רשות ההגבלים: לאפשר לבזק להוזיל מחיר, לא לייקר

רשות ההגבלים העסקיים תומכת בהסרת הפיקוח על תעריפי בזק אבל מלמטה בלבד - כלומר: בזק תוכל להוזיל מחירים אבל לא לייקרם

אמיר חייק, יו"ר ועדת חייק להסדרה מחדש של שוק התקשורת הנייחת, נפגש באחרונה עם הכלכלן הראשי ברשות ההגבלים העסקיים, ד"ר שלומי פריזט, ועם סגנו רועי רוזנברג, ושמע את עמדותיהם לגבי המתווה המומלץ להסדרת השוק.

פריזט ורוזנברג חזרו על עמדתם - הקמת שוק סיטונאי שיחול על בזק והוט, לצד וידוא כי השוק החדש לא יוקם למען סלקום ופרטנר, אלא יעודד הגדלת מספר השחקנים בשוק התקשורת ויפעל למען השחקנים הקטנים, חסרי התשתית הנייחת.

רשות ההגבלים תומכת במקביל בהסרת הפיקוח על תעריפי בזק אבל מלמטה בלבד - כלומר, בזק תוכל להוזיל מחירים אבל לא לייקרם. הסרת הפיקוח מלמעלה תהווה טעות קשה, לדעת הרשות, כי עוד לא הגיעה העת לכך.

לגבי הסרת הפיקוח על תעריפי בזק מלמטה והחשש שהיא תנצל את כוחה המונופוליסטי כדי לגבות מחירים טורפניים, הרי שהרשות סבורה כי יהיה יחסית קל לטפל בזה, משום שזה נופל תחת אחריותה וסמכותה.

יסייע ליישום מהיר

בעניין התמחור של השוק הסיטונאי, הרי שעמדת רשות ההגבלים היא שבאופן עקרוני יש לתמחר את השוק על בסיס מודל תמחור של Cost Plus (עלות פלוס רווח סביר), אבל אין שום מניעה שבטווח הקצר השוק יתומחר על בסיס של Retail Minus, כלומר מציאת המחיר הנמוך ביותר של בזק והוט ועליו לקבוע הנחה בשיעור מסוים.

הרשות סבורה כי אין חשש מהמודל הזה, וכי הוא יכול במידה רבה לסייע ליישום מהיר של השוק החדש.

ה"סוכרייה" של בזק

בעניין ביטול ההפרדה המבנית על בזק, הרשות סבורה כי יש להשאיר זאת לסוף התהליך, כלומר שזו תהיה ה"סוכרייה" שבזק תקבל במקרה שתירתם ליישום השוק ולא תערים עליו קשיים.

הרשות סבורה כי ההפרדה המבנית במתכונתה היום אינה משרתת את המטרות שלשמן נועדה. לכן היא סבורה כי הפרדה צריכה להיות ברמת השירותים והתשתיות, אבל כרגע בטרם נוסה השוק הסיטונאי אין מקום לכפות זאת. הרשות סבורה כי הפרדה בין שירותים לתשתיות צריכה להיות מיושמת ברמת הבעלות כדי שתהיה אפקטיבית.