5. אינוביד חיה בסרט

אינוביד מציעה פלטפורמה לפרסומות אינטראקטיביות ונהנית מהצמיחה הדרמטית בתחום הווידיאו באינטרנט ■ קוקה קולה וג'ילט כבר משתמשות במוצר והמנכ"ל צביקה נטר אופטימי: "אנחנו גדלים ב-100% בכל רבעון"

האינטרנט מוצף בתכני וידיאו - החל בחתולים שמנגנים על פסנתר, דרך סדרות שנוצרו במיוחד עבור הרשת וכלה בסרטים באורך מלא. הפופולריות של התחום נשענת על שדרוג תשתיות התקשורת ומכשירי הקצה הניידים, לצד שיפור באיכות התוכן וכניסת ספקים כמו hulu ונטפליקס.

העלייה המרשימה בטראפיק מאתגרת את המפרסמים לשבץ מותגים שונים בתוך הסרטונים והסרטים. הפתרון המוביל הוא שידור פרסומת קצרה, לפני הסרטון עצמו (Pre Roll), סגמנט שמהווה כ-30% מכלל שוק פרסום הווידיאו באינטרנט וצפוי לגלגל השנה 1.5-1.6 מיליארד דולר. בדומה לאמצעי פרסום אחרים, גם כאן מתמודדים המפרסמים עם גולשים שנעשים אדישים למסר הפרסומי.

חברת הסטארט-אפ Innovid, שהוקמה ב-2007, מנסה לשנות את המודל של פרסום בווידיאו על-ידי הפיכת הפרסומות לאינטראקטיביות. הטכנולוגיה של אינוביד, שהוקמה על-ידי צביקה נטר (מנכ"ל), טל חלוזין (סמנכ"ל טכנולוגיות) וצחי זיגדון (מנהל פיתוח מוצר), כבר שימשה בקמפיינים של מותגים מסדר הגודל של קוקה קולה, טויוטה, סמסונג, ג'ילט, מיקרוסופט ואולפני סרטים מובילים בהוליווד. המוצר של אינוביד מייסד למעשה "מערכת יחסים" בין הגולש לבין הפרסומת, באמצעות הוספת תפריטים אינטראקטיביים שמציעים מידע רלוונטי.

בפרסומת לסרט חדש, למשל צעצוע של סיפור, הפלטפורמה של אינוביד יכולה לספק מידע על העלילה, השחקנים או שעות ההקרנה. פרסומת למסעדה יכולה לספק כפתורים לחיצים שמעניקים הוראות הגעה למקום. כל זאת, מבהיר נטר, נעשה על-גבי סרטון הפרסומת עצמו. "המשתמש לא רוצה שייפתח לו חלון נוסף וללכת לאתר נפרד, הרעיון הוא להטמיע את הדברים הרלוונטיים לתוך הסרטון", מסביר נטר.

שיתוף פעולה עם יאהו

הפתרון הפרסומי של אינוביד מאפשר לה גם להטמיע פריטים תלת-ממדים בתוך סרטוני פרסומת מוכנים ולייצר בעזרתם קשר עם הצופה. היכולת הזו מאפשרת לשלב אלמנטים של פרסונוליזציה ולוקליזציה. אם גולש מישראל יצפה בפרסומת הוא יכול לראות כוס קפה של רשת "קפה קפה", בעוד שגולש מארה"ב יראה באותה הפרסומת כוס של רשת "סטארבאקס".

"נושא הפרסוניליזציה בפרסומות באינטרנט הוא מאוד חשוב", אומר נטר, "הבעיה היא שמסתכלים על תחום הווידיאו באינטרנט באופן די פרימיטיבי - כסוג של הרחבה לטלוויזיה. מריצים פרסומת באינטרנט כמו שמריצים אותה בטלוויזיה ולא מסתכלים על הקהל כמשהו פרסונלי".

נטר מביא כדוגמה פרסומת של טויוטה. "אם יש פרסומת לדגם חדש של פריוס, אז אינוביד מאפשרת להוסיף טלפון להתקשרות לספק המקומי. אפשר גם להציג לגולש - לפי המיקום שלו - אילו דגמים יש לספק באזור שלו ואילו צבעים זמינים במלאי. זה הופך את הפרסומת להרבה יותר יעילה".

