מודי כידון: "מבחינת הפרסום באינטרנט אנחנו מדינת עולם שלישי"

כידון, יו"ר איגוד חברות הפרסום ומבעלי גיתם BBDO, תוקף בראיון ל"פירמה" את מי שטוען כי גיתם זוכים בתקציבים בגלל חברותו עם נוחי דנקנר: "ענף הפרסום שלנו לא קולגיאלי"

מודי כידון, יו"ר איגוד חברות הפרסום ומבעלי משרד הפרסום גיתם BBDO, לא רגוע כשהוא מסתכל על המתרחש בתעשיית הפרסום. הוא יוצא נגד שיטת התגמול של משרדי הפרסום ונגד חוסר הנכונות של הלקוחות לשלם עבור קמפיינים דיגיטליים. הכול, הוא מאמין, בסוף יתפוצץ לנו בפנים.

- נראה שעוברת על תעשיית הפרסום שנה לא פשוטה.

"תעשיית הפרסום נמצאת במשבר מתמשך כבר הרבה שנים, ומדי פעם יש לה שנה או שנתיים טובות. בעוד שבעולם מודל התגמול השתנה, אנחנו מהמדינות היחידות שבהן עובדים לפי אחוזים מההוצאה לפרסום.

"אני אולי נביא זעם, אבל השנה רוב חברות הפרסום יגיעו לקו האדום ונמוך ממנו. אני חושב שאם המצב ימשיך כך, נראה פה פיטורים. לדעתי, הרבעון הבא הולך להיות רבעון לא פשוט".

כידון אינו אופטימי גם בכל הקשור לעולמות הדיגיטל, אליהם שואפים משרדי הפרסום כולם. העדר התגמול למשרדים על תחום זה, הוא אומר, תוקע את ההתפתחות שם. "היום רוצים ממך שתיתן ללקוח אינטרנט ודיגיטל ופייסבוק". הוא רוטן, "תעשיית האינטרנט צומחת בכל העולם, חוץ מאשר בישראל. למה? כי משרדי הפרסום לא מתוגמלים. אני לא אחזיק פה 4 אנשים שיתעסקו בפייסבוק על אפס אחוז עמלה. מה, אני אעשה קמפיין לפייסבוק כשאף אחד לא משלם לי על זה? והמפסיד הוא הלקוח".

- איך העובדה שתעשיית האינטרנט תקועה באה לידי ביטוי?

"תשווי את רמות הפרסום, את רמת האתרים, הטכנולוגיה, בין ישראל לארה"ב או אירופה - ותראי שאנחנו בנחיתות. ממש מדינת עולם שלישי. אנחנו כל-כך רחוקים ממדינות אחרות כי אנחנו לא משקיעים באמת משאבים. אומרים לך 'טוב, תן לי גם פייסבוק'. מה זה?

"הלקוח היום לא מקבל עבודה דיגיטלית. הוא מקבל קרעי עבודה דיגיטלית. צריך להבין: קמפיין אינטרנט היום כרוך בהרבה יותר עבודה, הרבה יותר כוח-אדם - על הרבה פחות כסף. אי-אפשר לעבוד עם המספרים האלה, זה לא עובד".

"ענף לא קולגיאלי"

דבר נוסף שמפריע לכידון הוא הייחוס של התקציבים שבהם זכה גיתם, דוגמת סלקום ושופרסל, לחברות הקרובה עם נוחי דנקנר. "המתחרים שלנו, הענף שלנו, משום מה הוא לא כל-כך קולגיאלי", הוא חורץ. "אולי זה האופי של האנשים, אבל בענף הפרסום אנשים מרשים לעצמם להתבטא בצורה פחות קולגיאלית. כל הצלחה שהצלחנו, תמיד ייחסו את זה לקשרים שלי, שאני ונוחי חברים הכי טובים. כשזכינו בקקטוס, המשפט הראשון שלי לפני כל העובדים היה 'ברוך השם, נוחי לא היה השופט בקקטוס'.

"בראש ובראשונה אנחנו משרד מקצועי. בשופרסל עברנו 6 מנהלים ובעלים שונים לפני שנוחי קנה את הרשת, אבל בכל פעם שזכינו בתקציבים, אמרו שזה שבגלל קרבה ולא בגלל מקצועיות. זה מה שקומם אותי".

הראיון המלא עם מודי כידון יתפרסם מחר (ג') במגזין "פירמה".