"הירידות יצרו הזדמנויות למשקיעים עם עצבים חזקים"

דפנה בקשטנסקי, מנהלת השקעות במיטב, מאמינה בהזדמנויות יותר מתמיד, ויש לה המלצות למשקיעים סבלניים ■ "למי שמחזיק תיק השקעות לטווח ארוך, מומלץ לנצל את ההזדמנויות"

היסטוריה במדור: תשעה חודשים מאז החל להתפרסם, לראשונה מתארחת בו אישה, דפנה בקשטנסקי, מנהלת השקעות במיטב. בקשטנסקי היא גם מתמודדת משמעותית על התואר מנהלת ההשקעות עם שם המשפחה המקורי והמסובך ביותר, שמגיע מליטא.

על ההבדלים בין נשים וגברים בניהול השקעות אומרת בקשטנסקי, כי "מחקרים מראים שנשים מצליחות מאוד בהשקעות. שלא כמו גברים, נשים לא מושפעות מטסטוסטרון, וזה יכול לעבוד לטובתן".

בהתייחסות כללית למצב השוק, המלצת בקשטנסקי היא "בדיקה של הערכים הכלכליים העומדים מאחורי כל נייר. הרבה פעמים למכור בגלל אווירה או פחד זה לא הדבר הנכון לעשות. אין ספק שיש אי-ודאות גדולה כרגע, אבל בסך הכול המשק פה הוא חזק, וגם במשבר הקודם החברות הוכיחו עמידות. לכן אסור למכור עם העדר, כי מי שעושה זאת יצטרך מאוחר יותר לקנות עם העדר".

אחרי שבועיים של התאוששות יחסית, השבוע האחרון הביא איתו שוב ירידות שערים חדות, ואלה באו לידי ביטוי בצניחה תלת-יומית של כ-9% שרשם המעו"ף בתחילת שבוע המסחר החולף. על רקע המצב וחוסר הוודאות, בקשטנסקי מחלקת לשניים את נתח הרכיב המנייתי המומלץ על-ידיה.

חשיפה מצומצמת

למשקיעים שאינם רואים את אחזקתם בשוק נמשכת מעבר לטווח של שנתיים-שלוש, בקשטנסקי ממליצה על חשיפה מצומצמת ביותר של עד 10% בלבד, מהן 35% בחו"ל והיתר בארץ.

"כשהשוק עצבני וסטיית התקן גבוהה, מי שקונה לטווח קצר וחווה ירידות יגיע לנקודה שבה הוא לא ירגיש בנוח בשוק וימכור". לכן, לפי בקשטנסקי, החשיפה הנמוכה מאפשרת לצמצם את ההפסדים הפוטנציאליים.

לעומת זאת, למשקיעים לטווח ארוך יותר בקשטנסקי ממליצה על חשיפה מנייתית בהיקף של 25% מהתיק, 17% בארץ ו-8% בחו"ל.

לדבריה, "הירידות החדות בשווקים יצרו הזדמנויות קנייה למשקיעים בעלי עצבים חזקים ואורך נשימה. למי שמחזיק תיק השקעות לטווח ארוך, מומלץ לנצל את ההזדמנויות הקיימות בשוק, ולאסוף ניירות ערך הנסחרים במחיר זול מתחת לשווי הכלכלי".

"את החשיפה לחו"ל אני ממליצה לעשות דרך תעודות סל על מדד S&P 500. מחירי המניות בחו"ל מגלמים כבר תסריט שלילי למדי; במקרים רבים נראה בהם תשואת דיבידנד גבוהה, ולכן, כאחזקה ארוכת-טווח, הן עדיפות על אחזקה באג"ח בתשואות נמוכות".

בין המניות המומלצות שלה ניתן למצוא את מניות הבנקים ומניות אלביט מערכות ואלוני חץ . היא סבורה כי זו האחרונה "נסחרת בדיסקאונט עמוק על הנכסים המניבים שלה. הנכסים כולם סחירים והם מראים עלייה יציבה ומתונה בהכנסות".

לגבי אלביט מערכות מציינת בקשטנסקי, כי "בשורת הרווחיות, החברה עדיין לא מצליחה לחזור לשיעורי הרווחיות שאליהם הורגלנו בשנים האחרונות. צבר ההזמנות שלה ממשיך לצמוח ועלה לשיא של 5.6 מיליארד דולר. בתקופה של צמצומים בתקציבי הביטחון בעולם, גידול בצבר ההזמנות חשוב מאוד, ויתמוך בהמשך צמיחה ברבעונים הקרובים. האיום העיקרי על החברה הוא החשש מצמצום בתקציבי הביטחון".

50% קונצרני

גם באפיק האג"ח הקונצרניות מזהה בקשטנסקי הזדמנויות, ובהתאם לכך היא ממליצה לנתב לא פחות מ-50% מהתיק לאפיק זה - 35% לסדרות צמודות מדד, והיתר שקליות בריבית קבועה ומשתנה.

"בתקופה האחרונה הציבור מכר הרבה מאוד קרנות אג"ח קונצרניות בלי שיקול דעת. כך, המרווחים של התל-בונד ביחס לאג"ח הממשלתיות עלו בצורה חדה מאוד, ויש שם הזדמנות קנייה. ברכישת מדד תל-בונד יש נוחות גדולה, בזכות הפיזור הגדול שהוא מספק, מנגד, רכישה כזו יכולה לכלול החזקות בסדרות של חברות, שיכול להיות שהמשקיע פחות אוהב".

מרבית החלק הנותר בתיק, 20%, מיועד לאג"ח ממשלתיות שקליות, במח"מ של 3-4 שנים. בקשטנסקי מסבירה, כי "ההאטה בצמיחה, שהנה גורם דפלציוני, המגיעה יחד עם הלחץ החברתי הקיים היום להורדת מחירים, מובילה לנטייה קלה בתיק ההשקעות לכיוון האפיק השקלי".

הזדמנות היא מילת מפתח בתיק של בקשטנסקי, ובהתאם לכך את 5% הנותרים בתיק היא מייעדת לנזילות. בקשטנסקי נמנעת מהשקעה בסחורות, אך לא פוסלת מט"ח: "השקעה במט"ח יכולה להיות הגנה מפני הידרדרות בסביבה הגיאופוליטית, וכדאי לפזר אותה".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של דפנה בקשטנסקי
 ההמלצות של דפנה בקשטנסקי

תיק ההשקעות המומלץ של דפנה בקשטנסקי
 תיק ההשקעות המומלץ של דפנה בקשטנסקי