דש על אירופה: "אין עדיין תפנית חיובית בשווקים"

(עדכון) - אלכס זבז'ינסקי מעריך ש"ניצלנו מהגרוע מכל", אך מטיל ספק האם העליות היום מהוות תחילתה של מגמת עליות ארוכת-טווח ■ פסגות: "התוכנית באירופה מפחיתה החששות מפשיטת רגל - אולם המשקיעים עלול לאבד שוב את אמונם במהירות"

בבית ההשקעות פסגות, הגדול בישראל, מסכמים היום (ה') את תוצאות ועידת הפסגה של קברניטי אירופה אתמול בבריסל, שם הסכימו על תוכנית לפיתרון משבר החוב. "האמון חזר לבינתיים, מה שכנראה יתמוך בשווקים לזמן מסוים", מסבירי בבית ההשקעות, ומבהירים כי "ללא המשכיות ותוכניות קונקרטיות יותר, המשקיעים עלולים לאבד שוב את אמונם במהירות".

באשר לתוכנית החילוץ שגובשה ליוון, במסגרת ויתרו נושיה על 50% מערך האג"ח שברשותם כדי לאפשר לה לאזן את הגירעון עד שנת 2020, ציין כי היא "מפחיתה את החששות מפשיטת רגל - הסדר החוב יאפשר ליוון להמשיך בתוכנית הצנע שלה בצורה מתונה יותר".

נזכיר כי במקביל ל"תספורת" הרחבה סוכם כי תורחב קרן החילוץ האירופאית להיקף של טריליון אירו, יחד עם הסכמה עקרונית על הזרמת הון נוסף לבנקים - בהיקף לא ידוע. ה"תספורת" עצמה תתבצע יחד עם הזרמת חבילת חילוץ נוספת לממשלה היוונית, במקום תוכנית החילוץ שגובשה לה ביולי השנה, בהיקף של 130 מיליארד אירו.

מנגד, מזהירים בפסגות כי אין לדעת מה יעשו אזרחי יוון "כשיגלו שחלק נכבד מכספי הפנסיה שלהם נמחקו באישון ליל. אלו בדיוק סוג הדברים שמוציאים אנשים לרחובות ומפילים ממשלות - מה שעלול לטרוף את כל הקלפים ולהחזיר את השווקים חודשיים אחרונה".

עוד מציינים בפסגות כי "לא פירטו בהצרה על שיתוף פעולה אפשרי עם חברות הדירוג, וההכרזה שלהן על יוון כפושטת רגל עדיין בתמונה. הכרזה כזו גם עלולה להפעיל את חוזי ה-CDS שהיקפם אינו ברור, וגם תציג את הבנק הרמכזי האירופי בעמדה בעייתית להמשיך ולקבל מהבנקים היווניים אג"ח ממשלתי כערבון".

גם אלכס זבז'ינסקי מדש מעריך שהחגיגה בשווקים זמנית: "יש לזכור כי הצעדים עליהם החליטו מנהיגי אירופה נועדו רק למטרה אחת - לשכנע את המשקיעים שיש אח מספיק גדול; ואם האח נראה מספיק גדול וחזק, הבריונים יעזבו את הילד לנפשו. נראה שהסכומים שהוצגו יכולים באמת להרגיע את המצב, במיוחד אם יצטרפו לחבילה גם הכספים של הסינים ויתר המדינות המתפתחות, וקרן המטבע תתרום את חלקה. למעשה, אין בהחלטות שום אלמנט של טיפול בחולי של הכלכלה הריאלית, מלבד ההחלטה לבצע 'תספורת' של 50% לאג"ח של יוון. יחד עם זאת, ייצוב השווקים הוא התנאי הכרחי כדי לטפל בבעיות האמיתיות של צמיחה, גירעונות ממשלתיים ורפורמות מבניות בכלכלות אירופה. לכן להערכתנו, תגובת השווקים אינה מהווה תפנית שתביא למגמה חיובית ארוכת טווח, אלא רק אות הרגעה שאולי ניצלנו מן הגרוע מכל".