמעידות כי הבנקים באירופה מתמודדים עם קשיי מימון, לראשונה מזה שנתיים.

נציין כי חוזי ההחלף שנקראים Euribor-OIS swap, אשר משמשים מדד לרמת הפחד במגזר הבנקאי נסחרים כעת ברמתם הגבוהה ביותר מאז 2009, בעוד חוזי ההחלף קיצרי הטווח המבוססים על האירו, אשר מצביעים על פרמיה גבוהה לקניית דולרים כנגד האירו, הם השליליים ביותר שנרשמו מאז קריסת ליהמן בראדרס ב-2008.

ובתוך כך הבנקים ממשיכים להפקיד מדי לילה בידיו של ה-ECB כספים, וזאת במקום שהבנקים יפקידו את אותן הפקדות מתגלגלות בבנקים אחרים. בשבוע האחרון הפקידו הבנקים כ-80 מיליארד אירו Overnight, רמה זו אמנם נמוכה מהיקף ההפקדות שנרשמו בשבוע הקודם (בעיצומה של המפולת בשווקים) אז הסתכמו ההפקדות בכ-145 מיליארד אירו, אך רמה זו היתה גבוהה יותר מהיקפי ההפקדות הליליות של הבנקים בבנק המרכזי בחודש הקודם. כל אלה מעידים באופן ברור על כך שהבנקים האירופיים מעוניינים כיום יותר להשתמש באמצעי הנזילות הבטוחים ביותר.