בכיר בבנק ירושלים: "לא תהיה קריסה במחירי הדירות"

בנצי אדירי, הסמנכ"ל ומנהל האגף העסקי של בנק ירושלים, מעריך שהקיפאון בשוק הנדל"ן קרוב לסיום ■ מחאה חברתית? "דירה זה לא קוטג'" ■ הקבלנים לא מצליחים למכור דירות? "בקרוב נראה חזרה של רוכשים למשרדי המכירות"

בנצי אדירי הולך נגד הזרם. בניגוד לכל מה שחודשי המחאה החברתית האחרונים בארץ וההאטה הכלכלית הנשקפת מחו"ל לימדו אותנו, מעז הסמנכ"ל ומנהל האגף העסקי של בנק ירושלים לטעון כי בכל הנוגע לשוק הדיור, יש לפתע התעוררות ולא קיפאון. "אני רואה את זה גם מהצד של היזמים והקבלנים וגם מצד המשכנתאות".

אדירי: "אחרי החגים נראה חזרה של רוכשים למשרדי המכירות. גם אם תהיה האטה בקצב המכירה, שלא יחזור למה שהיה לפני חצי שנה. "מה שהיה, היה קצת לא נורמלי", הוא אומר ומוסיף "זה היה לא בריא - קצב מהיר של מכירות, לצד עליית מחירים - וגם הקבלנים יגידו לך את זה".

אדירי מסביר כי מי שישב על הגדר כי לא יכול היה לקנות דירה לא יוכל לקנות גם היום. ועם זאת, אלא שהמתינו לירידות מחירים או לסל הטבות של הממשלה יחזרו לשוק. "אומר בזהירות", מציין אדירי, "שכנראה ועדת טרכטנברג לא סיפקה את הציפיות שאנשים תלו בה".

- וזה לכשעצמו מספיק כדי להחזיר את הקונים לשוק?

"הם מבינים שזה זמן טוב, אחרי שהקבלנים לא מכרו כמה חודשים. אז יש מבצעים, כמו תשלום 80% מהדירה רק בכניסה, שיפור האבזור ואפילו הורדות מחירים בשוליים, עד 5%".

- במחאה ראינו שלצרכנים נמאס ממבצעים. הם רוצים מחיר נמוך, חד וחלק.

"דירה זה לא קוטג'. בשוק הדיור יש המון שחקנים ואני לא יודע אם יש פה מוצר תחליפי".

- אפשר לשכור.

"ההיצע די מוגבל. אם כולם ישכרו, הביקוש יעלה את מחיר השכירות ואת מחיר הדירה - כשהתשואה על ההשקעה (הדירה) גבוהה יותר, ערך הנכס שווה יותר".

- ואם לקבלנים יישאר פחות או שהם יקבלו את התמורה באיחור, זה יתגלגל אליכם.

"הבנקים מקשיחים עמדות גם ככה כבר כמה חודשים, ולמרבה ההפתעה אותי זה שם במקום מאוד נוח; כשחלק מהבנקים הגיעו לתקרת המגבלה שלהם במתן אשראי לנדל"ן וחלק אחר מצמצמים, גם אם לא בגלוי, את החשיפה שלהם לענף, אני יכול לבחור לעצמי את הלווים, לבקש עוד הון עצמי או ריבית גבוהה יותר. ואני לוקח בחשבון שהמכירות חלשות יותר והאשראי ייפרע לאט יותר - זה גם עוד ריבית.

"זה לא שתהיה פה קריסת מחירים, וגם יש לנו גם כריות ביטחון מספקות. אני בכל מקרה הרי לא יכול לספק את כל צרכי המימון של הענף ואני לא רואה איך המערכת הבנקאית תרים את המימון לכל התוכניות הממשלתיות לבדה - היא תזדקק לעזרה מהמוסדיים, וגם הם במגננה זמנית כרגע בגלל החשיפה לשוק העולמי. אני צופה מצוקת מימון של הענף".

בהתייחס לבנק ירושלים ספציפית, מציין אדירי כי הבנק רחוק בכ-20% בערך ממגבלת האשראי הענפית שלו, ו"באחוזים שנותרו לי אני יכול לעשות הרבה יותר ממה שנראה לעין".

- המערכת הבנקאית במדיניותה הקשוחה מצמצמת כעת את אותו היצע שהממשלה מנסה להרחיב.

"בעקיפין כן, אבל לא מתוך אג'נדה, אלא מתוך רגולציה. הממשלה צריכה לתת את הדעת לסיוע בהיבט המימוני, חד-משמעית. אם זה ליזמים, וכבר רואים יוזמות מקומיות להמיר תוכניות לדירות קטנות יותר, בתמורה לסיוע בזכויות בנייה נוספות בוועדות התכנון, או להקצות את התקציב שכיום לא מנוצל לטובת משכנתאות מכספי מדינה ולהעמיד אותו בריבית שבאמת תסבסד את המשכנתא שלוקחים הרוכשים מהבנקים. צריך שמישהו יפתח שם את העיניים".