אופנהיימר: "הפאניקה של הלקוחות הישראלים לא נורמלית"

אלון אקהאוס, מנהל תיקים באופנהיימר ניו יורק, מספר בראיון מיוחד ל"גלובס" למה עם המשקיעים הישראלים, להבדיל מהאמריקנים, הוא נדרש לעבוד בימים אלו על תקן פסיכולוג

ביום שני לפני עשרה ימים, יום המסחר הראשון בוול סטריט לאחר הורדת דירוג האשראי של ארה"ב, לא היה פשוט עבור אלון אקהאוס, מנהל תיקים בבנק ההשקעות האמריקני אופנהיימר. מדד ה-S&P 500 ירד ביותר מ-6%, ומדד הפחד VIX)) קפץ ב-50%. במקום להתבונן במסכי המסחר היה עסוק אקהאוס בהרגעת לקוחות ישראלים היסטריים, שהתקשרו למקום מושבו במנהטן.

האמריקנים לא מתרגשים מירידות

"ביליתי שעות בטלפון באותו יום", הוא מספר בראיון מיוחד ל"גלובס". "הפאניקה של הלקוחות הישראלים הייתה לא נורמלית. חלקם דרשו למכור את כל התיק, אחרים ביקשו לדעת איך הדברים נראים מפה, והאם אכן ארה"ב בדרך לאבדון. מאז 2008 זה תמיד ככה - בכל פעם שיש ירידות חזקות, התקשורת בארץ נותנת במה לנביאי הזעם שמדברים על מיתון כפול, ואז הלקוחות מתקשרים בבהלה ומצטטים לי כתבות. אז אני מסתכל סביבי, רואה שהכול בסדר, ומרגיע אותם. בימים כאלו אני עובד כפסיכולוג".

אקהאוס (35) מנהל מ-2007 תיקים עבור מוסדיים ישראליים ולקוחות פרטיים ישראלים ואמריקנים. במסגרת עבודתו למד להבחין בין תגובות המשקיעים האמריקנים לישראלים. "גם חלק מהלקוחות המקומיים שלי התקשרו, אך במידה פחותה בהרבה, ורובם רצו לדעת האם מדובר בהזדמנות קנייה", הוא מציין.

לדבריו, לקוחות אמריקנים מחזיקים בעיקר מניות אמריקניות, המהוות מבחינתם נכס צאן ברזל, והם פחות מתרגשים מירידות. הוא טוען כי מה שמביא את הישראלים לחששות, הוא חוסר ההיכרות שלהם עם מניות זרות והריחוק הגיאוגרפי. "אם ללקוח ישראלי יהיה למשל בפורטפוליו את ג'ונסון וג'ונסון, פייזר וטבע - בזמן כזה הוא יבקש למכור את שתי הראשונות".

אנחנו חוזרים ליום שני ההוא. אקהאוס נזכר, כי הרגיש בנוח עם השוק, ומבחינתו הסיבות לירידות היו ברורות. "דווקא יום חמישי שלפני כן, היה אחד הקשים בקריירה עבורי. השוק צנח ללא סיבה ברורה, ולא ידענו מה קורה. מעבר לקושי שבלהרגיע לקוחות, היה לי קושי נוסף ברמה המקצועית. ההנחה בשוק הייתה שזה נובע מחשש מתוצאות נתוני האבטלה, וכשלקוחות התקשרו בלחץ כדי לדעת אם לצאת או להישאר - היה לי קשה לתת להם תשובה", הוא אומר בכנות. "בדיעבד הבנו שההחלטה על הורדת הדירוג, דלפה כבר ביום חמישי".

"קשה לי להיות פסימי", אומר אקהאוס, המחזיק בעמדה שורית לגבי הכלכלה האמריקנית. הוא מציין לטובה את המחויבות האמריקנית למאבק בגירעון, ומזכיר שמאזני החברות משופעים במזומנים, וכ-70% מהן הוציאו דוחות טובים. לדבריו, שוק האשראי השתקם מאז המשבר, והבנקים ממשיכים להלוות.

