הבנק הבינלאומי מפחית את עמלות העו"ש בעד 22%

הבנק: אין קשר למחאה ■ זו הפעם הראשונה מאז יולי 2008 שבנק גדול מוריד את עמלות העו"ש ביוזמתו ■ הערכות: ההפחתה נובעת מרצון הבנק לשפר את מיצובו בסקטור משקי-הבית

מהלך חריג של הבנק הבינלאומי. הבנק, בניהולה של סמדר ברבר-צדיק ובבעלות צדיק בינו, מפחית את עמלות העו"ש - כך נודע ל"גלובס". זו הפעם הראשונה מאז יולי 2008, עת נכנסה לתוקף רפורמת העמלות, שבנק גדול מוריד את עמלות העו"ש ביוזמתו. ההפחתה תדווח ללקוחות הבנק ביום ראשון ותיכנס לתוקף מחיוב העמלות לחודש ספטמבר.

עמלת פעולה בערוץ הישיר הופחתה ב-22% ותעמוד מעתה על 1.95 שקל בהשוואה ל-2.5 שקלים כיום. עמלת פעולה ישירה היא העמלה העיקרית אותה משלמים הלקוחות בחשבון העו"ש. עמלת פעולה באמצעות פקיד הופחתה ב-3.1% ותעמוד מעתה על 6.3 שקלים, בהשוואה ל-6.5 שקלים. עמלת המינימום החודשית אותה משלם הלקוח ללא קשר לכמות הפעולות שביצע הופחתה ב-3.1%, ותעמוד על 12.6 שקל במקום 13 שקל.

בתגובה נמסר מהבינלאומי כי "הפחתת העמלות גובשה במסגרת תוכנית העבודה לשנת 2012, שבה נבחנו תעריפי העמלות והתאמתם לתמהיל ואופי הלקוחות. במסגרת זו הוחלט על המשך גיוס מסיבי של לקוחות חדשים. לכן, עמלת הערוץ הישיר, עמלת העו"ש הכי מהותית, הופחתה בשיעור של למעלה מ-20%, ובמקביל נוקט הבנק בצעדים שמטרתם לעודד שימוש בערוצים הישירים".

זול לצעירים

מקורות בנקאיים הכחישו כי הצעד של הבינלאומי נובע מהמחאה החברתית. ההערכות הן כי הפחתת העמלות נובעת מהרצון של הבינלאומי לשפר את מיצובו בסקטור משקי-הבית, זאת לאחר שבכל סקר של בנק ישראל מופיע הבנק כיקר ביותר בעמלות העו"ש. עם זאת, מנתוני בנק ישראל לגבי אוכלוסיות ייעודיות: סטודנטים, צעירים, חיילים וגמלאים, עולה כי הבינלאומי הוא הזול ביותר בהפרש גדול בהשוואה לבנקים אחרים.

לאחר הפחתת העמלות תהיה עמלת פעולה ישירה בתעריפון הבינלאומי זולה מהעמלה הנגבית בבנק דיסקונט (2.00 שקלים), אך יקרה מהפועלים (1.35 שקל), לאומי (1.65 שקל) ומזרחי טפחות (1.76 שקל). עמלת פקיד של הבינלאומי תהיה זולה יותר ממזרחי-טפחות (6.8 שקל) והפועלים (6.5 שקל), ויקרה יותר מלאומי (5.5 שקל) ודיסקונט (5.9 שקל).

עם זאת, יש מרחק גדול בין נתוני התעריפון לגבייה בפועל. במרבית הבנקים מחירי תעריפון העמלות גבוהים בהרבה מהמחירים בפועל, כיוון שהבנקים נותנים הנחות ללקוחות מועדפים, לאוכלוסיות מיוחדות כמו חיילים, סטודנטים או צעירים, כמו גם ללקוחות שעומדים על שלהם ומתמקחים. בבנק הבינלאומי למשל, אוכלוסייה מועדפת היא חברי מועדון הוט של המהנדסים שמקבלים פטור מלא מעמלות העו"ש.

לפי נתוני בנק ישראל, הגבייה בפועל של עמלת פעולה באמצעות פקיד בבינלאומי עומדת על 3.71 שקלים, ולכן לאחר ההפחתה לא צפוי שינוי משמעותי בהכנסות הבנק ממנה. אולם העלות בפועל של עמלת פעולה ישירה בבינלאומי היא 2.03 שקלים, כך שהעמלה לאחר ההפחתה מורידה באופן משמעותי את העלות ללקוחות, שרובם שילמו עד כה את התעריף הגבוה.

העמלות בבנקים
 העמלות בבנקים