האנליסטים אופטימיים: הכפילו תחזית הצמיחה של ארה"ב

על פי סקר של רויטרס, אנליסטים מעריכים שהתוצר המקומי הגולמי בארה"ב יצמח בשיעור שנתי של 2.5% ■ השינוי בתחזיות בא על רקע הצפי לרבעון שלישי חזק מבחינת הכלכלה האמריקנית

האנליסטים מתחילים לשנות את סגנון הדיבור שלהם לגבי תחזיות הצמיחה של ארה"ב. לאחר שנזרקה לאוויר כל תחזית אפוקליפטית אפשרית לגבי עתידה הכלכלי של אמריקה, שכללו בין היתר אזהרות לגבי מיתון נוסף, מתחילים האנליסטים לתת תחזית אופטימית לכלכלה האמריקנית וזאת בעקבות, מה שנראה, כרבעון שלישי חזק.

הכלכלנים בארה"ב נתנו משקל יותר מדי גדול לירידה המתמשכת במדד אמון הצרכנים ולסערה בשווקים שבאה בעקבות הורדת דירוג האשראי של ארה"ב לרמה AA+ מהרמה המושלמת AAA על ידי סוכנות דירוג האשראי S&P לפני כחודשיים.

"באותו זמן, הסתמכנו יותר מדי על המדדים שהצביעו כלפי מטה, ולא ידענו שמדובר באיזושהי 'תקלה קטנה'", אמר מילאן מולרין, אסטרטג מאקרו בכיר בחברת TD Securities. "לא הערכנו נכונה את המומנטום שהכלכלה הייתה צוברת באותה תקופת זמן".

כעת, האנליסטים מדברים על צמיחה שנתית בתוצר המקומי הגולמי בשיעור של 2.5%, כך עולה מסקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס בקרב כלכלנים. מדובר בקפיצה משמעותית מהתחזית שניתנה במהלך הרבעון השני של השנה שדיברה על צמיחה של 1.3% בלבד, ובהחלט תחזית הרבה יותר אופטימית ממה שאנליסטים חששו ממנו רק לפני כמה שבועות.

מדד אמון הצרכנים שפורסם אתמול הפתיע את כולם כשרשם ירידה חדה לרמה של 39.8 מרמה של 45.4 לאחר שהתחזיות דיברו על עליה במדד. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז מארס 2009. אולם על פי נתונים שנאספים ושבודקים את הפעילות "האמיתית" בשטח, נראה שיש צמיחה, קטנה אומנם, אבל מתמשכת. כלומר, למרות הירידה באמון הצרכנים, בתי האב ממשיכים להוציא כספים.

"זה לא נשמע הגיוני. הכלכלנים מעריכים יתר על המידה את מדד אמון הצרכנים וההשפעות שלו על הכלכלה", אמר ביל צ'יני, כלכלן ראשי בחברת ג'ון הנקוק פיננשל סירביסיס. "צריכים להתייחס למדד הזה, אבל לפעמים הוא מושפע מדברים שאין להם השפעה על התנהגות הכלכלה".