בשנה האחרונה רשמה אינוביד מספר אבני דרך משמעותיות. החל מהרבעון הראשון של השנה החברה רושמת מכירות, שהולכות וצומחות בקצב מרשים. "בכל רבעון אנחנו גדלים ב-100% בכל הפרמטרים - הכנסות, כמות קמפיינים וכמות חשיפות", אומר נטר.

לדבריו, "בעשרת הימים הראשונים של אוקטובר רשמנו יותר הכנסות וקמפיינים מאשר בכל הרבעון הראשון השנה". עם זאת, הוא מסביר שהחברה עדיין אינה רווחית, ולא במקרה. "המטרה שלנו היא לכבוש את השוק ולהגדיל את הנתח שלנו בו", הוא מסביר, "אנחנו חברה שמייצרת כסף אבל משקיעה הרבה בתשתית ובמו"פ".

ציון דרך נוסף במסלול של החברה הוא הסכם בלעדיות עם יאהו, שיהפוך את אינוביד לספקית היחידה של וידיאו אינטראקטיבי באתר. במקביל השיקה אינוביד מוצר חדש, iRoll Apps, שמאפשר להוסיף כפתורים אינטראקטיביים לפרסומת ולספק כלים חברתיים שונים כמו שיתוף בפייסבוק, צפייה בסרטון נוסף ביו-טיוב, גלריית תמונות, לחצן התקשרות לספק ועוד.

"תוך ארבעה חודשים זה הפך ל-50% מהמכירות שלנו ומחוץ לארה"ב ל-70%-80% מהמכירות. אנחנו כל הזמן מוסיפים עוד אפליקציות", מסביר נטר.

בסוף אוגוסט השנה השלימו נטר, חלוזין וזיגדון סיבוב גיוס שלישי בהיקף של 9.5 מיליון דולר, שהכניס לראשונה את סקויה קפיטל לרשימת המשקיעים בחברה לצד ג'נסיס, קרן ההשקעות של דויטשה טלקום וג'ף פולבר, שהיה המשקיע הראשון בחברה.

החברה הספיקה לנצל את הגיוס כדי להרחיב את מעגל העובדים וגייסה עשרה עובדים. אינוביד תגייס בקרוב כמות דומה של עובדים, בין היתר בתפקידי פיתוח, עיצוב ותמיכה. "אנחנו מתרחבים מחוץ לארה"ב ומגייסים אנשים שייתנו תמיכה בלקוחות באירופה ובאסיה ויעשו זאת מישראל", אומר נטר.

במקביל, מינתה אינוביד סמנכ"ל פיתוח חדש בדמותו של שמוליק קלמינסקי, שהיה אחד מבכירי חברת דוטומי של יאיר גולדפינגר, שנמכרה השנה לחברת ValueClick האמריקנית ב-295 מיליון דולר.

"זה גיוס חשוב במיוחד. קלמינסקי היה שמונה שנים בדוטומי והצלחנו לשכנע אותו לחזור לישראל אחרי האקזיט ולתרום לנו מהניסיון שלו, בין היתר בתחום הפרסונליזציה לפרסומות", מספר נטר.

בדרך לשוק הסלולר

נטר ושותפיו לא מתכוונים לעצור רק בתחום המחשבים. היעד הבא שלהם הוא שוק הסלולר. "בכל מקום שבו רצה פרסומת וידיאו על מכשיר שמחובר לאינטרנט אפשר להחדיר אלמנטים של אינטראקציה. אין סיבה שפלטפורמה כמו iRoll Apps לא תפעל בסמארטפונים", מסביר נטר.

בנוגע לטאבלטים ולטלוויזיות החכמות, שמגיעות עם חיבור מובנה לאינטרנט, נטר קצת יותר סקפטי, לפחות כרגע. "עדיין אין שם מספיק נוכחות וגודל וכרגע זה לא מעניין לעשות משהו שיהיה נישתי רק בשביל שידברו עליו.

"גם באייפד אין עדיין כמות משמעותית של מפרסמים בווידיאו", אומר נטר שמבהיר ש"זה כל הזמן גדל ואני מאמין שבתחילת השנה הבאה כבר נהיה שם עם מוצר רלבנטי. אנחנו רוצים להיות one stop shop. אני רוצה להגיע למצב שאם אני עובד עם קוקה קולה, לדוגמה, והם ישאלו אותי מה אנחנו עושים במובייל, אז אני לא אפנה אותם למישהו אחר, אלא אספק לו פתרון פרסומי בעצמי".