עסקת הגז של חח"י ו"תמר" לקראת חתימה

בין היתר, סוכמו כבר באופן עקרוני מחיר הגז - 5.5 דולר ליחידת חום ומנגנון ההצמדה - 2% בשנה ■ גורם ממשלתי ל"גלובס": "הושגו הסכמות על התנאים הכלכליים של העסקה" ■ נותרו מספר סוגיות פתוחות, ובהן כמויות הגז שתתחייב חברת החשמל לרכוש מ"תמר"

חברת החשמל והשותפים במאגר הגז "תמר", בראשות קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י בצוותא עם ישראמקו , קרובים לחתימה על עסקת העל לאספקת גז.

ל"גלובס" נודע כי המשא ומתן בין הצדדים, שהחל לפני כשנתיים, הגיע בימים האחרונים לישורת האחרונה. בין היתר, סוכמו כבר באופן עקרוני מחיר הגז ומנגנון ההצמדה, אולם נותרו מספר סוגיות פתוחות, ובהן כמויות הגז שתתחייב חברת החשמל לרכוש מ"תמר".

מו"מ רב תהפוכות

שותפויות הגז של קבוצת דלק הודיעו בשבוע שעבר כי חלה התקדמות משמעותית במשא ומתן עם חברת החשמל וכי "הצדדים פועלים כיום לגיבוש הסכם ארוך טווח כאמור".

גורם ממשלתי המעורב במגעים אמר ל"גלובס" כי הושגו הסכמות על התנאים הכלכליים של העסקה. על-פי הערכות של גורמים חיצוניים, יעמוד מחיר הבסיסי של הגז שיסופק על כ-5.5 דולר למיליון btu (יחידת חום).

המו"מ בין חברת החשמל לתמר ידע תהפוכות רבות. בדצמבר 2009 חתמו הצדדים על מכתב כוונות לרכישת כמות גז שנתית של 2.8 מיליארד מ"ק (BCM) ל-15 שנה, בעסקה שהיקפה היה 9.5 מיליארד דולר.

ואולם המגעים לקראת חתימה על ההסכם הוקפאו למשך כחצי שנה בעקבות הקמתה של ועדת ששינסקי, והטלת המס המיוחד על מאגרי גז ונפט. המו"מ חודש בתחילת 2011, אך הוקפא שוב במאי בהתערבות האוצר ורשות החשמל, שטענו כי ב"תמר" מנצלים את משבר אספקת הגז ממצרים כדי לייקר את מחיר הגז ב-40%.

מנגנון הצמדה חדש - 2% לשנה

המחיר המקורי במכתב הכוונות עמד על כ-4.5 דולר ל-mmbtu, שהם כ-5.14 דולר בערכים עכשוויים. עם חידוש המו"מ בינואר השנה הועלה המחיר ל-6.5 דולר. ביוני חשף "גלובס" כי בתמר הסכימו להוריד את הצעתם לסביבות 6 דולר ליחידת חום. כפי שדווח ב"גלובס", ינותק המחיר מההצמדה המקובלת למחירי הפחם והנפט. מנגנון ההצמדה החדש יהיה בשיעור של כ-2% לשנה.

תגובת חברת החשמל: "המו"מ עם שותפות תמר עדיין מתנהל ואיננו יודעים מתי יסתיים. המו"מ טרם הבשיל לידי סיכומים ואנו לא מצויים בישורת האחרונה".