פיץ' חתכה הדירוג לספרד ופורטוגל; גם בלגיה על הכוונת

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' 2 מהכלכלות הגדולות בגוש האירו ■ במקביל, מודי'ס הכניסה את הדירוג של בלגיה למעקב שלילי, מה שאומר שייתכן וזו תספוג הורדת דירוג בקרוב

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' חתכה בסוף השבוע את דירוג האשראי של ספרד ואיטליה, 2 מהכלכלות הגדולות בגוש האירו, מה שמגביר את החששות הנוגעים למשבר החוב באירופה והביא לירידות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט. במקביל, מודי'ס הכניסה את הדירוג של בלגיה למעקב שלילי, מה שאומר שייתכן שגם הדירוג של בלגיה יירד בחודשים הקרובים.

הדירוג של בלגיה במודי'ס עומד היום על Aa1. הסוכנות מזהירה מהורדת דירוג לבלגיה בשל התערבות הממשלה בחילוץ הבנק הבלגי-צרפתי דקסיה, שניצב על סף פשיטת רגל. במודי'ס מעריכים כי ממשלת בלגיה תצטרך לסייע לבנקים נוספים במדינה, מה שיגדיל את החוב הלאומי שלה. בכך, נראה כי משבר החובות ממשיך להתפשט.

בחזרה לאיטליה וספרד; פיץ' חתכה את דירוג האשראי של ספרד לרמה של "-AA" מרמה של "+AA", כאשר הדירוג של איטליה הורד לרמה של "+A" מרמה של "-AA". כלכלני פיץ' ציינו כי הורדות הדירוג מגיעות על רקע "משבר החוב המתעצם באירופה"; הם מעריכים שכלכלת ספרד תצמח בשיעור מתון של פחות מ-2% עד שנת 2015 וכי החוב הלאומי שלה יעלה ל-72% מהתמ"ג עד שנת 2013.

ספרד נהנתה מדירוג מושלם של "AAA" עד שנת 2010, אז היא ספגה הורדת דירוג ראשונה ע"י פיץ' לאחר שלא הצליחה לשכנע את האנליסטים כי היא תוכל להוריד את החוב שלה ולעמוד ביעדים שהציבה, חרף הקיצוצים שהעבירה בתקציב. לאחרונה חתכה גם מודי'ס את דירוג האשראי של איטליה - לראשונה מזה 2 עשורים - ואתמול (ו') היא מסרה כי כלכלות חזקות נוספות באירופה צפויות לספוג הורדות דירוג נוספות.

נערכים לבחירות בספרד

איטליה העבירה בחודש שעבר תוכנית קיצוצים מאסיבית בהיקף של 54 מיליארד אירו, תחת לחץ שהפעיל עליה הבנק המרכזי האירופי, וזאת על מנת לאזן את הגירעון בשנת 2013. אך זה לא מרגיע לפי שעה את השווקים: התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים באיטליה, שעמדה על 4.87% באמצע אוגוסט, עלתה אתמול לרמה של 5.52%. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ספרד עומדת על 4.99%.

על הקושי הכלכלי בהתמודדות עם משבר החוב מיתוסף כמובן גם קושי פוליטי. בספרד, למשל, יתקיימו בחירות כלליות ב-20 בנובמבר לאחר ביקורת רבה שהוטחה במפלגה הסוציאליסטית השלטת, וזאת בעקבות המצב הכלכלי החמור אליו הידרדרה המדינה. ספרד מסרה לאחרונה כי תחטיא את יעד הצמיחה שלה לשנת 2011, שהיה נמוך מלכתחילה ועמד על 1.3%. שיעור האבטלה בספרד גבוה מ-20%.

לפי סקרים בספרד, המפלגה שצפויה לנצח בבחירות היא "מפלגת העם", שהתחייבה לבצע קיצוצים חריפים יותר ולהגביל בחוק את הוצאות ממשלות המחוזות השונים בספרד. מריאנו רג'וי, העומד בראש "מפלגת העם", אמר ב-15 בספטמבר כי אם ייבחר, בכוונתו לשדר "מסר חזק" לשווקים לפיו הממשלה לא תחרוג מגירעון שנתי של 4.4% מהתוצר בשנת 2012, "לא משנה מה יהיו הנסיבות".