אטיאס: "פישר מוריד הריבית ושופך דלק על מחירי הדירות"

אטיאס מעריך ש"הקבלנים ישתוללו פחות" ומציין כי "הם הראשונים לזהות להיכן נושבת הרוח" ■ התחזית שלו על מחירי הדירות: "המחירים יפסיקו לעלות; כבר היום קבלנים מורידים מחירים כדי למכור. העלייה במלאי הדירות החדשות תימשך"

"עליית מחירי הדירות בשנתיים האחרונות הייתה חריגה בגודלה ובמהירותה. כאשר היצע הדירות נמוך והריבית נמוכה, זה כמו לשפוך דלק על המחירים. הגענו לשיא של 45 אלף התחלות בנייה בשנה, אבל אם הריבית תישאר נמוכה, ייצא שכרנו בהפסדנו. אני מאמין שבכירי בנק ישראל מבינים את תרומת הריבית הנמוכה לעליית המחירים, ואני מקווה שלא נחזור על אותה הטעות", כך אומר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ל"גלובס", בהתייחסו להורדת הריבית בשבוע שעבר על ידי בנק ישראל.

כשהנגיד מוריד או מעלה את הריבית במשק, הדבר משפיע על כלל האוכלוסייה; אטיאס היה רוצה לראות ריבית ייעודית למשקיעי הנדל"ן, אלה שברשותם יותר מדירה אחת. "כפי שהנגיד ביצע רגולציה במשכנתאות, ניתן לעשות רגולציה בריביות, כך שתהיה ריבית נפרדת למשקיעים", אומר אטיאס. למשל: ריבית נוספת על דירה שנייה, או דרישת הון עצמי של 50% על מנת לרכוש דירה נוספת. לעשות את כל זה, רק לא להעלות את הריבית לזוגות הצעירים".

- החלה ירידה של אחוזים בודדים במחירי הדירות. לכך פיללת? מתי נראה ירידה משמעותית יותר?

אטיאס: "לראשונה בשנת 2011, הציעו היזמים במכרזי מינהל מקרקעי ישראל הצעות מחיר על מגרשים בעשרות אחוזים מתחת להערכת השמאי. לדוגמה, בכפר סבא קיבלנו השנה 80% מהערכת השמאי, בהשוואה ל-200% לפני שנתיים. הקבלנים הם הראשונים לזהות להיכן נושבת הרוח".

"יש ביקוש קשיח ל-40 אלף יחידות דיור בשנה, כך שהקבלנים ייבנו, אך ישתוללו פחות. אנחנו צופים שעליות המחירים ייפסקו. הקבלנים שילמו הרבה כסף ב-2009 וב-2010 על קרקעות, והיום הם מורידים את מחירי הדירות כדי למכור. יש עלייה במלאי הדירות הבלתי מכורות וירידה של 11% במחירי דירות חדשות בהשוואה לשנה שעברה, וזה יימשך".

- קראת להמלצות ועדת טרכטנברג בנושא הדיור הציבורי "עוול חברתי". מה מקומם אותך?

"מכל ההמלצות של הוועדה הכי מרגיז אותי נושא הדיור הציבורי - זה זועק לשמיים, זה הפוך מצדק חברתי. לאנשים במאהל ג'סי כהן בחולון יש התחייבות מהמדינה, שאמרה להם: 'חכה בתור, מגיע לך דיור ציבורי'. והם מחכים שנים. צריך לשלם להם שכר דירה בינתיים, שלא יישבו באוהלים. ההצעה שלי לפתרון הבעיה תעלה 30 מיליון שקל, פרוטות לעומת תכנית בהיקף 30 מיליארד שקל".

אטיאס מתייחס לעלות תכניתו מול עלות המלצות טרכטנברג. הוא מדגיש כי המלצת הוועדה להעלות את שכר הדירה המשולם למי שיוצא מתור הממתינים לדיור הציבורי מ-2,200 שקל ל-3,000 שקל לחודש היא "אחיזת עיניים". זאת, משום שהם ייצאו לחמש שנים מרשימת ההמתנה, ובסיום התקופה יתחילו את התור מהתחלה. "30 מיליון שקל יכולים לתת פתרון מידי לאוכלוסייה החלשה שממתינה לדירה, בלי לצאת מהתור", אמר אטיאס.

מאוכזב ממרבית המלצות טרכטנברג, אטיאס מתכוון להביא אל שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית ולפיה 5% מהדירות במכרזי משרד השיכון יוקצו לדיור הציבורי. "המדינה יכולה להפסיד טיפה מהרווחים ולסיים את החרפה הזו. את זה אי אפשר לעשות? המדינה מרשה לעצמה, חופשי-חופשי, בתחום הדיור הציבורי. אם מדובר היה ביזם, כבר מזמן היו תובעים אותו".