רשות ני"ע תסייע בתביעה ייצוגית נגד אקסלנס ו-S&P מעלות

‎מדובר בתביעה בגין האג"ח המובנות "קשת" ו"מטבעות עולם" שהונפקו בגיבוי בטחונות של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס

לא מעט תביעות ייצוגיות הוגשו ו-וודאי עוד יוגשו בעקבות קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. שתיים מעניינות במיוחד שהוגשו בישראל, זכו לאחרונה לתמיכתה של רשות ניירות ערך.

מדובר בשתי אג"ח מובנות שהנפיק בית ההשקעות אקסלנס תחת השמות "מטבעות עולם" ו"קשת", שנכסיהן היו מגובים בביטחונות (NOTE) של ליהמן ברדרס. בעקבות קריסתו של בנק ההשקעות בספטמבר 2008 מחקו השתיים למשקיעים 42%-51% מכספי הקרן.

רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' שמואל האוזר, הודיעה לפני כמה ימים כי תסייע במימון של התביעה בעניין "קשת" (לאחר שכבר הודיעה כי תסייע במימון התביעה נגד "מטבעות עולם"). עיקר המימון בתביעות אלה הוא בחוות-דעת של מומחה, שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים, ובהוצאות לתובעים במקרה שיחויבו בכך.

במהלך 2009 הוגשו נגד שתי מנפיקות האג"ח, אקסלנס ושותפתה להנפקה אקספרט, ונגד חברת הדירוג S&P מעלות, בקשות לאישור תביעות ייצוגיות, בהיקף של 85 מיליון שקל (מטבעות עולם) ו-220 מיליון שקל (קשת).

בשני המקרים טענו התובעים כי עם הנפקתן זכו האג"ח לדירוג גבוה, ולתשקיף ההנפקה צורפה חוות-דעת של מעלות, שלפיה היכולת שלהן לעמוד בהתחייבות היא גבוהה, ו"הרבה מעבר לממוצע בהשוואה למנפיקים אחרים".

התובעים, שמיוצגים בידי עורך הדין רונן עדיני, טוענים כי הגיבוי לנכסי האג"ח רוכז במקום אחד ולא פוזר במספר גופים, ולכן לא התבצע פיזור סיכונים כראוי. כן נטען כי מעלות התרשלה בכך שלא עקבה אחרי המצב של הבנק, שעוד לפני קריסתו כבר פורסמו ידיעות בדבר התדרדרות מצבו.

"קשת" גייסה ביולי 2005 כ-320 מיליון שקל, והחזירה למשקיעיה רק 58 אגורות לכל 1 שקל ערך נקוב - כלומר "תספורת" של 42% מהיקף הקרן השקלית הנומינלית של האג"ח (186 מיליון שקל מסך ההשקעה). "מטבעות עולם" גייסה ב-2006 כ-400 מיליון שקל, אולם המשקיעים בה קיבלו רק 196 מיליון שקל מהקרן.

רשות ניירות ערך מסייעת לעיתים במימון של תביעות ייצוגיות, אולם זה אינו דבר שבשגרה. מהלך כזה מעיד כי ברשות סבורים כי התביעה מוצדקת. הרשות מעוניינת לקדם ולעודד אכיפה פרטית, כלומר של משקיעים ופעילים בשוק ההון שניזוקו מחברות ציבוריות, על מנת להגדיל את ההרתעה כלפי בעלי השליטה והדירקטורים בחברות.

התגלגלות הפרשה

* 2005-2006 - "קשת" ו"מטבעות עולם" מגייסות 720 מיליון שקל (יחד) בגיבוי התחייבות של ליהמן ברדרס.

* ספטמבר 2008 - ליהמן ברדרס קורס, אינו עומד בהתחייבויותיו וגורם להפסד של 42%-51% מקרן ההשקעה ב"קשת" ו"מטבעות עולם".

* 2009 - מוגשות שתי תביעות ייצוגיות נגד "קשת" ו"מטבעות עולם", בית ההשקעות אקסלנס וחברת הדירוג S&P מעלות.

* 2011 - רשות ניירות ערך מודיעה כי תסייע במימון התביעות הייצוגיות.