לפחות זה עוד לא קרה כאן: הונגריה מטילה "מס ג'אנק פוד"

בהונגריה החליטו "להשמין" את הקופה הציבורית על-ידי הטלת מס על אוכל שכולל יותר מדי סוכר ושומן ■ המהלך צפוי להכניס לקופת המדינה כ-100 מיליון דולר

ועדת טרכטנברג "שוברת את הראש" מאיפה להביא כסף לקופת המדינה על מנת לענות לחלק מדרישות מארגני מחאת האוהלים. בתוך שלל המסים העקיפים שהטיל האוצר, אפשר אולי להתנחם בכך שעדיין לא הוטל כאן "מס ג'אנק פוד", כמו בהונגריה. המדינה המזרח-אירופית מצאה לאחרונה דרך להגדיל את הכנסות המדינה בשקל תשעים, או קצת יותר מזה, על ידי הטלת מס על אוכל המזיק לבריאות הציבור.

בחוק שעבר בהונגריה ב-12 ביולי, ונכנס לתוקף בתחילת ספטמבר, מטילה הממשלה מס של 5 סנט על מאכלים שכוללים יותר מדי שומן, סוכר או מלח. במסגרת החוק, הממשלה העלתה את המס גם על משקאות חריפים וקלים ב-10%.

על פי הערכות, המס החדש, שכבר קיבלת את השם "מס ההמבורגר", צפוי להכניס לקופת המדינה כ-100 מליון דולר בשנה שמיועדות לכסות את הגירעונות של מערכת הבריאות הציבורית במדינה שמסתכמים בכ-534 מיליון דולר. המהלך נועד גם לעודד אנשים לאכול אוכל בריא יותר.

נציגי יצרניות הג'אנק פוד עדין לא הגיבו באופן רשמי על המס החדש בהונגריה, אבל אפשר להעריך שהם יתנגדו לזה. ארגון ה-CIAA, הלובי האירופי שפועל לטובת החברות הללו טוען, "שהמס הזה מפלה בין סוגים שונים של אוכל ולכן זה חוק לא חוקי".

הונגריה הינה מבין המדינות שנמצאות עמוק בתוך משבר החוב האירופי, בעוד מדינות אחרות הציגו תוכניות צנע להתמודדות עם המצב כמו ביוון. בהונגריה הוחלט על העלאת מספר מיסים במדינה, יחד עם יצירת מסים חדשים כמו "מס ההמבורגר"