בג"ץ דחה את עתירות המשפחות השכולות נגד עסקת שליט

(עדכון) - ביניש: "עתה, יותר מבעבר, ברור כי בשעות אלה תלוי גורלו של גלעד שליט, וכל שינוי בהסכם עלול לסכל את הוצאת ההסכם לפועל ואף עלול לסכן את חייו של גלעד"

הוסר המכשול האחרון בדרך לביצוע העסקה להחזרתו של החייל החטוף גלעד שליט: בג"ץ דחה הערב (ב') פה-אחד את 4 העתירות שביקשו לבטל את העסקה.

"שקלנו אם לא ניתן היה להיעתר לבקשה לדחות", כתבה בפסק הדין נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, בהסכמת חבריה אליעזר ריבלין וחנן מלצר, "ולו בזמן מה, את השחרור, כמבוקש על-ידי העותרים. אולם נמסר לנו על-ידי המדינה כי לוח הזמנים הינו חלק מההסכם. עתה, יותר מבעבר, ברור כי בשעות אלה תלוי גורלו של גלעד שליט, וכל שינוי בהסכם עלול לסכל את הוצאת ההסכם לפועל ואף עלול לסכן את חייו של גלעד. בנסיבות אלה לא מצאנו כי יש בידינו להתערב בהחלטת הממשלה".

בפסק דינו מציין בג"ץ את נסיבות חטיפתו של שליט, ביוני 2006, על גבול רצועת עזה. "שליט נחטף והוחזק בידי הזרוע הצבאית של חמאס", כתבה ביניש, "תוך הפרה של הנורמות הבסיסיות כלפי חיילים שבויים, וללא מתן אפשרות לצלב האדום או לכל גורם אחר לפגוש בו או לדעת על שלומו ותנאי החזקתו".

ביניש מצטטת גם את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה בשבוע שעבר, שבה אושרה העסקה.

דבריו של נתניהו צוטטו גם בפתח תשובת הפרקליטות לעתירות, שהוגשה לבית המשפט הבוקר טרם הדיון בעתירות. באשר לתוואי העיסקה מציינת ביניש: "אין ספק כי על-פי החלטת הממשלה ישוחרר מספר רב ביותר של מחבלים, שייצאו לחופשי בלי לסיים את ריצוי עונשם. מרביתם רוצחים נתעבים שידיהם מגואלות בדם של מאות קורבנות, אזרחים תמימים, נשים וטף, זקנים וצעירים שנקלעו לזירות הפיגועים בשנים הקשות שבהן נאבקה ישראל בטרור האכזרי".

בג"ץ קובע בפסק דינו כי "ההכרעה בשאלות המתעוררות במקרה שלפנינו, המערבת שיקולי ביטחון, שיקולי מוסר ושיקולים ערכיים, מסורה בעיקרה לרשות המבצעת - הממשלה הנבחרת - שברוב מכריע של 26 שרים החליטה כי הכף נוטה לצד החזרת החייל, ולו גם במחיר שחרורם של המחבלים בהיקף הגדול שנדרש במהלך זה".

לדברי שופטי בג"ץ, הטענה הרצינית ביותר שהעלו העותרים היא שהמחבלים שישוחררו מסכנים את ביטחון הציבור. המדינה טענה כי הממשלה שמעה טרם החלטתה הערכות מצב מראשי מנגנוני הביטחון. העותרים טענו כי בעבר החזיקו ראשי מנגנוני הביטחון בעמדה שונה, ואפשר שעמדתם השתנתה בשל חילופי גברי בראש צה"ל, השב"כ והמוסד.

"לא נתבררה בפנינו התשתית לשינוי העמדה המקצועית", כותבת ביניש, "אפשר שיש השפעה לחילופי האישים, אך יש לזכור כי הנסיבות הן נתון דינמי. ההחלטה שקיבלו איננה בת יום. במשך כל תקופת שביו של גלעד עשו ממשלות ישראל מאמצים לשחררו באמצעות הסכם".

השופטים מציינים עוד כי שחרור המחבלים הרוצחים פוגע בערכי המשפט והצדק, והוא "מסיג לאחור את דבר המשפט", ואולם גם כאן "ההכרעות בדילמות האמורות נתונה לממשלת ישראל, בהיותה האחראית לביטחון המדינה ולחיי אזרחיה וחייליה".

באשר לעבודתה של ועדת שמגר, שאמורה להגיש את המלצותיה בנוגע לעקרונות לניהול משא-ומתן להחזרת שבויים, כותבים השופטים: "המקרה שלפנינו ממחיש את הקושי הרב בקביעת קריטריונים מוסדרים מראש לניהול משא-ומתן מסוג זה. ספק בעינינו אם יהיה בכך כדי להוביל לקביעה מדויקת של קריטריונים כפי שביקשו העותרים, בתנאים שאינם ניתנים לצפייה מראש". (בג"ץ 7523/11).

