"הייתי מטפס 108 מדרגות עם סלים, זו טראומה שאני זוכר"

פרויקט "גלובס נדל"ן": הדירה הראשונה של יונה יהב ■ ראש עיריית חיפה מספר על רכישת הדירה הראשונה שלו בשנת 1976 ברחוב הרופא בעיר

הרכישה

"הייתי רווק בשנות ה-30 לחיי, ורכשתי את דירתי הראשונה בשנת 1976 ברחוב הרופא 54 בחיפה, באזור שהיה שלוחה שיצאה מהכרמל הוותיק, סמוך לבית החולים כרמל. רציתי דירה דווקא רחוב הרופא. מאז, כל מקום שגרתי בו הוא מקום שרציתי לגור בו במקור. הרחוב פותח בסוף שנות ה-70 ונסלל על ידי הבהאים לאחר שנים ללא פיתוח והבתים הראשונים שם נבנו על ידי הבהאים ששירתו את המקדש הבהאי. הדירה שגדלתי בה עם הוריי הייתה ברחוב הלל בהדר, עם נוף לנמל, והמיקום שלה היה בצד ההפוך של העיר ואני החלטתי לקנות דירה משלי אך ורק במקום עם נוף. הבחירה בדירה נפלה בזכות מהנוף - מבט מרהיב על מפרץ חיפה בצד הדרומי שלו וכל רצועת החוף עד חצי הדרך לתל אביב. מהסלון ראו את הארובות של חברת החשמל בחדרה.

הדירה

"הבניין כלל ארבע קומות והדירה שלי, בת ארבעה חדרים, הייתה בקומה העליונה. גודלה היה 100 מ"ר ועיצבתי אותה בעצמי בארכיטקטורה יפה, כי אני ארכיטקט מתוסכל. קיבלתי עזרה של חברים ארכיטקטים ויכולתי לעצב את הדירה כמו שרציתי, משום שרכשתי אותה כשהבניין היה בשלבי בנייה ועיצוב לפי רצונותיי היה תנאי שעיגנתי בחוזה.

"את הדירה רכשתי מהקבלן יוסף בכר, קבלן טוב, איש מקסים ואמין מאוד, שמת לפני 10 שנים כתוצא ממחלת הסרטן. מאז שרכשתי את הדירה הראשונה ועד היום אני בקשר עם כל בעלי המקצוע שעבדו בבניין. כשאני צריך בעל מקצוע אני לוקח את אלה שעבדו בבניין מאז 1976. הייתי צריך עכשיו לעשות שיפוץ בגלל צינור שהתפוצץ לי בבית, וכל בעלי המקצוע שהכרתי אז, בדירתי הראשונה ב-1976, התייצבו אצלי בביתי הנוכחי".

המימון

"מחיר הדירה הראשונה עוד היה בלירות וקשה לי לאמוד אותו. הרכישה מומנה בחלקה מכספים שקיבלתי מאבא שלי, בחלקה מחסכונות ובחלקה מהלוואות שלקחתי מהמשפחה ומהחברים והחזרתי עם השנים. "לא הייתי יכול לרכוש את הדירה הראשונה באותו הגיל היום, ממש לא. כשרכשתי את הדירה עבדתי בעיריית חיפה והקמתי את העמותה לפיתוח תיירות חיפה (עפת"ח). הייתי אחרי תואר ראשון בעריכת דין מהאוניברסיטה העברית בירושלים ולאחר השתלמות באנגליה. היום, בגיל הזה, כנראה שהייתי מתגורר בשכירות, בחיפה. בהקשר הזה, אני חושב שהמחאה היא הדבר היפה והטוב ביותר שקרה לישראל. אני מקווה מאוד שכל מי שהיה אמור לשמוע את פעמי המחאה שומע אותה ומפנים, ואם זה לא יקרה זה יגרום לי צער אישי וציבורי".

108 מדרגות למעלית

"ברכישת הדירה ברחוב הרופא עברתי שני משברים. האחד היה כשתכננתי את הצד הפיננסי של הרכישה ובניתי על משכנתא. חתמתי עם הקבלן ואחרי החתימה הלכתי לבנק. לתדהמתי התברר לי שרווקים לא זכאים למשכנתא. אז נאלצתי לכתת רגליים לגייס הלוואות מחברים וממשפחה. בנקים לא נתנו אז הלוואות. המשבר השני היה כשהחליטו להנמיך את המפלס של הכביש מתחת לדירה. באזור שבו נבנה הבניין לא היה כביש וכשהגיעו לסלול אותו החליטו להנמיך את מפלסו וכך נוצר מצב שעד מעלית הבניין היו לי 108 מדרגות לטפס. טיפוס 108 מדרגות עם סלים היא טראומה שאני זוכר עד לרגע זה. כשהתחתנתי עם אשתי היא אמרה לי שלכל דירה שנעבור אליה תהיה מעלית ממפלס הכביש ועד הדירה, כך שלא נעלה במדרגות. הדיירים בבניין התארגנו כדי לפתור את הבעיה הזו ולהוסיף עוד מעלית אחת שתחסוך את ה-108 מדרגות, והמעלית התווספה בשנות ה-90".

היום

יהב, ראש עיריית חיפה, הגשים את החלום הנדל"ני הקלאסי של חיפאים רבים. מהילדות בהדר, הדירה הראשונה בפאתי שכונת אחוזה, וכעת בבית פרטי שהקים עם רעייתו בדניה שבמרומי ההר. "רכשתי את הדירה הראשונה שלוש שנים לפני שהכרתי את אשתי, רבקה. כשהתחתנתי עברתי עם אשתי לדירה שכורה בסביוני דניה בחיפה ומכרתי את הדירה ברחוב הרופא, כדי לרכוש מגרש בשכונת דניה. את הדירה הראשונה, ברחוב הרופא, מכרתי ב-1982, שש שנים אחרי שרכשתי אותה. בבית שבנינו בדניה אנחנו גרים עד היום".