אל-על מקפיאה שעות נוספות ודורשת מהעובדים עוד התייעלות

ל"גלובס" נודע כי יו"ר הוועד באל-על תוקף את ההנהלה: "30 שנה הם חילקו פקודות, הם לא יודעים מה זה שירות" ■ בכיר בהסתדרות: "העובדים יצטרכו להתייעל בקרוב"

אל על ממשיכה לקצץ בהוצאות בעקבות הפסד של 23 מיליון דולר ברבעון השני, והפעם היא עושה זאת לא רק על חשבון השירות, אלא גם על חשבון העובדים. ל"גלובס" נודע כי החברה, בניהולו של המנכ"ל אליעזר שקדי, הודיעה לעובדים על כוונתה להקפיא את השעות הנוספות ולהפסיק את העבודה בשבת במחלקות שנדרשו לכך עד כה.

הנהלת החברה פנתה לוועד העובדים והבהירה לו כי מדובר בצעד ראשון בלבד, וכי היא מצפה לפתוח בהידברות על תוכנית התייעלות כוללת הנוגעת לתנאי ההעסקה באל על. למהלך קדמו שני מהלכים בולטים של ההנהלה: סגירה של סניף שירות הקרקע בחיפה והפחתה של מספר דיילי האוויר במחלקות התיירים. בטיסות של עד 4 שעות יופחת דייל אחד, ואילו בטיסות של 4 שעות ומעלה, יופחתו שני דיילים.

בכיר בהסתדרות אמר היום (ד') ל"גלובס" כי הוא מכיר בבעיה הקשה אליה נקלעה החברה. "עובדי אל על יצטרכו להיכנס להתייעלות בקרוב. הם הולכים לסרט לא פשוט".

"מטוסים ייתקעו בשדה"

מזכיר נציגות העובדים, יוסי לוי, תקף בשיחה עם "גלובס" את ההתנהלות של החברה: "אני לא יכול להילחם בהחלטה של החברה להקפיא שעות נוספות או עבודה בשבת, אבל אני לא אאפשר שום קיצוץ אחר, אם הוא לא יגיע קודם כל מההנהלה".

"רוצים לקצץ?", אומר לוי, "תסגרו את הפער בין העובדים למנהלים. לא יכול להיות שעובד ירוויח 4,500 שקל בחודש ומנהל ירוויח 300 אלף שקל. אמרתי לשקדי כשהוא נכנס לתפקיד שכל מי שהכניס את החברה לסחרור ב-2009 לא צריך להיות בה יותר, אבל עדיין 90% מחברי ההנהלה של אז נותרו גם היום".

לוי, שידע מלחמות עיקשות מול המנכ"ל הקודם, חיים רומנו ("נגרום לו להרגיש שהוא יושב על כיסא מפלט"), בחר דווקא להחמיא לו היום, בצד התקפה אישית חריפה נגד הצמרת הנוכחית.

"לזכותו של רומנו, הוא מעולם לא פגע בשירות. להיפך, במקום ארבעה דיילים הוא הציב שישה. עכשיו, לעומת זאת, מסתפקים בשלושה. גם עצירה של שעות נוספות פירושה שירות פחות טוב. זה אומר יותר מטוסים שייתקעו בשדה כי לא הספיקו לטפל בהם. ככה זה כנראה כשמגיעים לחברה אלוף (שקדי), תת-אלוף (יהודית גיליסריו, סמנכ"לית שירות), ואלוף משנה (אבישי אילן, ראש אגף שירות). זה אנשים ששלושים שנה קיבלו ונתנו פקודות. הם לא יודעים מה זה שירות, הם לא יודעים להגיד תודה ובבקשה. האלוף שקדי היה אולי בחיל הכי חזק בעולם, אבל באזרחות הוא כנראה חלש".

בהנהלת אל על בחרו להגיב בקצרה ומבלי להתייחס ישירות לדברי לוי: "התייעלות הינה צו השעה בכל חברות התעופה בעולם ובאל על בפרט. עתידה של אל על והשירות לנוסעים הם נר לרגלי ההנהלה".

ההסתדרות ומלחמתה ביו"ר הוועד באל על

בין ההפסדים לקיצוצים באל על, מתחוללת בשנה האחרונה בחברה מלחמה עיקשת בין יו"ר הוועד, יוסי לוי, ליו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. האחרון מתקשה להסתיר את כמיהתו לראות נציג אחר במקום לוי, ואילו לוי משוכנע שאדרי עושה יד אחת עם ההנהלה במקום לדאוג לאינטרסים של הוועד ושל העובדים. אדרי מתעקש שלוי יעמוד בשנית לבחירות על-ידי סקטור הטכנאים באל על שבחר אותו בעבר, ולא רק על-ידי חברי מועצת העובדים. "לפי תקנון הוועד, מספיק 45 'קומבינטורים' במועצה כדי שיו"ר הוועד ייבחר שוב. אני חושב שהיו"ר צריך להיבחר על-ידי העובדים. במיוחד בתקופה שבה ההנהלה דורשת מהם התייעלות, העובדים צריכים ועד שיודע להילחם, אבל שיודע גם להתנהל מול ההנהלה ומול ההסתדרות", מסביר אדרי.

כך כפה אדרי על הוועד שינוי של התקנון, פיזר את ועדת הבחירות הקודמת, הקים אחת חדשה והתעקש על בחירות כבר באוקטובר, למרות שלוי קבל על כך שמדובר בתקופת חגים.

השיא הגיע כשההסתדרות סירבה להכיר בסגירת סניף שירות הקרקע של אל על בחיפה כעילה להכרזה על סכסוך עבודה. לוי מצא עצמו בביה"ד לעבודה כשההסתדרות ניצבת לצד ההנהלה. אדרי טוען כי לפי ההסכם הקיבוצי, יכולה החברה לסגור סניפים. לוי סבור כי זכותם הבסיסית של העובדים, במקרה כזה, להילחם על מקום העבודה. דבר אחד בטוח: המלחמה בין הוועד להסתדרות, לא בדיוק מסייעת, בלשון המעטה, לחברה ולעובדים בה.