אהוד ברק: "לא נהפוך את טורקיה לאויב; הגל הזה יעבור"

שר הביטחון מתייחס לקרע ביחסים עם אנקרה בעקבות הודעתה של ישראל כי לא תתנצל על אירועי ה"מרמרה" ■ "כבוד באזור שלנו מאוד חשוב, אבל לא צריך לתת לבטן להשתלט על השכל"

המתיחות בין ישראל לטורקיה מגיעה בימים האחרונים לשיאים חדשים, אך שר הביטחון אהוד ברק מאמין כי המשבר עם הטורקים צפוי לחלוף. "טורקיה לא תהפוך להיות אויבת של ישראל, ואין לנו שום עניין להפוך אותה לאויב", הוא אומר הבוקר בראיון לתכנית "הבוקר הזה" בקול ישראל. "לא נעלה את המחלוקות על ראש שמחתנו. בסופו של דבר, הגל הזה יעבור".

"הבעיות הן סוריה ואיראן - לא טורקיה", הדגיש ברק בראיון. "כבוד באזור שלנו מאוד חשוב, אבל אני ממליץ שהוא לא ישתלט על כל התמונה, יבלבל אותנו ויגרום לבטן להשתלט על השכל". שר הביטחון התייחס גם לסוגיית ההתנצלות הישראלית בפני טורקיה. "אף אחד לא אוהב להתנצל, אבל הבעתי צער בעבר וגם היום אני מביע צער בשמי ובשם מדינת ישראל על אובדן החיים", אמר ברק בהתייחסו להשתלטות לוחמי השייטת על הספינה הטורקית שהסתיימה במותם של תשעה בני אדם.

על המחאה החברתית: "חייבים למצוא פתרון"

שר הביטחון התייחס בראיון גם להמשך גל המחאה החברתית, ולדיווחים בימים האחרונים לפיהם הממשלה מתכוונת לקצץ בתקציב הביטחון. "אני מסתכל על שכונת ג'סי כהן...חייבים למצוא לכך פיתרון", אמר ברק. "אני לא נבהל מקיצוץ בביטחון, רק צריך לדעת שקיצוץ בביטחון הוא גם פגיעה בביטחון. ישראל חייבת להמשיך להיות חזקה ויש לדבר הזה גבולות. צריך להעביר לביטחון את הכסף שהוא צריך לקבל וצריך לקצץ במקום שצריך לקצץ".

"אנחנו יכולים לפעול כדי לשנות את המציאות בתחום החברתי בלי להיבהל", הדגיש שר הביטחון. "אנחנו יכולים לפעול כדי לשנות את המציאות הדיפלומטית של ישראל, אנחנו יכולים לפעול כדי לשנות את המציאות הביטחונית - ואם מישהו יכריח אותנו אז גם לתת מכה".

נתניהו: "משוכנעים בצדקת דרכנו"

אמש העניק ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחסות ראשונה למשבר עם טורקיה. במהלך טקס סיום קורס חובלים שנערך בבסיס חיל הים בחיפה, אמר נתניהו: "אני גאה בכם. צדקת הדרך היא הדבר הכי חשוב".

"שלום יושג רק עם ישראל חזקה שמאמינה בצדקת דרכה. באזור שלנו לא עושים שלום עם החלש והמתרפס, שלום עושים עם ישראל חזקה וגאה, שלום עושים במשא ומתן ישיר בין הצדדים ולא בתכתיבים בינלאומיים", אמר נתניהו במהלך הטקס.

"בימים האחרונים אנו עדים להעמקת המתיחות ביחסינו עם טורקיה. זאת לא הייתה הבחירה שלנו. אנו מכבדים את העם הטורקי ומורשתו ורוצים בשיפור היחסים - ועם זאת דווקא בערב זה דווקא כאן, בפני אלה שלפני שנה עצרו בגופם את פריצת הסגר הימי על שלטון הטרור בעזה, אנו רוצה לאמר דבר אמת בקול צלול ורם: צדקת הדרך היא הנכס האסטרטגי של מדינת ישראל, הדבר החזק ביותר שמקיים אותנו ונותן לנו את הכוח להתמודד מול אתגרים שאף מדינה אחרת לא מתמודדת עמם", הוסיף ראש הממשלה בטקס.

"אתם נשענים על צדקת הדרך הזאת שאתם מגינים על חופי ישראל ומונעים הברחות נשקים לעזה. עם ישראל גאה בכם, אנחנו גאים בכם", אמר נתניהו והתייחס גם לכוונת הפלסטינים לפנות לאו"ם בעוד שבועיים על מנת לזכות בהכרה במדינה. "אני קורא לראש הרשות לבוא למשא ומתן ישיר, בלי תנאים מוקדמים ולהישאר בו עד שיושלם".