הקניונים מלאים

חיי היומיום בארה"ב משמשים עבור אקהאוס אינדיקטור להערכותיו לגבי הכלכלה האמריקנית, מה שמעניק לדבריו, ערך מוסף גדול עבור לקוחותיו הישראלים. "הם נורא רוצים לדעת מה אני רואה בעיניים, מאחר שאני חי כאן. הם פחות צריכים אותי בשביל לנתח להם עוד דוח. אני מספק להם מידע שהם לא יכולים לקבל מהשכן שלהם בת"א או מקריאה בעיתון. אני מדבר עם אנשים כאן, מרגיש את המצב והוא משתפר".

אקהאוס מדגים: "בסוף השבוע הייתי במרכז קניות עממי, והמקום היה מפוצץ באנשים עם עגלות עמוסות מוצרים. ב-2008 נהגתי לנסוע כמעט בכל סוף שבוע למקומות כאלו - לבדוק כמה רכבים יש בחנייה, כמה אנשים יש בחנויות, והדברים היו שונים. נכנסת אז לקניון, והוא היה חצי ריק.

"כיום הצרכן האמריקני חי כפי יכולתו, ולכן קל לו יותר לצרוך. צריך לזכור ש-70% מהתמ"ג האמריקני מונע מצריכה פרטית". לדעת אקהאוס, זוהי סיבה נוספת לכך שלקוחותיו האמריקניים לחוצים פחות. "הם חיים פה ויודעים שדברים משתנים לטובה. אם תפתח פה טלוויזיה, תראה פרסומות למוצרי יוקרה כמו תכשיטים - זה לא היה לפני שלוש שנים".

- אולי הדברים נראים כך רק בבועה של מנהטן?

"אני אמנם חי בניו יורק, אך לא בארון סגור. אני רואה חדשות ברמה יומיומית, ומספיק לנסוע שעה מניו יורק כדי לראות את אמריקה האמיתית. אתה רואה שלאנשים יש קשיים, אך יש להם גם תקווה בעיניים. הם חוו טראומה, אך בזכותה הם יודעים מה הם צריכים לעשות כדי לחזק את העסקים שלהם".

- כיצד היית ממליץ למשקיעים לנהוג בתקופה תנודתית כזו?

"רוב המשקיעים אומרים שהם משקיעים לטווח ארוך, עד שמתחילה פאניקה. לכן משקיע חייב להרגיש בנוח עם הפוזיציה שלו, ולהבין מהן מטרות השקעתו, ואז הפאניקה פחות תשפיע עליו. אם הוא לא מרגיש בנוח, הוא צריך לצמצם חשיפה.

"במצב קיצוני, כשיש לי לקוח שעומד לקבל עוד רגע התקף לב, אני מייעץ לו למכור את התיק ולשבת קצת בצד. אם הוא טעה, אולי הפסיד כמה אחוזים, אך תמיד ניתן לחזור. בטווח הארוך הפערים ייסגרו ויהיה בסדר".

למי שמעוניין להקטין חשיפה, אקהאוס ממליץ לא לעשות זאת בימים של ירידות. "בפאניקה כל המניות יורדות, וקשה לזהות את המניות הפחות טובות. ניתן לזהות זאת בימים של עליות, ואז אפשר למכור את אלו שמתפקדות פחות טוב".

- מהם הפרמטרים הפיננסיים שמבחינתך יוכלו לסמן רגיעה?

"תיקון בריא ב-GLD, קרן הסל הרווחת על הזהב, ויציאת כספים משם לנכסי בסיס אחרים כמו מניות, יעידו על רגיעה ברמת החרדה; בנוסף, ה-VIX היה כבר ברמות של כמעט 50 ונמצא כעת על כ-31. ירידה שלו לכיוון ה-20, תהווה סימן נוסף לרגיעה".

אקהאוס מציין גם את האג"ח מסוג High Yield (בסיכון גבוה): "הרבה כסף יצא מהן לאחרונה, ואני מחפש לראות את המרווחים מצטמצמים שוב, מה שיעיד על נכונות לקחת יותר סיכון". כמו כן, הוא מבקש לראות כניסה מחודשת למניות סמול-קאפ ומיד-קאפ. "בפאניקה אנשים זורקים אותן, וכניסה מחודשת של כספים למדד כמו הראסל 2000, תעיד שהכיוון הוא שוב למעלה".