הבורסה נופלת, אך הפדיונות בקרנות הנאמנות נרגעים

על פי הערכות, היום נפדו כ-250 מיליון שקל "בלבד" מקרנות האג"ח והמניות ■ אייל קליין מ-IBI: "מחירי הנכסים משקפים פסימיות גדולה. למי שיש אופק השקעה ארוך - יש בשוק נכסים זולים"

"ישנם סיכונים משמעותיים לכלכלה" - המילים הללו שאמר אתמול יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, גרמו אמש לוול-סטריט ליפול בכ-3%, והביאו את הבורסה של תל אביב למפולת דומה, כאשר בסוף היום איבד מדד המעו"ף 4.3%. את ירידות השערים הובילו מניות התקשורת, ומדד הסקטור איבד 4.7%. מדד הבנקים איבד 4.5% על רקע הורדת הדירוג לבנקים בארה"ב. עוד בלטו בירידות חדות מניית חברת הדשנים כיל ובעלת השליטה בה, החברה לישראל, שאיבדו 8.3% ו-8%'' בהתאמה.

רועי לאופר, מנהל חדר המסחר בדש ברוקראז', הסביר היום את הרקע לירידות בשוק המקומי: "אנו רואים תנודתיות חדה ביותר בימים האחרונים, על רקע אירועים כלכליים בעלי השפעה עצומה על השווקים. כל יום יש חדשה נוספת שמטלטלת את הבורסה, פשוט רכבת הרים. אף אחד מהתהליכים בעולם להתמודדות עם המשברים ולעידוד הכלכלות עדיין לא הגיע לכדי מיצוי, ורק כשיגיע, נדע לאיזה כיוון הבורסה צריכה ללכת - למעלה או למטה".

בקרנות הנאמנות, לאור כמה ימים של עליות, נראה כי המשקיעים נרגעו קצת והורידו את ידם הקלה מהדק המשיכות. "השוק מתעתע", אמר לנו היום מנכ"ל של חברת קרנות גדולה. "מרוב בלבול, המשקיעים נרגעו. אבל זה בטח זמני". לפי הערכות, היום נפדו כ-250 מיליון שקל מהקרנות המסורתיות, ומתחילת החודש כ-2.5 מיליארד שקל. זהו קצב נמוך יחסית לחודשים הקודמים.

ציפו מברננקי ל"שפן"

הרקע לירידות השערים היה תוכנית "אופריישן טוויסט" עליה הכריז אתמול הפדרל ריזרב, שמטרתה להוריד את התשואות על איגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך. התוכנית כוללת רכישת אג"ח ארוכות שמועד פירעונן הוא מעל שש שנים בהיקף של 400 מיליארד דולר, ובמקביל מכירת אג"ח קצרות, כאלו שמועד פירעונן הוא עד שלוש שנים. עוד הודיע הפד, כי כנגד כל אג"ח מגובות משכנתאות (MBS) שמגיעות לפדיון, הוא ירכוש חדשות. כן חזר הנגיד ברננקי על הודעתו בדבר הריבית, שתיוותר ברמה אפסית עד אמצע 2013.

המשקיעים לא התרשמו מתוכנית הפד, ולסנטימנט השלילי הוסיפה הודעת סוכנות הדירוג מודי'ס, על הורדת דירוג לשלושה בנקים גדולים (וולס פארגו, בנק אוף אמריקה וסיטי).

"ברננקי פשוט הצית גפרור בחבית הנפץ של השווקים", אמר היום אייל קליין, אסטרטג ראשי לשוקי חוץ בבית ההשקעות אי.בי.אי. קליין מסביר כי התגובה בשווקים נבעה מאכזבה מדברי ברננקי, על אף שציפו כי יגיד דברים כאלה, אך הייתה ודאי ציפייה שישלוף איזה שפן מהכובע.

"הכי חשוב לזכור מהי הבעיה, ואז ניתן להבין למה השוק מתאכזב", מוסיף קליין. "הבעיה היא שמה שברננקי מציע לא פותר את הבעיה. ארה"ב סובלת מצמיחה איטית, שוק עבודה שבור ושוק נדל"ן שבור גם כן. לכך יש להוסיף בעיית מנהיגות של הממשל - רפובליקנים ודמוקרטים שמתקוטטים וכמעט גוררים את ארה"ב לדיפולט על החוב שלה.

"אז מה ברננקי יכול לעשות? כלום. הוא לא יכול לייצר צמיחה מהירה, לא מקומות עבודה וגם לא לפתור את הגנון של הממשל. אפילו את יציבות הבנקים הוא לא יכול לפתור".

באחרונה עולות מדי תקופה ספקות באשר ליציבות הבנקים הגדולים. "כבר חודש שלם שהשוק מחפש מי הולך לפשוט רגל. זה קורה בגלל אווירה מאוד מתוחה בשוק, בגלל שאירופה על כרעי תרנגולת ואת בעיות יוון לא מצליחים לפתור, ובגלל החשש שאיטליה תידבק גם היא במשבר החובות. אז כשמישהו אומר שגם בנק גדול ייפול, מאמינים לו", מסביר קליין.

"ארה"ב צריכה זמן, ובעיקר מנהיגות"

לדברי קליין, מה שבאמת יכול לפתור את הבעיות ארה"ב הוא זמן. "צריך פשוט זמן, כדי שלאט לאט הנדל"ן יתאכלס באמצעות ריבוי טבעי ושוק העבודה יחזור לעצמו, וזה לא קורה ברגע".

לצד הבעייתיות, קליין מציין כי חשוב לזכור שבארה"ב יש גם כמה נתונים חיוביים. "אין אינפלציה, ולכן הבנק המרכזי יכול להתמקד בליצור צמיחה. ארה"ב מגלגלת את החוב שלה בעלות ממש נמוכה לטווח של עד שנתיים, וכן היא עדיין צומחת. אמנם מהעיתונים מצטייר מיתון כבד, אבל ארה"ב צומחת. החברות בסך הכל בריאות והמינופים שלהן לא גבוהים", מציין קליין.

"בטווח הארוך, זה לא סוף העולם. ארה"ב תשתקם", הוא מוסיף. "זה נכון שמגרש הפתרונות הוא בכלל לא אצל הפד אלא בצד הפיסקאלי של הממשל. ולכן השוק כלל לא מצפה לראות פתרון מיידי, כמו שאף אחד לא מצפה שיהיה פה שלום מחר בבוקר. אבל רוצים לראות תהליך. כשיראו את האור השוק יגיב בהתאם".

מה שישנה את הסנטימנט של השווקים לדעת קליין, הוא בכלל לא אלמנט כלכלי. "צריך לראות מנהיגות. לא עוד נאום של אובמה, אלא ממשלת אחדות שנרתמת ומעבירה יחד חוקים שמקדמים פתרון לעידוד הכלכלה. אחר כך יצטרכו לעבוד, להעביר כמה חוקים תומכי שוק העבודה ולחכות, כשנתיים, כדי לראות שהכלים מתחילים לעבוד".

קליין מזכיר את דבריו של המשקיע האגדי וורן באפט, שמבקש שלא יבואו אליו בשאלות על המצב לאחר פרסום של כל נתון. "הוא רק מוכן להגיד שעד 2015 הכל יסתדר. אני סבור שלמי שיש אופק השקעה ארוך, מחכים בשוק נכסים זולים. זה לא אומר שהם לא יהיו יותר זולים בהמשך, אבל ברור כי כבר כעת המחירים של הנכסים משקפים פסימיות מאוד גדולה", מסכם קליין.