Sortal: פלטפורמה לחיבור בין החנות הפיזית לדף בפייסבוק

Sortal מנסה לעזור למפרסמים להגיע לגולשים בפייסבוק: מצד אחד מדובר בחנות וירטואלית בתוך פייסבוק, אך מצד שני מדובר בכלי ליצירת מעורבות עם הגולשים עצמם

בשנים האחרונות גולשי האינטרנט בישראל ובעולם מבלים יותר ויותר זמן מול פייסבוק והמגמה רק הולכת ומתגברת לאור עליית קרנם המתמשכת של הסמארטפונים והטאבלטים שמאפשרים להיות בקשר עם הרשת החברתית הפופולרית מכל מקום. וכמו בכל סיטואציה אחרת בחיים, גם במקרה זה המפרסמים מנסים לתור אחר הקהל ולחפש דרכים ליצור איתו מערכת יחסים גם מעל קירות הפייסבוק. מתחרויות נושאות פרסים, דרך דיאלוגים ערניים ועד שיטות שיווק מתוחכמות של ממש - המפרסמים לא מוותרים על המאסה הכבדה של גולשים שמסתתרת מאחורי הלייקים.

חברת Sortal, שהוקמה ב-2010 על-ידי עמי מעודד (מנכ"ל) ומאיר צייטלין (סמנכ"ל טכנולוגיות), מנסה לעזור למפרסמים להגיע לגולשים בפייסבוק באמצעות פלטפורמת מכירות. מצד אחד, מדובר בחנות וירטואלית בתוך פייסבוק אך מצד שני, מדובר בכלי ליצירת Engagment (מעורבות) עם הגולשים עצמם.

הרעיון שעומד מאחורי סורטל הוא ליצור מוניטיזציה של מעריצים בפייסבוק. הכלי המרכזי לכך הוא, כאמור, על-ידי יצירת חנות וירטואלית בתוך הרשת החברתית. מעודד מסביר כי הרצון הוא לשמור על הגולשים בתוך הפייסבוק ולא להפנות אותן לחנות של המותג באתר האינטרנט שלו. "אנחנו יותר מסתם חנות שיושבת בתוך פייסבוק", מסביר מעודד, שבעברו היה מפקד טייסת ואף כיהן כסמנכ"ל של חברת קלאסיקלטת. "הרעיון הוא להעניק פורטל קניות מותאם אישית שעושה שימוש אפקטיבי במידע חברתי, מערב את הלקוחות ויוצר 'שגרירים' למותגים שיגייסו חברים ולקוחות נוספים".

סורטל מציעה מגוון כלים חברתיים למותגים בפייסבוק כמו רכישת מתנה לחבר ללא צורך לדעת את כתובת המשלוח (המתנה מופנית לחבר שבוחר לאיזו כתובת הוא מעוניין לקבל את המתנה) או רכישת קבוצת מוצרים על-ידי מספר משתמשים וקבלת הנחה בהתאם למספר הרוכשים. כמו כן, קיימים מספר סוגים של מכרזים כמו ניהול מו"מ מול המותג על המחיר הרצוי מבחינת המשתמש וקבלת התראה כשהמחיר מגיע לסף זה. בנוסף, המערכת מאפשרת לנהל מועדון לקוחות בפייסבוק ולתת ללקוחות מועדפים מחירים מיוחדים או זכות לרכוש מוצרים מבעוד מועד. ההנחות ניתנות לגולשים מועדפים על בסיס קריטריונים שונים כמו מספר החברים שלהם, רכישות קודמות שביצעו וכדומה.

"הפלטפורמה של סורטל מאפשרת לחבר בין מועדון הלקוחות הפיזי של מותג מסוים למועדון הלקוחות בפייסבוק על-ידי הצלבת נתונים כמו כתובות דואר אלקטרוני, כתובת מגורים או טלפון בין שני מאגרי המידע", מסביר מעודד.

המוצרים של סורטל נשענים על הפלטפורמה האינטרנטית של חברת Magento שהקימו הישראלים רועי רובין ויואב קוטנר ושנמכרה בחודש יוני השנה לענקית הקמעונאות המקוונת eBay לפי שווי כולל של כ-100 מיליון דולר. עד כה גייסה סורטל חצי מיליון דולר ממשקיע פרטי והיא עומדת בפני סיבוב גיוס נוסף. סורטל גם פתחה משרדים בארה"ב כדי לקדם את המכירות במדינות צפון אמריקה ופועלת גם בבריטניה ובגרמניה.

בין הלקוחות הישראליים שכבר עובדים עם המערכת של סורטל נמצאים פרטנר עם Orange Market, הדקה ה-90, שטראוס ועוד. עם פנסוניק ישראל, למשל, אפשרה המערכת של סורטל לכל משווק מורשה, שמוכר מוצרים של חברת האלקטרוניקה, לנהל את המכירות באופן עצמאי מתוך עמוד הפייסבוק שלו דרך האפליקציה של המותג עצמו.

* מה המודל הכלכלי?

מעודד: "אנחנו מוכרים רישיונות לשימוש בפלטפורמות המסחר החברתי השונות של סורטל עבור חברות שעוסקות בתחום המדיה החברתית ומייעצות למותגים כיצד לפעול בה כמו רהב מדיה חברתית, בלונד 2.0, Talking Heads ואחרות".

* מאיפה הגיע השם?

"Sortal הוא שילוב של המילים Social ו-Portal והכוונה היא לפורטל חברתי".