4,000 שקל הפסד לכל אזרח

כמו כל ספקולנט גדול, גם בנק ישראל בנה פוזיציה על כסף של אחרים, הכסף שלנו

התחזקות הדולר ביחס לשקל בשבועות האחרונים היא הזדמנות פז, חבל הצלה שמאפשר לפרופ' סטנלי פישר וצוותו בבנק ישראל: בארי טאף, קרנית פלוג והיתר, לרדת מההר. כן מההר, לא מהעץ, כי מה שצמח שם בבנק ישראל הוא הר גבוה של מטבע חוץ, והוא עוד הולך וגדל בכל חודש ועומד כעת על הסכום האדיר: 78,077,517,916.53 דולר, שהם 288,886,816,291.16 שקלים, כמעט 290 מיליארד שקלים. פי שש מתקציב הביטחון השנתי של ישראל.

את הר מטבע חוץ הזה ערם סטנלי פישר, במשך שלוש שנים שבה יושמה מה שמכונה - תוכנית ההתערבות. מבלי להמעיט בערכן של הצלחות מסויימות שהשיגה מהלכי התוכנית, אני מבקש לקבוע שההתערבות בשוק המט"ח היתה טעות, ושעכשיו התגלגלה הזדמנות לתקן אותה.

לפני שנתיים, כשהחלה התוכנית, חששתי שהתערבות בהיקף מאות מיליונים, בשוק שמגלגל מחזור בהיקף 50 מיליארד דולר בחודש לא תשפיע, אך לעומת זאת - תחשוף את ישראל לסיכונים מיותרים. בעידן הטרום גלובליזציה והשוק החופשי היה למהלך כזה סיכוי, אך לא היום. ואכן, לדעתי, המציאות מוכיחה שלהתערבויות לא היתה השפעה של ממש על השוק. לכל היותר היא הצליחה לשנות מגמות לשעות מספר, בשנת היישום הראשונה, ובתקופה הנוכחית - אפילו השפעה זו התפוגגה.

התפתחות יתרות מטבע חוץ של בנק ישראל מינואר 2007 ועד אוגוסט 2011

טל עבדה - בנק ישראל
 טל עבדה - בנק ישראל

מדיניות רכישת המטבע הפכה את בנק ישראל לספקולנט בשוק ובדומה לספקולנטים הגדולים, הפוזיציה נבנתה בכספם של אחרים, של אזרחי ישראל. כל גוף מוסדי אחר שהיה מעז לבנות פוזיציה כזו, היה מאבד את הרשיון לניהול השקעות כבר מזמן.

הר מטבע החוץ לא מוחזק רק בדולר. רובו אומנם דולרי, אבל הוא מורכב גם מאירו, לירה שטרלינג, וין יפני. ובנוסף, מעט מטבעות אחרים, על פי הסל אותו צופה מחלקת המחקר של בנק ישראל. גם שערי הכניסה שונים, על פי מועד ההתערבות, אך הריבית במטבעות הללו נמוכה מבישראל ולכן פער הריבית השלילית גם היא לרעתינו.

היום כבר מותר להגיד באופן זהיר שבאפריל-מאי השנה הפסדנו על פוזיצית הענק של הבנק ישראל כ 10% משוויה (ואולי יותר), כ 7.6 מיליארד דולר או 27 מיליארד שקלים. מדובר על הפסד לא יאמן של ב-4,000 ש"ח לאזרח, כולל התינוקות. נכון שאולי יכולתם להרוויח, אבל זה סיכון מיותר ולא סביר.

כעת יש לבנק הזדמנות להיפטר מהסיכון הזה. וכדאי להתחיל כבר היום, כי לסגור כזו פוזיציה לוקח זמן וחלון ההזדמנויות מוגבל. ברגע שבעולם הכלכלי תיפול ההכרה שכלכלת ארה"ב לא טובה יותר מזו של אירופה. כשכלכלת הבחירות של אובמה תתפוגג ויתגלו הררי הדולרים המודפסים, לא ברור מה יקרה לדולר, אבל ברור שמי שלא חייב להחזיק בו, עדיף שיפטר ממנו כבר היום.

לו הייתי יכול היום להורות לצוות האסטרטגי של הבנק מה לעשות הייתי, בלי היסוס אומר להם: קדימה, למכור, לחזור לרמות של 30 מיליארד, וכמה שיותר מהר. אם תרחיש האימה לגבי ארה"ב יתגשם, ההפסדים יהיו גדולים בהרבה.

  1. אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.