איום חריג של משפחות שכולות

משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן בפיגועים שבוצעו על-ידי רוצחים שאמורים לשהתחרר בעסקה לשחרור גלעד שליט, איימו להתאבד אם ישוחררו הרוצחים - כך אומרים ל"גלובס" גורמים בכירים במשרד המשפטים, שהפעיל מרכז מידע למשפחות נפגעים מאז חתימת ההסכם ועד מועד הדיון בבג"ץ היום.

לדברי הגורמים, מחזות קורעי-לב מצד המשפחות השכולות לא היו מעולם, בכל המפגשים הקודמים של אנשי משרד המשפטים ומחלקת החנינות עם משפחות שכולות, בעסקאות שחרור קודמות.

זעקת המשפחות השכולות כנגד העסקה, והתנגדותן הן על בסיס תחושתן האישית והן לאור הסכנה הנובעת משחרור טרוריסטים רצחניים, הייתה גם הקול המרכזי שעלה מהדיון בעתירות שהתקיים בצהריים בבג"ץ נגד ביצוע העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט.

מפגינים עסקת שליט מחוץ לבית המשפט העליון / איל יצהר
 מפגינים עסקת שליט מחוץ לבית המשפט העליון / איל יצהר

זאב ראפ, אביה של הלנה ראפ שנרצחה בבת-ים ב-1992, אמר לאביו של גלעד, נועם שליט: "יש לי התחייבות של 3 ראשי ממשלה שלא ישוחרר רוצח בתי. אני שוקל ברצינות להחזיר את תעודות הזהות ופנקסי המילואים של כל המשפחה".

האב השכול יוסי צור, שבנו נהרג בפיגוע בחיפה, אמר לנועם שליט: "למה באת לכאן? חבל שבאת לכן. זו לא רק תקיעת סכין, אלא גם סיבוב של הסכין". אח שכול אחר אמר לשליט כי עליו להניף דגל שחור על גג ביתו.

שבואל סחיווסחורדר, ששכל חמישה מבני משפחתו בפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים ב-2001, התפרץ ביוצאו מאולם בג"ץ ואמר כי הוא עצמו מתכוון לבצע פעולת "תג מחיר" כנגד המרצחים שישתחררו בעסקה. לדבריו, "התייעצתי עם עורכי דין המתמחים במשפט בינלאומי, ואם בית המשפט לא ייתן 'תג מחיר' משפטי - אני אבצע במרצחים 'תג מחיר' אזרחי".

נועם שליט, זאב ראפ / אוריה תדמור
 נועם שליט, זאב ראפ / אוריה תדמור

‏"מה המסר לחברה הפלסטינית?"

‏עו"ד מאיר סחיווסחורדר, ששכל חמישה מבני משפחתו בפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים ב-2001, הגיש עתירה משלו לבית המשפט, ואמר לשופטים: "דווקא העובדה שנותנים לנועם שליט את זכות העמידה אומרת שאנו באים להגן על הפרט ולא על הכלל. כשאני אראה את הרוצחת ששחטה את ההורים שלי ואת האחים שלי מסתובבת מעל כל במה חופשית בעולם, כשמאחוריה תלויים פוסטרים של ההורים שלי שהיא שחטה, ושהיא תסביר להם שאפשר לשחוט את הציונים במדינת היהודים, תצטרפו אליי כי אין מחיר, והיא תעשה את זה בקטאר, בדובאי, בגרמניה, באיטליה, בארה"ב, ויפרסו לה שטיחים אדומים על חשבון העולם הערבי כי היא הכניעה את העם היהודי. אני לא אוכל להתמודד עם זה".

‏חובב נוריאל, בנו של ששון נוריאל שנחטף ונרצח ב-2005, דיבר אל השופטים בקול רועד: "רוב החולייה שחטפה ורצחה את אבא שלי הולכת הביתה. אלה שחטפו אותו, היכו אותו, הדוקר שדקר את אבא שלי כשהוא קשור בידיים וברגליים, הוא הולך הביתה. מדינת ישראל מוכנה שהוא לא יישב בכלא.

"מה המסר לחברה הפלסטינית? המסר שמתקבל הוא שדרך האלימות היא הדרך הנכונה. אני לא מדבר מתוך רגש של צדק ונקמה, אלא על העתיד הקרוב ביותר. אני לא רוצה שיהיו עוד אנשים שיחוו את הייסורים והסבל שאנחנו עוברים. הפכנו להיות רסיסי אדם, ואנחנו רוצים למנוע מכך שאנשים נוספים בארץ יצטרפו למעגל המקולל הזה שרווי בדם". ‏

מצד אחר ביקש להצטרף לדיון בעתירה, במעמד של ידיד בית המשפט, גם ניר אורן, מנכ"ל פורום משפחות שכולות בעד פיוס, שביקש להביע תמיכה של משפחות שכולות אחרות בעסקה להחזרת גלעד שליט. "אנחנו לא יודעים מה מוביל בדיוק לטרור", אמר אורן, "אנחנו יודעים שיש לנו משהו אחד ביד, הוא היכולת להציל חייל ישראל אחד, ולשמור על הזהות היהודית הערכית שאנחנו מוכנים לשלם מחיר כדי להציל חיים".

