מניית היום: מזנקת ב-14% בעקבות הצלחה בטיפול בסרטן

התרופה 11T-ATT הראתה ספיגה בשיעור של 100% במתן דרך הפה, כך שמלוא הכמות שניתנה דרך הפה הגיעה למחזור הדם

מניית חברת הביומד אפוסנס רושמת עלייה חדה במהלך המסחר בבורסה. אפוסנס, הפועלת בתחום של פיתוח מוצרים להדמיה ולטיפול על-בסיס יכולת קישור לתאים הנמצאים בתהליך אפופטוזיס (מוות תאי), מדווחת כי התרופה 11T-ATT הראתה ספיגה בשיעור של 100% במתן דרך הפה, כך שמלוא הכמות שניתנה דרך הפה הגיעה למחזור הדם.

ה-ATT-11T הינה תצמיד (pro-drug) של מולקלת אפוסנס עם החומר הפעיל SN-38. בגוף, התצמיד עובר פירוק ומשחרר את החומר הפעיל SN-38, הזהה לזה אשר בתרופה המסחרית אירינוטקן, שגם היא תצמיד , אשר ניתן בהזרקה. האירינוטקן שווקה על-ידי חברת פייזר תחת השם המסחרי קמפטוסר, ומכירותיה היו כ-1 מיליארד דולר עד לפקיעת ההגנה הפטנטית עליה במהלך 2008/9.

הצלחת ה-ATT-11T חשובה במיוחד מאחר ותרופת האירינוטקן אינה נספגת כיאות במתן דרך הפה ויש לתת אותה רק בזריקה דרך הוריד. הניסוי שבוצע הינו במסגרת הסכם משותף של אפוסנס עם חברת טבע לפיתוח תרופות חדשניות לטיפול בסרטן. הסכם הפיתוח המשותף לאפוסנס וטבע מתבסס על שילוב טכנולוגיית אפוסנס יחד עם תרופות כימותרפיה גנריות. ניסויים טרום-קליניים קודמים ב-11T-ATT הצביעו על עליונותה בהסגת גידולים ומניעת התפתחותם, לעומת האירינוטקן. ממצאי מחקר ניסוי ההיתכנות למתן אוראלי, אשר בוצע במודל סטנדרטי בעכברים בידי מעבדה חיצונית, הראו כי המולקולה של אפוסנס נספגת באופן מלא (100%) לדם, לאחר מתן בבליעה דרך הפה.

מנכ"ל אפוסנס, יורם אשרי, אמר כי "תוצאות אלו בחיות משפרות את כדאיות הפיתוח של התרופה, וההצלחה המרשימה בהוכחת ספיגה מלאה מחזקת את הסיכויים שתכונה זו תתקיים גם באדם. הצלחה זו היא עדות נוספות לפוטנציאל של אסטרטגיית הפיתוח של החברה המבוססת על הקניית יתרונות משמעותיים לתרופות קיימות".

לאפוסנס גם פעילות מתקדמת בתחום ההדמיה המולקולארית. החברה מבצעת מחקרים קליניים ב-16 מרכזים בארה"ב, באירופה ובישראל להערכת יעילות ובטיחות מערכת ה-EarliTest שפיתחה למתן הערכה מוקדמת של תגובת חולי-סרטן לטיפול. המחקרים הקליניים מתבצעים בגידולי מוח (גרורות), ריאה וראש-צוואר ונמצאים בשלב השני של הניסויים הקליניים (Phase II).

מערכת ה-EarliTest מבוססת על סמן ההדמיה המולקולארי של החברה המאפשר זיהוי והדמיה לא-פולשנית של תהליך מוות תאי (אפופטוזיס) בגוף וכן תוכנה ייעודית לעיבוד תמונה. הערכת יעילות טיפול אנטי-סרטני נעשית כיום כחודשיים-שלושה מתום טיפול, באמצעות הדמיית שינויים בגודל הגידולים ב-CT או MRI. לעומתם, בדיקת ה-EarliTest נערכת בזמן הטיפול, בשלביו המוקדמים.

לאפוסנס הסכמים לשיתוף פעולה קליני בתחום ההדמיה המולקולארית עם שתי ענקיות התרופות גלקסו סמית קליין (GSK) ורוש (Roche). על פי הסכמים אלו, לענקיות הפארמה זכות לעשות שימוש במערכת ה-EarliTest של אפוסנס לצורך הדמיה מולקולארית במסגרת ניסויים קליניים שהן מבצעות להערכת טיפולים חדשים בתחום האונקולוגיה, ובתמורה רשאית אפוסנס לעשות שימוש בנתונים הקליניים הנאספים במסגרת ניסויים אלו למטרות רגולטוריות. GSK ורוש נושאות במלוא עלות מימון הניסויים, ואף משלמות לאפוסנס סכומי רישוי שונים בהתאם להסכם שנחתם בין הצדדים.