מסמך "סודי ביותר" חושף: "יוון זקוקה ל-440 מיליארד א'"

ה"פיננשל טיימס" פרסם מסמך, המבהיר כי יוון זקוקה לתוכנית חילוץ "מפלצתית" ■ קובע: "יישום תוכנית החילוץ השנייה שגובשה ביולי, יחייב 'תספורת' של 60% לבעלי האג"ח"

ההדלפות בדבר מתווה תוכנית החילוץ השנייה ליוון, הנבחנת בימים אלו מחדש, נמשכות. במסמך שהוגדר כ"סודי ביותר" ונמסר לידי ה"פיננשל טיימס", עולה כי יישום תוכנית החילוץ שגובשה ליוון ביולי 2011, ידרוש מבעלי האג"ח "תספורת" של 60%. במידה והדבר לא יתאפשר, יאולצו המוסדות הפיננסים המובילים לגבש ליוון תוכנית חילוץ חדשה בהיקף של לא פחות מ-252 מיליארד דולר, ועד לשיעור מפלצתי של 440 מיליארד דולר.

מיותר לציין שהסכומים במסמך גבוהים משמעותית מאלה שאוזכרו בחודש יולי, אז גובשה ליוון תוכנית חילוץ שנייה בהיקף של 109 מיליארד אירו. המסמך, שנכתב במסגרת ביקורות ה"טרויקה" (האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי) את התקציב היווני בשלושת החודשים האחרונים, גורס כי ההערכות שליוו את גיבוש תוכנית החילוץ השנייה של יוון - פשוט לא עדכניות או נכונות.

"המצב ביוון עבר לתרחיש הגרוע ביותר"

כמו כן, הובהר במסמך באופן חד משמעי כי מובילי המדיניות באירופה שוקלים "תספורת" גדולה יותר לנושיה של יוון, מכפי שנודע עד כה. "המחקר קובע כי כדי לאפשר להביא את תוכנית החילוץ השנייה של יוון לכדי יישום, ייאולצו נושיה לספוג 'תספורת' של 60% על החזקותיהם", כתבו ה"פיננשל טיימס".

מדובר, כזכור, ב"תספורת" גדולה משמעותית מזו שאוזכרה במהלך גיבוש התוכנית המקורית, שעמדה אז על היקף של 21% בלבד. עוד עולה כי במידה ויסכימו 75% מהנושים על "תספורת" של 50% - שיעור שכבר עלה בדיווחים קודמים - יש להגדיל את הסיוע ליוון לכ-114 מיליארד אירו. מדובר ב-5 מיליארד אירו נוספים על התוכנית שגובשה ביולי.

"המצב ביוון עבר לתרחיש הגרוע ביותר", סוכם במסמך, שהודלף אתמול בלילה - רק כמה שעות לפני ששרי האוצר של גוש האירו הגיעו לבריסל, במטרה לפתוח את פגישת הפסגה האירופאית, לבחינת פתרונות לטיפול במשבר.