בניגוד לדברי ברק: ניגריה מתלבטת כיצד להצביע באו"ם

בניו-יורק נמשכים המאמצים הקדחתניים לשכנוע החברות במועצת הביטחון של האו"ם לא להצביע בעד הכרה במדינה פלסטינית

מתלבטים כל הדרך אל האו"ם: העצרת הכללית של או"ם שבה צפויים הפלסטינים לבקש להכריז עליהם כמדינה תיפתח אחר הצהריים (שעון ישראל) בניו יורק. העצרת תיפתח בנאום של נשיא ארצות הברית אובמה, שצפוי להיפגש בהמשך עם נתניהו, ובנפרד גם עם אבו מאזן. החל מהשעה 15:30 נעביר במשדר מיוחד את פתיחת העצרת הכללית של האו"ם בחדשות 2 ובערוץ החדשות באינטרנט.

בינתיים נמשכים הספינים מחוץ לבניין האו"ם, כשעדיין לא ברור מה תהיה עמדת המדינות המתלבטות: ניגריה, גבון, בוסניה ופורטוגל.

במהלך טיסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הלילה לניו יורק, הודיעה ניגריה כי תימנע בהצבעה במועצת הביטחון על בקשת הפלסטינים להכרה כמדינה עצמאית באופן חד-צדדי במסגרת גבולות 1967. הנשיא הניגרי ג'ונתן גודלאק קיבל את ההחלטה בתום פגישה שקיים מוקדם יותר עם שר הביטחון אהוד ברק, כפי שמסרו גורמים בלשכת השר.

אלא שככל שידוע לשגריר ישראל באו"ם רון פרושאור, ניגריה טרם גיבשה החלטה סופית בעניין. בריאיון ל"בוקר טוב ישראל" עם מיכה פרידמן בגלי צה"ל הבוקר אמר פרושאור כי למיטב ידיעתו נמשכים מאמצי השכנוע גם מול ניגריה, שטרם הודיעה כיצד תצביע. "מתוך חמש חברות קבועות ועוד עשר שמתחלפות, צריך להגיע לרוב חוסם של שבע מדינות.

בינתיים ארצות הברית ואנחנו עובדים בצורה מאוד אינטנסיבית, אבל גם בוסניה הרצגובינה וגם פורטוגל, ניגריה וגבון הן מדינות שעדיין לא גיבשו החלטה ואנחנו מנהלים את העסק הזה עד הרגע האחרון", אמר פרושאור. "אני לצערי עוד לא יכול לדווח שזה המצב. בינתיים ניגריה עדיין עוד לא החליטה", הוסיף שגריר ישראל באו"ם בנוגע לדיווחים שהתקבלו ממשרד הביטחון. "התקיימה פגישה היום בערב עם האמריקנים ועדיין ניגריה עוד לא בצד של הנמנעים. בעניין הזה המאמצים שאנחנו עושים וגם האמריקנים, נעשים מאמצים גדלים בעניין".

עד כה מסתמן שכל 15 החברות במועצת הביטחון של האו"ם גיבשו עמדות לקראת אפשרות של פנייה פלסטינית, למעט גבון, ניגריה ובוסניה, שעדיין מתלבטות כיצד תצביע. לדברי גורמים פלסטינים, סין, רוסיה, לבנון, דרום-אפריקה, ברזיל והודו יתמכו בבקשתם לעצמאות מדינית במועצת הביטחון, כשההערכות הן שגם פורטוגל תתמוך בהם. המתנגדות להכרזה החד צדדית במועצה הן ארצות הברית, גרמניה וקולומביה.

אם אכן יזכו לתמיכת שבע המדינות האחרונות, תהיה זו גבון שתכריע את הכף - אלא שבמקרה זה, צפויה ארצות הברית להטיל וטו על ההצבעה ולסכל אותה. האמריקנים ממשיכים בניסיונות לגבש גוש חוסם כדי לא להגיע למצב שבו יצטרכו להשתמש בזכות הווטו.