על סף צונאמי פיננסי

תודה ל-S&P על צלצול ההשכמה, רגע לפני שנראה את התגשמות ליהמן ברדרס האירופי

הורדת דירוג החוב של איטליה על-ידי S&P היום היא קריאת השכמה למנהיגי הכלכלה האירופית, לפני התרגשותו של צונאמי פיננסי. אם לא תוצג בשבועות הקרובים תוכנית מקיפה לטיפול במשבר החובות של היבשת הישנה - נחזה כולנו בליהמן ברדרס אירופי.

מהיום הראשון של התגלגלות משבר החובות האירופי כולם דיברו על יוון, אבל פחדו באמת מהידבקות של ספרד ואיטליה. החוב היווני מסתכם ב-350 מיליארד יורו - פחות מחמישית מהחוב האיטלקי, שעומד על 1.9 טריליון דולר. מדובר בחוב אדיר, ופוטנציאל הנזק הכלכלי והפחד בהתאם. כלכלת איטליה היא הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, והיא בהחלט "גדולה מכדי לאפשר לה ליפול".

אמנם אין חשש ממשי לפשיטת רגל איטליה קרובה, אך האיום הגדול על כלכלת איטליה הוא איבוד אמון המשקיעים במדיניות הפיסקאלית שלה, ולכך עלול להיות מחיר כבד בהמשך. חשוב לזכור כי אופק דירוג החוב האיטלקי נותר שלילי, ובהחלט תיתכן הורדת דירוג נוספת בעתיד הקרוב.

למישהו בעולם נפל האסימון

רגע לפני שמשבר הנזילות הדולרית מכה במערכת הפיננסית האירופית, פותחים הבנקים המרכזיים את ברזי המימון. הבשורה החיובית בפעולה המתואמת היא שלמישהו בעולם כנראה נפל האסימון שקריסה של מוסדות פיננסיים באירופה עלולה להניע אפקט דומינו עולמי, ולכן דרוש טיפול משותף בבעיה - גם בשיתוף עם ארה"ב וסין.

עם זאת, בכל האמור בהשקת תוכנית רחבה לטיפול בחובות הריבוניים, וכן בפריסת רשת ביטחון למערכת הפיננסית באירופה, המרחק עדיין רב, ולכן צפויות עוד לא מעט עליות ומורדות.

לא לדחוף את היוונים לתהום

מעבר לצרות של ארץ המגף, גם הטרגדיה היוונית ממשיכה להעיב על השווקים. בתחילת החודש הבא ייקבע עתידה הכלכלי של יוון, כאשר מנהיגי אירופה יתכנסו שוב על מנת להחליט אם להעביר את המנה האחרונה של חבילת הסיוע הראשונה למדינה. בלי העברת המנה הזו יוון תפשוט רגל באופן מיידי, ולכן לא סביר שיוחלט על הקפאת הסיוע.

המנהיגים הכלכליים של אירופה מנסים לאלץ את היוונים להמשיך ולחתוך בבשר החי, ולעמוד ביעדי הגירעון שהוצבו להם. הלחץ הזה מוביל פעם אחר פעם לקיטון בהכנסות ממיסים, להעמקת המיתון ולמרוץ חסר תקווה אחר גישור הפער בין ההכנסות להוצאות. נכון שצריך לגרום ליוון להתייעל, לקצץ ולהפריט בתמורה להזרמת הלוואות נוספות, אולם ראוי לשרטט קווים אדומים ולא לדחוף את יוון לתהום חברתי וכלכלי.

חשוב לזכור שהאירופים אחראים במידה מסוימת למציאות המאקרו-כלכלית המחרידה ביוון, שהתנהלה מתחת לעיניהם הפקוחות ולפיכך, כמו בכל הסדר חוב, הם צריכים לתרום את חלקם.

היוונים פשוט אינם יכולים לשלם את חובם - לא היום וכנראה גם לא בשנים הקרובות, ולכן דרוש הסדר חוב מיידי, תוך פרישת רשת ביטחון למערכת הפיננסית האירופית וטיפול סימולטני בחובות של המדינות הבעייתיות - פורטוגל, ספרד, איטליה ואירלנד.

מפת ההסתברויות המשתקפת מחוזי ה-CDS האירופיים לחמש שנים מלמדת על עומק הבעיה במדינות ה-PIIGS. מדינות אלו מתחלקות נכון להיום ל"מתים מהלכים" כמו יוון, פורטוגל ואירלנד, ומצמד כלכלות הענק ספרד ואיטליה, שמנסות למנוע הידבקות.

נכון להיום השוק מתמחר הסתברות של כ-30% לחדלות פירעון ספרדית או איטלקית - מדובר בהסתברות בלתי מתקבלת על הדעת לאסון פיננסי, ולפיכך דרוש טיפול דחוף על מנת להשיב את כלכלות ספרד ואיטליה "לאזור הבטוח", תוך הקמת חומת הפרדה ביניהן ובין המדינות הקטנות. בלי הכרעה פוליטית-כלכלית מהירה מצד מנהיגי האיחוד, נחזה בעוד פרק אימה של משבר החובות האירופי.

יניב פגוט הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון