שימור מבנים: עכשיו המשיח הוא צרפתי

רות שפייזר, ניקולאס ברגרואין, יגאל דמרי ועכשיו ז'ראר בוקובזה - רשימת החולמים ללטש את יהלומי נחלת בנימין רק מתארכת

כל כך הרבה דיברו בשבח השימור של בנייני תל אביב, כל כך הרבה מילים נרגשות נשפכו סביב הכרזת אונסק"ו על ה"עיר הלבנה", וכל כך הרבה עניין התרכז סביב המבנים ההיסטוריים במתחם נחלת בנימין. אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד - הבניינים בנחלת בנימין עברו בעשור זה מיד ליד, תוך שהמוכרים גורפים לכיסם רווחים נאים. אך שיפוצם ושימורם של המבנים - לטובת תושבי העיר והתיירים הפוקדים את המדרחוב - מעולם לא קרם עור וגידים.

נתחיל מהסוף: בספטמבר 2011 מכרה י.ח. דמרי אופציה לרכישת שישה מבנים במתחם - "בית התמר" בנחלת בנימין 8, בניין ברחוב רמב"ם 15, בניין ברחוב נחלת בנימין 7, בניין ברחוב מוהליבר 54, "בית העמודים" ברחוב רמב"ם 12-16 ובניין נוסף ברחוב התבור 44 - לפי שווי של 189 מיליון שקל. זאת, רק שנה וחצי לאחר שרכשה אותם בכ-140 מיליון שקל.

ללא ספק, דמרי - היזם מנתיבות שבונה בעיקר בפריפריה, ושנכנס לתל אביב, ועוד היישר ללב העיר ההיסטורי - "עשה סיבוב" מהיר ורווחי. והמבנים לשימור? הם, לפי שעה, לא ממש הרוויחו מה"אקזיט" הזה. הבניינים הדרמטיים ביופיים עומדים כשהיו, חלקם כבר מתקלפים, מאובקים, ספוגי פיח. הם מחכים אולי לז'ראר בוקובזה, שרכש את האופציה מדמרי, שיתחיל בשיקומם.

או שאולי, לדאבונם של התושבים, ימכור גם הוא את המבנים ליזם אחר, כפי שעשה אפילו המיליארדר ניקולאס ברגרואין, שהתייאש מהם לפני פחות משנתיים. בראיון לגלובס לפני כשנה, אמר ברגרואין: "במתחם נחלת בנימין אנחנו הצתנו ניצוץ של יוזמה, אבל זה היה פחות חשוב שאנחנו נסיים את הפרויקט. קשה לעשות פה עסקים, וזה כאב ראש לבצע פרויקט של שימור ושחזור ולעבוד כאן עם ועדות התכנון השונות, בעיקר בתחום האתרים לשימור".

קשה לשכוח איך רכש ברגרואין את המתחם בקול תרועה גדול מאשת העסקים התל-אביבית רות שפייזר (שנולדה בעצמה ב"בית העמודים" והבטיחה לפני יותר מעשור להפוך את המתחם לרובע צרפתי כשהחלה לאסוף - יחד עם בן זוגה ולשער ממקימי חברת סאפיינס, איש ההיי טק שלמה לחי, נכסים ברחוב), ואחרי שנים ספורות העניק לה אופציה לרכוש אותו בחזרה. לבסוף, היא חברה, ככל הנראה, ליגאל דמרי, ששילם בפועל על המבנים (בפברואר 2010 חשף "גלובס" כי מימון להארכת האופציה שניתנה לקבוצה בראשות רות שפייזר לרכישת המתחם, הגיע מחברת דמרי).

בין היזם הישראלי דמרי, שנתפש כ"עממי", ובין המיליארדר האמריקני ברגרואין, עוד לא נמצא מי שירים את הפרויקט. אולי הישועה תבוא מבוקובזה, שבא אלינו מצרפת. שם הרי יודעים היטב שימור מה הוא.

נקודת אור

אפילו בתל אביב, נסיכת הנדל"ן, ניצבים מבנים נטושים שאף אחד אפילו לא זורק לעברם ולו מבט חטוף. לפחות המבנים ההיסטוריים בנחלת בנימין מרכזים עניין רב, ונמכרים בכל פעם בסכום גבוה יותר. נראה שיש אופק לשימור, השאלה היא רק מתי ועל-ידי מי