דוח סופי: אין דופי בפעילות סלקום בתקלה הגדולה

דוח המומחה על התקלה הגדולה בדצמבר 2010 אינו מטיל על סלקום אחריות ומסתפק בביקורת מרומזת ■ הדוח מקבל עקרונית את טענת סלקום כי לא נמצא כל הסבר לתקלה

מי שציפה לקבל רשימת אשמים בגין התקלה הגדולה של חברת סלקום שאירעה לפני כמעט שנה, נכון לאכזבה. דוח המומחה על התקלה של סלקום, שהתרחשה ב-2 בדצמבר 2010, אינו מוצא דופי של ממש בפעולתה של החברה - כך נודע ל"גלובס". הדוח, שהוכן על-ידי מנחם תירוש, לשעבר סמנכ"ל הנדסה בחברת פרטנר, אינו מטיל אחריות על סלקום ומקבל עקרונית את טענתה כי לא נמצא כל הסבר לתקלה.

עם זאת, תירוש משמיע ביקורת מרומזת על כך שסלקום הייתה יכולה להתגבר על התקלה אם הייתה פועלת בצורה שונה. לדבריו, במקום לנסות לתקן את התקלה בזמן העומס שנוצר - היה עליה להוריד את הרשת ולהעלות אותה בצורה הדרגתית.

כזכור, התקלה החלה בשעות הבוקר ולאורך היום הלכה והסתבכה. סלקום לא הצליחה לתקן את התקלה תוך שעות בודדות, וכתוצאה חזרה רשת סלקום לעבודה מלאה רק בשעה 20:00 בערב. בעקבות זאת, מאות אלפי מנויים הושבתו במהלך אותו היום.

בעקבות חומרת התקלה החליט משרד התקשורת למנות את תירוש כבודק מומחה, זאת במטרה שייתן חוות-דעת ובעיקר זווית לאופן שבו המשרד צריך לפעול במקרים כאלה בעתיד.

יצוין כי במשרד התקשורת קיימים חילוקי דעות לגבי ממצאיו של תירוש, שכן הציפייה הייתה לדוח עם קביעות ברורות יותר ועם המלצות לגבי העתיד. עם זאת, במשרד נוטים להבין שלא נמצא הגורם לתקלה. גם סלקום ואפילו יצרן הציוד נוקיה-סימנס לא מצאו תשובה לכשל.

בעקבות הגשת הדוח גיבש אגף הפיקוח המלצה, שלפיה במקרה של תקלה חמורה ומקיפה יחויבו כל המפעילים "להוריד את הרשת" ולהעלותה מחדש, על-פי נוהל חירום מסודר. טרם הוחלט אם לאמץ את ההמלצה.