דני דנון על האולטימטום של ארדואן: "טורקיה תומכת טרור"

מחר צפוי להתפרסם דוח ועדת פאלמר של האו"ם שבדק את נסיבות המשט לעזה ■ גורם טורקי בכיר: "טורקיה מתכוונת לרדוף את ישראל בפורומים בינלאומיים שונים"

חה"כ דני דנון, שיגר היום (ה') מכתב אל מזכירת המדינה של ארה"ב, הילארי קלינטון, כתגובה על האולטימטום הטורקי וקרא לה להכריז על טורקיה כעל "מדינה תומכת טרור": "טורקיה התקרבה לאיראן ומהווה המשך ישיר לציר הרשע. על הממשל בוושינגטון לתת מענה לבעיה הטורקית כי תיכף יהיה מאוחר מידי".

בדבריו קרא חבר הכנסת דנון להטלת סנקציות כלכליות ודיפלומטיות על טורקיה עד שזאת תשנה את פניה ותזנח את דרך הטרור. "הטורקים עברו את הגבול, הם תמכו במשט, הם תומכים בטרור והם עוד מעזים לבקש ממדינת ישראל להתנצל בפניהם".

דנון פרס את משנתו במאמר שכתב בוושינגטון טיימס: "מדינה אשר תומכת במשט אלים של טרוריסטיים הקוראים להשמדתה של מדינת ישראל היא מדינה תומכת טרור" בדבריו הדגיש בפני ארה"ב והעולם המערבי: "מדינת ישראל היא המעוז הדמוקרטי היחיד במזרח התיכון, על ארה"ב ובנות הברית של ישראל, לפעול לכך שטורקיה תתנצל בפני מדינת ישראל ותחזור לדרך הישר"

דנון סיכם את דבריו ואמר: "טורקיה צריכה להתנצל בפני מדינת ישראל על פעולותיה בתמיכה בטרור ומעורבותה במשט לעזה, ולזנוח את דרך הטרור וציר הרשע".

דנון פנה במקביל לשר החוץ, אביגדור ליברמן, וקרא לו לזמן אליו את שגריר טורקיה לישראל, בכדי לקדם את ההתנצלות הטורקית בפני ישראל.

קודם לכן הציב שר החוץ הטורקי, אחמד דבוטאולו, אולטימטום לישראל, לפיו עליה להיענות לדרישה באנקרה ולהתנצל באופן רשמי על הרג אזרחיה במבצע ההשתלטות על המרמרה אשתקד - אחרת, תנתק טורקיה את יחסיה עם ירושלים.

מחר (ו') צפוי להתפרסם דוח ועדת פאלמר של האו"ם שבדק את נסיבות התקרית, והוא התאריך שנקבע באנקרה כמועד האחרון לקבלת ההתנצלות הישראלית. דבוטאולו איים כי אם עד מחר לא תתקבל ההתנצלות, תתחיל טורקיה ביישום תכנית מגירה שבמרכזה יינקטו צעדים לצינון היחסים עם ישראל ולתחילתו של מאבק משפטי-בינלאומי מולה.

איום דומה השמיע בשבוע שעבר גם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בעצמו - כשאמר כי לא יסתפק בניתוק היחסים הכלכליים עם ישראל - אלא בהבאת כלל הקשר עמה לקצו.

על רקע הבהרתו של נתניהו כי אינו מתכוון למלא אחר דרישות הטורקים, למרות הלחץ האמריקני הרב, אמר גורם טורקי בכיר כי בכוונת אנקרה "לרדוף את ישראל בפורומים בינלאומיים שונים" - עד שתבוא ההתנצלות שאותה דורשים שם.

במקביל לסירובה של ישראל להתנצל, ממשיכים האמריקנים להפעיל לחץ גם על טורקיה לסיים את המתיחות עם ישראל כדי שלא ליצור זעזוע במזרח התיכון, בהתחשב בהשפעתה הרבה של טורקיה על האזור. עם זאת, מתקשים בוושינגטון להגיע לתוצאה של ממש מהלחצים, שכן אין בידיהם כלים כדי לדחוק בהם לעשות זאת. ארצות הברית אינה מעבירה סיוע כספי לטורקיה, בניגוד לתמונת המצב באשר למצרים.