"נפתח פה גיהנום של אנשים שמסתבכים עם משכנתא"

(עדכון) - בזמן שמחאת האוהלים הגיעה למבוי סתום ומנהיגיה מתקשים להציב מטרות ברורות, צוות המומחים שמינה רה"מ נתניהו מתכנס לגבש פתרונות לבעיית יוקר המחיה ■ ובינתיים בת"א: מנהיגי מחאת האוהלים עסוקים בפלישה לבניין נטוש - ופונו ע"י המשטרה

מחאת המחירים - שלב המעשים: ועדת טרכטנברג מקיימת הבוקר (ג') דיון ראשון פומבי, אשר הועבר בשידור חי באתר "גלובס". הוועדה, בראשותו של הפרופ' מנואל טרכטנברג, הוקמה לפני שבועיים על ידי רה"מ בנימין נתניהו והיא מונה 14 חברים. מטרת הוועדה היא לגבש המלצות לפתרון בעיית יוקר המחיה ושינוי המצב הכלכלי-חברתי בישראל, כאשר ההמלצות יוגשו בחודש הבא.

"המטרה היא להקשיב לרחשי הלב של החברה בישראל, ולא למגזר כזה או אחר", אמר טרכטנברג בתחילת הדיון. "אנו מחויבים להשלים את העבודה תוך שבועות ספורים והדבר נראה כמשימה בלתי אפשרי, אבל אין לנו את הלוקסוס להתעכב. קיבלנו כבר יותר מ-1,100 פניות מהציבור תוך שבוע ואנחנו בודקים כל הצעה. אני מתרגש שהצעירים יוצאים לרחובות. הצטרפו אלינו; זו לא תוכנית ריאליטי אלא זו המציאות הישראלית".

הוועדה קיבלה בשבוע החולף מאות פניות הנוגעות לסדרי עבודתה ומהות המסקנות המתבקשות, והבוקר כאמור תחל הוועדה לשמוע באופן פומבי דוברים שונים.

טרכטנברג עצמו פנה לציבור במסגרת האתר הרשמי של "שיתוף הציבור - הוועדה לשינוי חברתי כלכלי", והבהיר כי הוועדה לא תמליץ לפרוץ את מסגרת התקציב: "אין דבר קל יותר לממשלות מלפרוץ מסגרת, להזרים ולשכוח את סדר העדיפויות. אני מקווה שהציבור שמוחה בצדק הוא זה שלא יאפשר פריצה כדי שנתעמת עם המציאות ונשנה את סדרי העדיפות".

הבוקר, איש העסקים דב לאוטמן נשא גם כן דברים בדיון וחזר על דבריו שהפערים החברתיים בישראל "מסוכנים יותר מהחמאס". הוא טען כי "אין יותר מעמד ביניים בישראל אלא רק מעמד עליון ואנשים מתחתיו שלא גומרים את החודש". הוא חזר על קריאתו להשקיע במערכת החינוך כדי להביא לשינוי חברתי אמיתי.

בדיון השתתפו גם אזרחים מן השורה, כמו למשל ניר גנוסר, מרצה למתמטיקה, שהתריע כי "היום כדי לקנות דירה צריך לשים על השולחן חצי מיליון שקל הון עצמי. זה בלתי אפשרי. לא ניתן להגיע לזה. המדינה מנצלת את הציבור ומציגה נתוני שכר סטטיסטיים מעוותים של ממוצעים ולא של חציונים. אומרים לנו שאנחנו מפונקים וקוראים לנו לקחת משכנתא ולקנות דירה; אי אפשר לקחת היום משכנתא. נפתח פה היום גיהנום של אנשים שמסתבכים עם משכנתא".