טרכנטנברג בוחן: נקודות זיכוי גם לגברים על הוצאות ילדיהם

כיום נשים רבות לא נהנות מההטבה כי שכרן אינו מגיע לסף המס ■ העברת נקודות הזיכוי עבור שני הילדים ממשכורת האישה למשכורת הגבר תגדיל את הנטו של משפחות ממעמד הביניים

צוות המסים בוועדת טרכטנברג, שקיים השבוע סדרת שימועים, בוחן לעומק הצעה לשתף גם גברים בקבלה, לפחות חלקית, של נקודות זיכוי עבור ילדים, במקום או נוסף על נקודות הזיכוי שאישה נהנית מהן היום.

בראש צוות המסים עומדים יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים; ופרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הכלכלית חברתית ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה.

הגדלת הנטו במאות שקלים

פקודות ותקנות מס הכנסה קובעות כי נקודות הזיכוי עבור ילדים בתא המשפחתי ניתנות אך ורק לנשים, במטרה לעודד יציאת נשים לעבודה, אולם מאחר ששכר הנשים נמוך יותר בממוצע משכר הגברים, גם כשמדובר בתפקידים ובסידורי עבודה זהים, הרי בפועל נוצר מצב שבו נשים רבות אינן מגיעות לסף המס, ולכן אינן מנצלות כלל את נקודות הזיכוי המגיעות להן עבור ילדיהן (דוח הכנסות המדינה האחרון, המתייחס לשנת 2010, מצא כי בעוד שיעור הגברים ששכרם הוא מתחת לסף המס עומד על 38.2%, מספר הנשים ששכרן מתחת לסף המס עומד על 66.8%). הוועדה מבקשת למצוא דרך נאותה וצודקת לאפשר למשפחה ליהנות מהזיכוי.

קחו לדוגמה זוג עם שני ילדים, כשהאישה משתכרת 5,000 שקל ברוטו בחודש, והגבר 10,000 ברוטו בחודש. במצב כזה האישה לא נהנית כלל מנקודות הזיכוי, והגבר, בהיותו גבר, לא יכול ליהנות מהן. העברת נקודות הזיכוי עבור שני הילדים ממשכורת האישה למשכורת הגבר תגדיל את ההכנסה נטו של משפחה זו במאות שקלים בכל חודש.

תוספת כספית במשכורת

העברת נקודות זיכוי עבור ילדים ממשכורת האישה למשכורת הגבר תיתן פתרון למשפחות מהשכבות החלשות ומעמד הביניים, שבהן שכר האישה צנוע ולא עובר משמעותית את סף המס. העברת הזיכוי תיתן להן רווחה יחסית משום שהנטו של המשפחה יגדל בכל חודש.

ההצעה להעברת נקודות זיכוי הוצגה לוועדה על-ידי קבוצה של רואי חשבון, מנהלי שכר ודיני עבודה בראשות רו"ח אייל מנדלאוי, מומחה למיסוי יחיד וקופות גמל ומנהל היחידה ללימודי חוץ בקריה האקדמית אונו.

מנדלאוי מציע אופציה נוספת במקביל, במטרה להמשיך להשתמש בנקודות זיכוי לילדים כתמריץ מרכזי ליציאת נשים לעבודה: הערך הכספי של נקודות הזיכוי עבור ילדים, שלא מומשו משום שהמשכורת מתחת לסף המס, יינתן באמצעות מס הכנסה שלילי בתלוש המשכורות, כלומר בתוספת כספית בשכר, שוות ערך לגובה הזיכוי.

ועדת המסים של טרכטנברג מנהלת גם דיונים בנושא ההכרה בהוצאות הטיפול בילדים צעירים לצורכי מס במשכורות הנשים, וגם בעניין זו עולה אותה בעיה: שכרן של חלק ניכר מהנשים, גם במעמד הביניים, אינו מגיע לסף המס, ובפועל הן לא יוכלו ליהנות כלל מההטבה הזאת. מי שייהנה ממנה יהיה מיעוט הנשים המשתכרות שכר גבוה באופן משמעותי.

לכן מתרכזת הוועדה בימים אלה ברעיונות לשילוב הטבות המס בגין ילדים בין הגברים לנשים בתוך התא המשפחתי, כך שהזכות לזיכויים עבור ילדים לא תהיה עוד זכותה הבלעדית של האישה, וגם הגבר יוכל ליהנות לפחות מחלק מהזיכויים, בין אם במקום האישה או במקביל לה.