גולדפרב-זליגמן - משרד עוה"ד המוביל בייעוץ לחברות

כחודשיים לאחר שהפך למשרד הגדול בארץ, מוביל גולדפרב גם בהיקף הייעוץ למנהלי כספים, עם נתח של 30% ■ אחריו בסדר יורד: הרצוג-פוקס-נאמן, מיתר-ליקוורניק ופישר-בכר

פחות מחודשיים מאז חשף "גלובס" לראשונה את המיזוג הדרמטי בין משרדי גולדפרב-לוי-ערן-מאירי-צפריר ו-מ. זליגמן - אשר הוליד את פירמת עורכי הדין הגדולה בישראל - כבר מתברר שהפירמה הממוזגת בראשות עוה"ד אלי זהר ויודי לוי לא מובילה רק במספר המועסקים בה, אלא גם בהיקף הייעוץ שהיא נותנת למנהלי הכספים בחברות. מסקר שערך פורום CFO בנושא הרגלי הייעוץ המשפטיים של ה-CFOs וחברותיהם, עולה כי 30% ממנהלי הכספים מקבלים ייעוץ ממשרד גולדפרב-זליגמן ושות'.

המשרד, כאמור, נוצר רשמית רק ביולי 2011 עקב המיזוג בין משרד גולדפרב, שהיה אז השני בגודלו בישראל על-פי דירוג D&Bישראל, ומשרד זליגמן, שהיה מדורג במקום ה-13, ושינה את תמונת המצב בשוק עריכת-הדין. הפירמה הממוזגת מונה כ-200 עורכי דין, מתוכם כ-60 שותפים, והייתה זו שהדיחה את משרד הרצוג-פוקס-נאמן מראש טבלת דירוג גודל המשרדים, לאחר שמונה שנות הובלה.

את המקום השני בהיקף הייעוץ שניתן למנהלי הכספים, בפער משמעותי מהמשרד המוביל (עם 11%), תופס משרד הרצוג-פוקס-נאמן, הממוקם נכון להיום במקום השני גם מבחינת גודלו ביחס למשרדים אחרים; במקום השלישי נמצא משרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-ברנדווין, הממוקם כעת במקום החמישי מבחינת גודל המשרד (9%) ובכך עוקפים את משרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, שחרף היותו המשרד השלישי בגודלו בארץ כיום (נכון לדירוגי גודל לשנת 2011) נמצא במקום הרביעי בהיקף הייעוץ למנהלי הכספים עם 8% המתייעצים עמו.

משרד גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, שתפס את המקום החמישי בסקר, לאחר ש-6% מה-CFOs אמרו שהם מתייעצים עמו, בולט בהיקף התייעצות ביחס למיקומו בדירוג הגודל (מקום 10), ועוקף משרדים גדולים ממנו, בהם משרד יגאל ארנון, מ. פירון, גורניצקי וש. הורוביץ.

עם זאת, חשוב לזכור שבמהלך השנה האחרונה ביצעו משרדים שונים מיזוגים וגייסו עשרות עורכי דין לשורותיהם (ביניהם משרד מיתר-ליקוורניק שהתרחב מאוד השנה) ויתכן שיתברר כי דירוגי הגודל קרובים יותר לדירוג היקף הייעוץ ממה שנראה כיום.

ייעוץ לא בלעדי

נתון מעניין נוסף העולה מהסקר הינו, כי 88% מה CFOs-מעדיפים להתייעץ עם יותר ממשרד עו"ד אחד, בעוד שרק מיעוטם (12%) מעדיפים להתייעץ עם משרד עו"ד אחד בכל הנושאים בהם הם עוסקים. לדברי נגה קינן, יו"ר פורום CFO, "המשמעות היא שפירמות עורכי-הדין אינן מהוות one stop shop עבור המנהלים הבכירים, ושישנה העדפה לקבל ייעוץ על-פי התמחות אפילו במשרדים שונים".

נתונים אלה נאספו במסגרת סקר חדש שנערך על-ידי פורום CFO, שבחן לראשונה את הרגלי ההתייעצות של החברות העסקיות שמקבלות שירות מפירמות רו"ח ועורכי דין. תוצאות הסקר בנוגע למשרד רואי החשבון פורסמו ב"גלובס" אתמול.

שוק עוה"ד בישראל נמדד עד היום בעיקר על-פי פרמטרים של גודל, לפי מספר עו"ד ומועסקים, או לפי פרמטרים של איכות והובלה בתחום מסוים, לפי עסקאות בולטות שנערכות בו, לקוחות חשובים וכדומה.

בבחינת הרגלי הייעוץ עם משרדי עורכי הדין בדקו עורכי הסקר החדש את תחום ההתייעצויות הכלליות, ולא נבחנו הרגלי ההתייעצות בנושאי התמחות ספציפיים כגון: מסים, הגבלים עסקיים, קנין רוחני וכדומה - שם ייתכן שהייתה נוכחות משמעותית יותר למשרדי בוטיק ולעו"ד מומחים בתחומם.

משפטיזציה

הCFOs- נשאלו בסקר גם אודות תדירות התייעצותם עם המשרד שמייעץ להם, ונבנה סולם התייעצויות משוקלל, מציון 0 עד 3, הכולל פרמטרים של 'התייעצות לעיתים קרובות', 'התייעצות מדי פעם', 'התייעצות לעתים רחוקות' ו'אף פעם'. לפי סולם זה, המשרד המוביל בתכיפות הייעוץ הנו משרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, עם הציון המשוקלל הגבוה ביותר - '2.6 מתוך 3.

מהסקר עולה, כי בכל יתר המשרדים תכיפות ההתייעצות דומה, וציונם נע בין 2.23 ל-2.33. כאשר בוחנים את נתוני הסקר בשוק עורכי הדין לנתוני הסקר שנערך בשוק רואי החשבון ופורסם ב"גלובס" אתמול, עולה כי תדירות ההתייעצות של ה-CFOs עם עורכי-הדין כמעט זהה לתדירות ההתייעצות עם רואי חשבון - מה שאולי מעיד על ה"משפטיזציה" של תחום עיסוקם של סמנכ"לי הכספים.

עם אילו עורכי דין מתייעצים ה CFO'S
 עם אילו עורכי דין מתייעצים ה CFO'S