דרך הקיבה

אני כה מאוהב שלפעמים אני משתכנע ש"מאסטר שף" היא תכנית-מציאות ולא ריאליטי

"מאסטר שף", ד' 21:00, ערוץ 2

ככה נשמע גבר מאוהב, אני יודע, אבל נתוני הרייטינג של השבוע שעבר (32%) מלמדים שאני ממש לא לבד. ובכן, בשיתוף-פעולה הדוק עם תכנית משרד החינוך ללמד גברים להחצין את רגשותיהם, אומר מיד שאני מאוהב. מאוהב במאסטר שף, מאוהב עד כדי כך שלפעמים אני מוכן למחול להם על גימיקים שאין מאחוריהם כלום כמו התקנת מטעמים ממנות-קרב (הרי כל החן במנת-קרב הוא דווקא למצוא את עצמך בשבע דקות מטכ"ליות של ארוחה באמצע תרגיל, נוגס ביד אחת פרוסת לחם עם "רולדה-עוף" נוטפת שומן וחומר משמר, וביד השנייה סוחט שפופרת ריבה).

אני מאוהב עד כדי כך שלפעמים אני משתכנע באמת שמדובר בתכנית-מציאות ולא ב"ריאליטי" שבה לפעמים מצלמים כמה טייקים, טועמים אוכל קר ומנסים לשחזר את טעמו המקורי ומודדים חלק מהמשתתפים (כמו גם חלק מהשופטים) לפי איכות המניפולציה הרגשית ולא המנה.

ובכל זאת, אני מתמכר למאסטר שף בהנאה גדולה עד כדי כך שאני מוצא את עצמי צורך גם את תכניות הלוויין שלה: בשבת האחרונה מצאתי את עצמי בחדר-הכושר צופה בחיים כהן מלמד את השפים המתלמדים שלו איך להכין שווארמה משוק טלה. מזל שהזעתי כהוגן, כך היה לי קל יותר להסתיר את הדמעות (ושוב, תודה ליוזמה החדשה של משרד החינוך)... השלב הנוכחי של התחרות הוא השלב המרתק ביותר בעיניי: ה"פריק-שואו" של שלב המיונים הסתיים, ומי שנשאר בנבחרת הוא באמת בשלן בחסד, אם כי לא בהכרח שף. שימו עין על הרופאה שמעדיפה לערוך התמחות במטבח במקום בבית-החולים (מי יכול להאשים אותה?), מבחינת היכולת שלה לעבד בראש כל מנה ולפרק אותה למרכיבים, היא המקבילה של אינה, זוכת העונה הקודמת.

מציאות נושכת

"עקרות בית אמיתיות", ד' 22:10, "הוט פמילי"/"יס בייס"

צא ולמד מה רב הפער בין "ריאליטי" למציאות. הסדרה הזאת, שאמורה לתאר את חייהן של נשים עשירות וקצת משועממות, נפלה בשבוע שעבר אל תוך הפער הזה ממש.

הרעיון שעומד מאחורי הסדרה הוא שנשים בנות "ארבעים-פלוס" שבדור הקודם היו "דודות", הפכו לסמלי-סקס. לא רק הדמויות הבדיוניות של ויסטריה-ליין ב"עקרות בית נואשות", אלא גם בחיים, במציאות, בפרברי היוקרה סביב הערים הגדולות, בחנויות מעצבים, במכוני הכושר ובבתי הקפה.

והנה דווקא בסדרה הזאת, ה"תיעודית", התברר שהדמות שחיה לה בלה לה לנד של עושר ואושר, ראויה אולי לסדרה מסוג אחר: בעלה התרושש והתאבד בגלל חובות של 12 מיליון דולר, לא לפני שהיא הספיקה להגיש נגדו תביעת גירושין בגלל "התעללות נפשית ופיזית". מפיקי התכנית מתלבטים כרגע מה לעשות עם הפרקים שכבר צולמו בכיכובו של המנוח ורעייתו ה"מאושרת". אפילו הם מבינים שיש גבול לחארטה שאפשר להאכיל בה את הצופים.

שיר שבא אחרי המלחמה

"מלחמת-העולם השנייה, הדרך לניצחון", ד' 23:00, ערוץ ההיסטוריה

בצער רב הגענו לפרק הלפני-אחרון של הסדרה הזאת, שאולי לא חידשה הרבה, אבל הציגה שוב את אחת התקופות הנוראיות בתולדות האנושות, אבל גם אחת המרתקות שבהן. בפרק שישודר הערב, נבחנים האינטרסים השונים שקבעו את סיום המלחמה, מוזנים מלקחי הסכמי ורסאי שסיימו את מלחמת-העולם הראשונה (והביאו לתוצאות קשות בהרבה), אבל גם מהאינטרסים הבין-גושיים בין מזרח למערב. מרתק לצפות בזה, אפילו כשהעובדות ידועות, כי חלקים גדולים מהמציאות העולמית של אז משפיעים עדיין על חיינו היום.