מפגינים עסקת שליט מחוץ לבית המשפט העליון / איל יצהר
 מפגינים עסקת שליט מחוץ לבית המשפט העליון / איל יצהר

‎‎‏"דילמה קשה"

‏נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, והשופטים אליעזר ריבלין וחנן מלצר, הקשיבו לזעקת המשפחות. ביניש הביעה הבנה לטיעוני העותרים: "כל הבעייתיות המוסרית, המשפטית, פרושה בפני כולנו, בתוך עמנו אנחנו יושבים, זה נכון גם במטען, גם בכאב, גם בהיסטוריה. אין צורך להסביר לנו פה, בבית משפט של מדינת ישראל, את ההיסטוריה הכאובה הזו.

"הדילמות הן קשות מאוד. למערכת המשפט ישנו הקושי, המחיר הוא ביטול של החלטות משפטיות, של פסקי דין, של מאמץ של גורמי הביטחון וגורמי המשפט, כדי שהאנשים האלה יהיו מאחורי סורג ובריח. מה, אנחנו לא נמצאים באותה מדינה? לא חשופים לאותו הרג?"

‏הפרקליטות הגישה את תשובתה לעתירות זמן קצר בלבד לפני מועד הדיון. בתשובה ציינו נציגות הפרקליטות, עו"ד אסנת מנדל ומיכל צוק, כי התנגדותן של המשפחות השכולות לשחרור המחבלים שרצחו את יקיריהן הובאה לידיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והממשלה, והיא מובאת גם לידיעת הגורמים המופקדים על ההקלה בעונש, שר המשפטים ונשיא המדינה או אלוף פיקוד המרכז.

לטענת הפרקליטות, על בג"ץ להימנע מלהתערב בהחלטת הממשלה לשחרור אסירים, מאחר שהממשלה היא המופקדת על השמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה, והממשלה היא שקבעה שזו ההחלטה הנכונה. "זהו נושא מדיני מובהק, שהשיקולים החולשים עליו הם מדיניים ופוליטיים", נטען.

‏נועם שליט, שהצטרף גם הוא כמשיב לעתירות, הגיע לפני הצהריים לבג"ץ וישב בפנים חתומות בשורה הראשונה באולם, שהיה מלא לחלוטין. לטענת משפחת שליט, עיכוב כלשהו, ולו הקטן ביותר, בעסקת החילופים מהווה איום על חייו של גלעד שליט.

"במציאות שאנחנו חיים בה במזרח התיכון", הודיע שליט, "כל עיכוב, דחייה או שינוי של העסקה עלול לגרום לביטולה ומהווה סכנת חיים לגלעד בננו. מדובר בפיקוח נפש מובהק".

"משפחת שליט חרדה"

עו"ד גלעד שר, נציגה של משפחת שליט, אמר בדיון כי כל עיכוב בביצוע העסקה יגרום לחשש לחייו של גלעד שליט. "הקושי והכאב בדיון הזה ברורים לכולנו", אמר שר, "משפחת שליט אינה שונה במאומה מהמשפחות שאיבדו את יקיריהן. זו עסקה רגישה, נפיצה, שבירה, כל החלטה כל שינוי כל עיכוב מצד בית המשפט הנכבד עלולים להיות טוטאליים.

"אני רוצה למסור מסר אחד בלבד - המשפחה חרדה. המשפחה חוששת מפני ההשלכות שאין לדעת אותן, מפני איזושהי דחייה, איזשהו עיכוב או שינוי, ומבקשת מבית המשפט לא להיעתר לשום בקשה שלא ניתן להעריך או לצפות את משמעויותיה.

"איש אינו יודע מה תהיה המשמעות של איזושהי דחייה, ולו הקלה ביותר, של שינוי בלוח הזמנים או במתווה העסקה. מכיוון שאיננו יודעים זאת, אנחנו צריכים להניח שיש בכך להביא לחשש גדול לחייו של גלעד שליט ולשחרורו מחר. צריך לבצע את העסקה, לאפשר לגלעד שליט לחיות את שארית חייו חופשי".

השופטים סירבו לשמוע את נועם שליט עצמו.

כאמור, הערב דחה בג"ץ פה-אחד את העתירות שביקשו לבטל את העסקה.