האירופים שוקלים "תספורת" של יותר מ-60% על אג"ח יוון

בתגובה, האיחוד האירופי יזרים הון לבנקים על מנת לחזקם נוכח מחיקות העתק שיצטרכו לספוג ■ שרי האוצר של אירופה צפויים לדון בתוכנית ב-23 באוקטובר ■ ה"טרויקה" צפויה להחליט היום על הענקת סיוע פיננסי נוסף ליוון

ראש ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי, ז'אן-קלוד יונגר, הזהיר אתמול (ב') מאפשרות כי בעלי האג"ח היווניות ייאלצו לספוג "תספורת" עצומה - של יותר מ-60%. כשנשאל אתמול יונגר, המכהן גם כראש ממשלת לוקסמבורג, אם הנושים ייאלצו לספגו תספורת של 50-60%, הבהיר האחרון כי "אנחנו מדברים אפילו על יותר" - כך מדווחת היום סוכנות "בלומברג".

דבריו של יונגר נאמרים לאחר שאתמול נודע כי שרי האוצר של האיחוד האירופי דחו את מועד התכנסותם הקרובה, מה-18 באוקטובר ל-23 באוקטובר - במטרה לדון ב"תוכנית אב" לטיפול במשבר החוב באירופה בכלל ובמצבה של יוון בפרט. זאת, לאחר שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי התחייבו בתחילת השבוע, כי תוכנית שכזו תכלול גם הזרמת הון לבנקים באירופה. "עד סוף החודש נציג פתרון מוסכם ויסודי לבעיית החובות וההון של הבנקים, וגם לבעיית החזון להמשך הדרך ולארגון מחדש של מבנה הבנקים", אמר סרקוזי ביום ראשון.

יום גורלי ליוון

הדיווח המדובר מגיע על רקע יום גורלי עבור יוון בפרט ואירופה כולה, כאשר שתי החלטות קריטיות צפויות להתקבל היום באשר לעתידה של יוון הקטנה, המחזיקה בחובות של 350 מיליארד אירו: מחד, צפוייה היום ה"טרויקה" להכריע בדבר הענקת סיוע פיננסי נוסף לממשלתה, ומאידך, צפוייה להתקיים הצבעה קריטית בפרלמנט הסלובקי - לאישור הרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF).

נציגי ה"טרויקה", המורכבת ממומחים מהאיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי האירופי, צפויים להכריז היום על הכרעתם בדבר המשך הענקת הסיוע הפיננסי ליוון. מדובר בנתח הבא במסגרת תוכנית החילוץ שגובשה ליוון, בהיקף 8 מיליארד אירו, אשר אמור "להצילה" מהכרזה על פשיטת רגל בנובמבר - אז תותר הממשלה ללא מזומנים.

קטנה ומטרידה

בנוסף, תתקיים היום הצבעה בפרלמנט הסלובקי על הרחבתה של קרן החילוץ האירופאית - להיקף של 440 מיליארד אירו. ההרחבה, במטרה להגדיל את יתרות האשראי לחירום באירופה, בראי משבר החוב המתפתח, חיונית לתרחיש של "אפקט דומינו", אשר עלול להיווצר בעקבות פשיטת רגל פוטנציאלית של יוון או אחת ממדינות ה-PIGS האחרות.

למרות שסלובקיה הינה מדינה קטנה, ההצבעה המדוברת הינה קריטית - שכן סלובקיה היא החברה האחרונה שנדרשת לאשר את הרחבת הקרן, אולם חווה התנגדות קשה מצד האופויזציה בפרלמנט לאישור המהלך. האישור ההרחבה עצמו, יש לציין, חייב להתקבל על ידי כל אחת מ-17 החברות בגוש האירו. אחרת, תישאר הקרן בגודלה הנוכחי, והלא מספק לתרחישי משבר.